Koncert pro violoncello a orchestr h moll zkomponoval Antonín Dvořák v letech 1894 až 1895. Ještě několik dní před zahájením práce váhal, zda jako sólový nástroj zvolit violoncello, housle nebo klavír. Dílo mělo premiéru roku 1896 v Londýně a záhy se stalo součástí repertoáru světových violoncellistů.
"Kde je Dvořákův Violoncellový koncert h moll, tam musí být i špičkový violoncellista," avizuje dramaturg Martin Rudovský sólistu nadcházejícího provedení. Třiašedesátiletý Truls Mørk, někdejší žák Mstislava Rostropoviče, je držitelem americké ceny Grammy. Dvořákův violoncellový koncert mimo jiné nahrál s Filharmonií Oslo pod taktovkou Marisse Jansonse. V minulosti už Mørka mohli vidět posluchači České filharmonie. Předloni měl účinkovat na festivalu Dvořákova Praha, kvůli svalovému zranění se však z účasti omluvil.
První letošní orchestrální koncert FOK bude součástí programu jubilejní 90. sezony 2024/2025, kterou orchestr mimo jiné oslavil loni v červnu open air koncertem na Vyšehradě. Tam vzhledem k Roku české hudby a výročí 200 let od narození Bedřicha Smetany zazněla Má vlast.
Speciální narozeninové večery se pak uskutečnily 23. a 24. října v Radiopaláci, kde se konal první veřejný koncert pražských symfoniků. Těleso bylo založeno v červnových dnech roku 1934. Dlouho však chyběly přesnější údaje o historii, neboť při náletu na Prahu v roce 1945 shořel archiv FOK. Další listiny zanikly ve Staroměstské radnici po zásahu v době Pražského povstání v květnu téhož roku.
Mnoho desetiletí tedy nebylo jasné, kdy a jak přesně orchestr vznikl. S nálezem recenze prvního veřejného koncertu z 24. října 1934 a dalšími důležitými informacemi se nedávno ohlásil bývalý vedoucí orchestrální kanceláře FOK Jiří Hannsmann. Zjistil mimo jiné, že orchestr již během léta 1934 stihl nahrát hudbu ke snímku Hrdinný kapitán Korkoran.
Zkratka FOK byla odvozena od slov Film - Opera - Koncert označujících branže, z nichž přišli hudebníci do orchestru. Ten se ve 30. letech minulého století významně podílel na nahrávání hudby k českým filmům, vedle toho koncertoval doma stejně jako v zahraničí. Vždy spolupracoval s uznávanými pěvci, sólisty i dirigenty.