Kalifornští Tool přivážejí do Prahy čtvrté album 10,000 Days, které se už devět týdnů drží v pětici nejprodávanějších desek v USA. Tool bývají řazeni do kategorie metalu, ale pro jejich epické skladby je (nejen) tahle škatulka malá.
Kapelu založili v roce 1990 v Los Angeles zpěvák Maynard James Keenan a bubeník Danny Carey. Spolu s dalšími dvěma členy - kytaristou Adamem Jonesem a basistou Paulem D'Amourem pak pilně zkoušeli a v roce 1992 vyšlo debutové EP Opiate.
Díky němu se dostali na legendární putovní festival Lollapalooza a už tady ohromili Ameriku svými pověstnými koncerty a celou megashow si vlastně ukradli pro sebe. Dnes jsou i díky tomu jednou z nejžádanějších "tvrdých" skupin dneška.
Všechna jejich alba dosáhla minimálně dvojnásobně platinových, tedy více než dvoumilionových prodejů. To je v daném žánru skutečně neobvyklé. Tedy žánru - Tool si od počátku vytvářejí žánr sami pro sebe.
Cesta do nitra nástroje
Kromě metalu se jejich tvorba snad dá přirovnat k rockovým a artrockovým skupinám ze 70. let: Yes, Led Zeppelin a hlavně King Crimson. K epické tvorbě a konceptuálním albům posledně jmenovaných mají Tool asi nejblíž. Obě skupiny se také respektují a navzájem spolupracují, v roce 2001 absolvovali společné turné po USA.
S Tool si ostatně zahrála pestrá směsice spřízněných hudebníků. Od Mika Pattona z Faith No More přes Zacka de la Rochu, frontmana již zaniklých Rage Against the Machine, až po zesnulého zpěváka Alice in Chains Layena Stalleyho nebo temného umělce Trickyho.
Dostat se na kloub albům Tool je poměrně nesnadné. Skupina nerada dává rozhovory a vůbec nerada svou tvorbu vysvětluje. A když už k tomu dojde, jsou jejich odpovědi stejně nejednoznačné jako jejich alba.
Infobox
10 000 DAYS
TOOL ART
10 000 poloh
Za šestnáct let existence vyšly pouhé čtyři desky, ale všechny stojí za to. Undertow z roku 1993 je možná nejvíc písničkové a najdeme tu ozvěny tehdy populárního grunge.
Na dalších titulech Aenima a Lateralus se už naplno dostali do vod progresivního rocku; s nekompromisně tvrdým zvukem a "konceptuálně psychologickým" obsahem.
Po delší pauze, kdy se Keenan věnoval vedlejšímu projektu A Perfect Circle, pak přišla letos na jaře novinka - album 10,000 Days. Nabízí jedenáct skladeb, ve kterých se mísí těžkotonážní riffy s až jazzově instrumentálními plochami. Keenan tu podává snad nejlepší výkon vůbec. Řve, šeptá, hypnoticky deklamuje a v písni Lipan Conjuring předvádí jakýsi šamanský rituál.
Na albu slyšíme reálné samply bouře, zvukové exploze vyniknou ještě více díky kontrastu s tichem; poslech celého alba nejvíce připomíná právě iniciační rituál. Mimořádný a sugestivní zvuk, temná poselství, totální atak na posluchače - to je strategie novodobých šamanů.
Mýty, kulty, pseudo
Pověstná je jejich fascinace kulty a (pseudo)filozofií zvanou lachrymologie, podle níž je bolest a utrpení účinnou terapií a cestou k pochopení sama sebe. Podle hesla "co tě nezabije, to tě posílí". Tak také kapela vysvětluje svůj nazev: jsou Tool, tedy nástroj či nářadí - k pochopení tohoto učení.
Ale možností je víc: méně mystická vysvětlení hovoří o tom, že Tool si spíš bohapustě utahují z Hubbardovy scientologie, další dávají název do souvislostí s armádním výcvikem Maynarda Keenana ve West Pointu.
A pak je tu i jedno prozaické objasnění: tool je i slangový výraz pro mužské přirození. Ale to jsme vlastně zpátky u těch šamanů a rituálů.