Operu Národního divadla povede Hansen, má zkušenosti z Norska i Německa

ČTK ČTK
6. 9. 2018 6:15
Národní divadlo v Praze bude mít od příští sezony nového uměleckého ředitele opery. Petra Kofroně vystřídá šedesátiletý Nor Per Boye Hansen, který přichází z Norska.
Per Boye Hansen naposledy působil jako umělecký ředitel Norské národní opery.
Per Boye Hansen naposledy působil jako umělecký ředitel Norské národní opery. | Foto: Erik Berg

Operu Národního divadla v Praze od sezony 2019/2020 povede hudební manažer Per Boye Hansen, který dlouhodobě působil v rodném Norsku a Německu. Informuje o tom čtvrteční vydání Lidových novin.

Vhodný kandidát se hledal od loňského listopadu, letos šedesátiletý Hansen byl podle deníku vybrán po doporučení od několika osobností evropského divadla a po konzultaci s garanční radou Národního divadla.

Ředitel Národního divadla Jan Burian uvedl, že Hansen je schopný a zkušený manažer. S garanční radou divadla hledal osobnost s dostatečnou praxí ve vedení srovnatelného operního souboru, se znalostí systému řízení divadla ve střední Evropě, se vztahem k české opeře a s nadprůměrnou znalostí opery.

"Jsem rád, že se naše požadavky protnuly v osobnosti Pera Boye Hansena," citují Lidové noviny Buriana, který Národní divadlo povede také v dalším funkčním období 2019 až 2025.

Staronový šéf instituce by si přál, aby se Praha stala místem, kam se jezdí za operou. Dodal, že dosavadního uměleckého ředitele souboru Petra Kofroně oslovil s nabídkou další spoluprace v oblasti soudobé opery a hudby.

Designovaný šéf opery Národního divadla Hansen označil Prahu za město s úžasnou operní tradicí. "Česká operní historie, dva operní soubory Národního divadla a tři nádherné operní domy jsou obrovským přínosem pro mezinárodní operní svět," uvedl.

Per Boye Hansen se narodil v roce 1957 v Oslu, na univerzitě v hlavním městě Norska vystudoval divadelní vědu a dál pak studoval operní režii v německém Essenu. V roce 1982 založil Letní operní soubor v Oslu, který jako umělecký ředitel vedl do roku 1992.

Od konce 90. let působil coby castingový ředitel berlínské Komické opery. Po odchodu z Berlína byl uměleckým a provozním ředitelem Mezinárodního festivalu v Bergenu.

Naposledy v letech 2012 až 2017 Hansen působil coby umělecký ředitel Norské národní opery, která se vypracovala mezi přední operní scény, předloni získala Mezinárodní operní cenu a těší se světovému věhlasu.

Hansen nicméně v Norské národní opeře zažil svízelnou situaci, kdy se proti němu veřejně postavili hudebníci i zpěváci. Deník Guardian napsal, že Hansen čelil kritice konzervativních kulturních kruhů i vlastního týmu, jemuž údajně vadil autokratický styl řízení. Na Hansenovu podporu naopak promluvilo šestnáct předních evropských operních osobností.

Ještě za Hansenova působení v opeře v Oslu vloni hostovala česká režisérka Barbora Horáková Joly, která zde uvedla Debussyho operu Pelléas a Mélisanda.

 

Právě se děje

Další zprávy