ODS musí platit fiktivnímu hypermarketu

Irena Hejdová Irena Hejdová
30. 8. 2006 11:00
Praha - ODS zaplatí autorům Českého snu za to, že slunečnicový olej na jejich reklamním letáku nahradila Vladimírem Špidlou.

Dokument Český sen, označovaný svými tvůrci za první českou reality show, inicioval a sledoval přípravu a průběh reklamní kampaně na otevření neexistujícího nového hypermarketu Český sen.

Pozměněný leták ODS
Pozměněný leták ODS | Foto: Český sen

Samotný happening otevření fiktivního obchodu se odehrál 31. května 2003, předcházela mu masivní reklamní kampaň, jejíž součástí byly i inkriminované letáky rozeslané do českých domácností. Právě jeden z nich  použila Občanská demokratická strana.

Fotomontáží ho pozměnila a místo oliv, slunečnicového oleje či mobilního telefonu dosadila karikatury sociálnědemokratické vlády tehdejšího premiéra Špidly. Poté ho otiskla v bulletinu Listy ODS a na svých webových stránkách.

"Byl využit jako podklad pro koláž do interního bulletinu ODS, distribuovaného zdarma pouze členské základně. Nikoli tedy k výdělečným účelům," vysvětluje mluvčí ODS Jiří Sezemský. Tvůrci Českého snu poté ODS zažalovali.

Vít KLusák a Filip Remunda v dokumentu Český sen
Vít KLusák a Filip Remunda v dokumentu Český sen | Foto: Český sen

"Původně jsme podávali žalobu ještě jako ti manažeři," vysvětluje Vít Klusák. "Hráli jsme ještě tu roli, že musíme hájit svoji značku a že si jako manažeři nemůžeme dovolit, aby ji někdo zneužíval," dodává.

První rozsudek byl zamítavý, ale vrchní soud v Praze v odvolacím řízení rozhodl, že Občanská demokratická strana porušila autorská práva tvůrců Českého snu. Podle pravomocného rozsudku je ODS povinna výrobci filmu, společnosti Hypermarket Film, zaplatit finanční satisfakci 40 tisíc korun.

Klusák je za výsledek rád. "ODS i jiní vykládali náš film euroskepticky jako metaforu vstupu do EU. Nechtěli jsme vypadat jako hlásná trouba ODS a rádi jsme se tímhle rozhodnutím soudu od nich odpojili," říká.

"Rozhodnutí soudu respektujeme, ovšem nemůžeme se zbavit dojmu, že autoři Českého snu nemají nadhled a smysl pro humor, ačkoli sami si svojí kampaní vystřelili z tisíců lidí, kteří jejich klamavé reklamě uvěřili," dodává Sezemský.

Podobné reakce vzbudil Český sen už při svém uvedení. Jeho kritici mu vyčítali neetické jednání, lacinou nadřazenost nad důchodci pátrajícími po slevách.

"Rozhodli jsme se zmíněný obnos po odečtení nákladů za právní služby věnovat občanskému sdružení Nesehnutí, které vystupuje proti expanzi obřích nákupních center v ČR a jejich negativním dopadům," uvedli Vít Klusák a Filip Remunda, autoři filmu a zároveň producenti.

Foto: Český sen

 V kinech jejich snímek vidělo 30 tisíc diváků, což ho řadí mezi nejnavštěvovanější české dokumenty vůbec. Český sen získal řadu ocenění nejen v Česku, ale i na významných festivalech v San Francisku, Dánsku, Rusku, korejském Soulu. Do programu své přehlídky v Traverse City ho zařadil i Michael Moore, tvůrce dokumentu Fahrenheit 9/11.

Zatímco Filip Remunda právě stříhá svůj dokument o jihlavském filmovém festivalu, Vít Klusák připravuje pro změnu hraný film, jehož scénář napsal dohromady se svým bratrem, scenáristou Pavlem Klusákem.

"Bude se jmenovat My tři bratři a vzniká na motivy jedné temné, možná nejkafkovštější pohádky Karla Jaromíra Erbena," říká Vít Klusák s tím, že pokud vše dobře půjde, tak by se mělo začít natáčet na jaře. V příběhu ze současnosti by se v roli jednoho z bratrů měl objevit Jan Budař.

 

 

Právě se děje

Další zprávy