Krumbachová vám, pánové, viděla až do krku a duše, řekla Bohdalová ve Varech

ČTK ČTK
30. 6. 2024 11:11
Bouřlivý aplaus vestoje tuto sobotu přivítal Jiřinu Bohdalovou v zaplněném kině hotelu Pupp. Třiadevadesátiletá herečka na karlovarském festivalu uvedla digitálně restaurovaný snímek režisérky Ester Krumbachové nazvaný Vražda ing. Čerta z roku 1970. Film už v lednu viděli návštěvníci přehlídky v nizozemském Rotterdamu, záhy nato se vrátil do českých kin.
Jiřinu Bohdalovou v kině hotelu Pupp přivítal bouřlivý aplaus.
Jiřinu Bohdalovou v kině hotelu Pupp přivítal bouřlivý aplaus. | Foto: Film Servis Festival Karlovy Vary

"Ester Krumbachová byla neskutečný originál, v tom filmu dělala všechno, vyrobila mi i šaty. Nevím, jestli se v mé postavě viděla, ale pamatuju si, že v maskérně dávala hlavu vedle mě, abych jí byla podobná," vzpomínala Jiřina Bohdalová ve Varech. "Jestli vám, pánové, někdo viděl až do krku a duše, tak to byla Ester, ta vás odhalila. Něco tak vtipného a přesného na mužské jsem dlouho neslyšela," dodala herečka.

V komorní tragikomedii o osamocené čtyřicátnici, která na večeři pozve přítele z mládí, avšak ten neodpovídá vzpomínce, hlavní role ztvárnili Bohdalová s Vladimírem Menšíkem.

Vražda ing. Čerta krutě, s humorem a rafinovaně pracuje s genderovými stereotypy i citacemi různých příběhů a mýtů. Kvůli začínající normalizaci zůstala jediným snímkem, který Ester Krumbachová režírovala. Výtvarnice, dramaturgyně a scenáristka, jež žila v letech 1923 až 1996, ale měla zásadní podíl na úspěchu mnoha desítek děl zejména v éře československé nové vlny, například O slavnosti a hostech, Sedmikrásky, Valerie a týden divů nebo Kladivo na čarodějnice.

Zdrojem pro digitalizaci Vraždy ing. Čerta byly originální negativy obrazu a zvuku uložené v Národním filmovém archivu. Ve spolupráci s ním a Státním fondem kinematografie film restauroval přímo Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, a to díky daru Milady Kučerové a podnikatele Eduarda Kučery.

Tuzemské digitálně restaurované filmy se v posledních letech vracejí na světové přehlídky. Například loni herec Jan Kačer a kameraman Ivan Šlapeta na festivalu ve Varech představili digitálně restaurovaný snímek Každý den odvahu režiséra Evalda Schorma. Berlinale v retrospektivní sekci promítlo Sedmikrásky, jeden z režijních vrcholů Věry Chytilové. V roce 2022 festival v Benátkách zařadil do programu digitálně restaurovanou verzi psychologického thrilleru Ucho autorské dvojice Jan Procházka a Karel Kachyňa. Tentýž rok opět Berlinale uvedlo restaurované Skřivánky na niti Jiřího Menzela. Slavný černobílý snímek českého režiséra Gustava Machatého Extase z roku 1932 pak na festivalu v Benátkách roku 2019 získal cenu pro nejlepší restaurovaný počin v sekci Venice Classics.

Jiřina Bohdalová dál hraje ve filmech. Minulý měsíc měl premiéru televizní film Svatá režiséra Jiřího Stracha. V něm ztvárnila hlavní roli vitální důchodkyně Olgy, která údajně přežila hrůzy gulagu a musí se vypořádat se svou minulostí. "Nejvíce mě rozesmálo, že do poslední role ve Svaté mě museli udělat starší," konstatovala tuto sobotu Bohdalová ve Varech.

Video: Trailer z filmu Vražda ing. Čerta

Trailer z digitálně restaurované verze filmu Vražda ing. Čerta. | Video: Národní filmový archiv
 

Právě se děje

Další zprávy