Dlouhými nadšenými ovacemi a čtyřmi přídavky skončil dnes večer koncert světoznámé mezzosopranistky Magdaleny Kožené. Ve vyprodaném Rudolfinu přednesla Milostné dopisy (Lettere Amorose), koncertní program, který vychází z její stejnojmenné desky. V přitažlivých zhudebněných milostných textech z počátku 17. století ji doprovodil mezinárodně obsazený soubor instrumentalistů Private Musicke. Brněnská rodačka putuje v rámci turné se svým albem po evropských městech, v sobotu ji čeká poslední, devátý koncert v chorvatském Záhřebu.
Jedna z nejvýraznějších mezzosopranistek současnosti se na česká koncertní pódia vrátí již letos v říjnu. Podle informací ČTK vystoupí v händelovsko-vivaldiovském programu se souborem Collegium 1704, který bude řídit italský dirigent Andrea Marcon. Koncerty se uskuteční v Národním divadle v Praze i na Moravě, potvrdil dnes ČTK vedoucí souboru Václav Luks.
Sedmatřicetiletá pěvkyně předstoupila před posluchače ve Dvořákově síni bosa, s nedbale učesanými vlasy a v červených letních šatech, čímž připomínala rozvernou dívčinu. Radostně i uvolněně, vášnivě i smutně zpívala písně od více i méně známých autorů. Zazněly prosté světské skladby, které vypovídají o různých podobách lásky, mimo jiné dojemná ukolébavka Hor ch’e tempo di dormire od Tarquinia Meruly i skladba Tak sladká jsou muka od Claudia Monteverdiho.
Vrcholem večera se stala komorní kantáta Zamilovaný Hérakleitos aneb Slyšte milující od skladatelky a gambistky Barbary Strozziové. Uznání sklidil i soubor. Vystoupení Kožené doplňoval poutavými instrumentálními "čísly", která vyzněla díky netradičním aranžím naprosto moderně.
Kožená v závěru koncertu okamžitě zvedla publikum ze sedadel a po několikaminutovém potlesku přidala další čtyři písně. Jako poslední zopakovala výraznou skladbu, srovnatelnou s popovými hity, od Giovanniho Girolama Kapsbergera s názvem Šťastné duše. Se stejným programem se pěvkyně s úspěchem představila i minulou neděli ve svém rodném městě.
"Tato hudba promlouvá k lidem, kteří se nepovažují za znalce klasiky. Přichází z časů, kdy se klasika a populární hudba nerozdělovala. Byla to jednoduše hudba, kterou každý slyšel a zpíval," řekla před časem o svém projektu Kožená. Barokní repertoár ji velmi ovlivnil již v dětství při studiích v Brně.
Ansámbl vedený renomovaným vídeňským hudebníkem Pierrem Pitzlem, jenž je některými kritiky nazýván Jimim Hendrixem barokní kytary, nevystupuje často a jeho členové se scházejí spíše na jednotlivé výjimečné projekty.
Úspěšnou desku Kožená pojmenovala po slavné Monteverdiho písni Lettera amorosa, která však na nahrávce není. CD vyšlo u společnosti Deutsche Grammophon na loni v říjnu, o měsíc později bylo na zámku v Holešově na Kroměřížsku pokřtěno. Nejnovějším oceněním alba je prestižní cena Zlatá ladička (Diapason d’Or).














