Brněnská opera po 35 letech uvádí Růžového kavalíra, operu o hledání věčného mládí

Foto: Marek Olbrzymek
ČTK Kultura ČTK, Kultura
21. 11. 2019 17:11
Hledání věčného mládí a strach ze stárnutí patří k motivům opery Růžový kavalír, kterou uvede Národní divadlo Brno. Jedno z nejznámějších děl Richarda Strausse nastuduje brněnský operní soubor po 35 letech, premiéra se uskuteční příští pátek 29. listopadu v Janáčkově divadle.

Režisér inscenace a umělecký šéf brněnské opery Jiří Heřman upozorňuje, že dílo z roku 1910 má i přes komický námět hlubší vrstvy. "Pokud bych měl pojmenovat téma naší inscenace, pak je to čas, zejména proměna lidských vztahů v čase," vysvětluje.

Podle dirigenta Roberta Kružíka je Straussova hudba v Růžovém kavalírovi plná kontrastů. Kombinuje autorův typický kompoziční styl z počátku 20. století s citacemi vídeňských valčíků nebo parodiemi na belcantovou operu.

"Partitura Růžového kavalíra je jednou z nejpozoruhodnějších, které jsem zatím měl tu možnost provést. Straussův hudební jazyk je v tomto díle místy dosti komplikovaný, a zároveň zazní plochy, které jsou až banálně jednoduché," doplňuje Kružík.

Richard Strauss napsal Růžového kavalíra po dramatických a ve své době kontroverzních námětech Elektry a Salomé. Hned od světové premiéry v roce 1911 se Růžový kavalír stal jeho nejpopulárnějším dílem.

Zápletka opery se točí kolem poživačného a křupanského barona Ochse, který si chce vzít mladou, bohatou dívku. Plány mu překazí fakt, že jeho vyvolená Sophie se zamiluje do Octaviána, jenž jí baronovým jménem předává ceremoniální stříbrnou růži.

Z propletence různých vrstev vídeňské společnosti poloviny 18. století v opeře pramení humorné situace. Především skrze postavu stárnoucí maršálky však Strauss s libretistou Hugem von Hofmannsthalem do díla vložili i vážnější témata - touhu po mládí a strach ze stárnutí, nevěru či nezištnost v lásce.

"Rozehráváme nebezpečné vztahy dvou hlavních 'dospělých' postav. Maršálce i Ochsovi se nebezpečné vztahy vymstí. Mně osobně je blízká melancholie Maršálky, její hudební motivy jsou smutné i bolestné, ale zároveň moudré, zaryjí se každému do srdce. Dává nám recept, jak se smířit s rozchodem s naší milovanou bytostí," popisuje režisér Heřman.

Alžběta Poláčková.
Alžběta Poláčková. | Foto: Marek Olbrzymek

V rokokových kostýmech i parukách vstoupí na dobově pojatou scénu Jan Šťáva coby baron Ochs, Václava Krejčí Housková v roli Octaviána a Jana Šrejma Kačírková jako Sophie. Postavu stárnoucí Maršálky ztvární Alžběta Poláčková, stálý host brněnské opery.

"Je to asi největší výzva, která přede mnou kdy stála. Ochs patří k největším rolím basového oboru vůbec," komentuje svou úlohu Šťáva. Podobně o rozsahu a náročnosti opery hovoří i další interpreti, zároveň však berou Růžového kavalíra jako příležitost, štěstí i odměnu.

Divadelníci studují Růžového kavalíra v německém originále. Po premiéře 29. listopadu v Janáčkově divadle budou do konce roku následovat ještě reprízy 2., 8. a 29. prosince. Další uvedení Národní divadlo Brno chystá v lednu a únoru.

 

Právě se děje

před 7 hodinami

Španělský král pověřil premiéra Sáncheze sestavením další vlády

Úřadující španělský premiér a šéf socialistů Pedro Sánchez ve středu po jednání se španělským králem Felipem VI. oznámil, že od panovníka přijímá pověření k pokusu o sestavení nové vlády. Upozornil však, že celý proces pravděpodobně potrvá ještě týdny.

Sánchez uvedl, že od příštího týdne se pokusí získat na svou stranu další politické subjekty ve značně fragmentovaném parlamentu. "Žádná jiná alternativa není možná," zdůraznil socialistický politik. Hlasování o důvěře nové vládě v parlamentu však budou podle Sáncheze pravděpodobně předcházet ještě týdny jednání.

Socialisté (PSOE) zvítězili v listopadových předčasných volbách, ale nepodařilo se jim získat nadpoloviční většinu v parlamentu. Ze 350 poslanců jich mají pouze 120.

Zdroj: ČTK
Další zprávy