Jeho předchozí film Utrpení Krista vyvolal vlnu antisemitismu stejně jako jeho letní antisemické výroky. V té době platil Mel Gibson za největšího vyvrhela Hollywoodu. Šířily se zprávy o plošném bojkotu jakékoliv spolupráce s hercem a režisérem.
Prominentní filmový agent Ari Emanuel například prohlásil: "V době stupňovaného napětí ve světě nemůže zábavní průmysl jen tak nečinně přihlížet a nechat Mela Gibsona, aby se vylhal ze svých skandálních výroků." TV stanice ABC dokonce odstoupila po výzvě rabína Marvina Hejra ze záměru natočit s Gibsonem televizní minisérii o zamilovaném páru ohroženém holocaustem.
Ještě před páteční premiérou jeho nového snímku Apocalypto se ale znalci hollywoodských poměrů oslovení agenturou AP nechali slyšet, že Hollywood může problematickému Gibsonovi odpustit.
"Věřím v jeho zápal pro psaní a produkování filmů," říká George Miller, který Gibsona režíroval v prvním, druhém i třetím Šíleném Maxovi. "Všechno, co dělá, je zajímavé. Jako filmař je bezesporu statečný. Myslím, že je to vidět i na Apocalyptu."
Apocalypto vzniklo stejně jako Umučení. Gibson ho zrežíroval, je spoluautorem scénáře a podílel se na produkci, kterou financovala jeho společnost Icon Productions. Disneyho Touchstone Pictures film pak se čtyřicetimilionovým rozpočtem uvedli do 2 500 kin.
Po prvním víkendu si může Gibson oddechnout, i když ke spokojenosti má ještě daleko. Jeho Apocalypto se stalo nejúspěšnějším filmem víkendu, nechal za sebou jak komedii Holiday, tak zpívající tučňáky v Happy Feet i nového Bonda.
![Infobox](http://cdn.xsd.cz/resize/6d38769776b83c4b92ddc9408a66e005_resize=576,432_.jpg?hash=1c0252cc301c8e87301173f80a01321e)
Radost mu ale musí kalit fakt, že za víkend utržil pouhých 14, 2 milionu dolarů, což je poněkud málo - vítězové víkendových klání v amerických kinech běžně dosahují dvojnásobku.
A co víc, porovnání s jeho zatím posledním snímek o Ježíši Kristu musí bolet ještě víc. Kontroverzní Umučení Krista za první víkend vydělalo bezmála 84 milionů.
Na druhou stranu předvánoční čas není zrovna ideální pro krvavé filmy s nejvyšší přístupností a Gibson nejspíš stejně jako na výdělku záleželo na tom, aby se připomenul kritice, jak to před koncem roku a nadcházející sezonou výročních cen dělají všechny filmy s uměleckými ambicemi.
Nakonec se zdá, že z jeho nového filmu propadák nebude. Jeho kontroverzní pověst asi také nezmizí, ale bude přehlušena tichou tolerancí.
"Pravidlem je odpouštět a zapomínat - když můžete přijít s filmem, který vydělá 100 milionů dolarů," prohlásil už v létě prohlásil nejmenovaný zdroj z Hollywoodu.