Praha - Young Gods vezou do Paláce Akropolis ochutnávku z albové novinky, jež má odrážet neurotickou paranoiu dnešního světa, ale i ambientní projekt, který načrtne imaginaci amazonských šamanů.
Bozi ze Švýcarska rozhodně nejsou nejmladší. I když ale hrají skoro třicet let, jsou ve svých experimentech s hluky a agresí a ve zručnosti v mixování protichůdných stylů pořád o krok dál než kdejaký zaručený objev křečovitě se držící aktuálně módního stylu.
Zažili raveové poblouznění konce osmdesátých, vzestup a pád taneční scény, nástup kytar a jejich míšení se s jinými žánry i současné zalíbení v retro tavícím kotli, kde se všechny styly definitivně slévají do jediného hudebního pocitu. Ačkoliv by se v jejich diskografii určitě daly vypátrat stopy náklonnosti k módním výstřelkům, Young Gods zůstávají neochvějně rozkročeni nad žánry a trendy.
"My jsme vždycky chtěli být mezi populární hudbou a experimentální hudbou," říká Franz Treichler, který už počátkem 80. let prohlašoval, že tehdy módní "nová vlna" ho nudí. Kytarista s klasickým školením odložil nástroj a namísto toho experimentoval s tehdy novým samplerem.
Pro zálibu v elektronice, industriálu i konceptuálními umění jsou brzy Young Gods zmiňováni spolu s Einstürzende Neubauten nebo Nine Inch Nails. I když jejich debutové eponymní album zní na první poslech jako "obyčejná" rocková deska, netvoří ji hrané riffy, ale strojové smyčky.
Až Chemical Brothers znovu oživili uvadající dialog mezi světem kytar a elektronických mašinek. Co publicisté v druhé polovině 80. let oslavovali u Young Gods, poté znovu objevili až v polovině let devadesátých. Jenže v tou dobou už byli Young Gods jinde.
Zatímco éra taneční hudby naplňovala jejich někdejší vizionářství, Young Gods překvapili deskou nových verzí skladeb Kurta Weilla, poté přičichli k industriálu a s deskou T.V. Sky si zažili asi nejslavnější období.
Druhou polovinu 90. let Young Gods zasvětili zkoumání ambientních mlhovin, aby se v roce 2000 vynořili s albem Second Nature, které je opět přivádí k tanečnějším experimentům s elektronikou.
Před třemi lety se připomínají konceptuální deskou Music for Artificial Clouds, která odkazuje k experimentům s automaticky generovanou hudbou. Letošní novinka Super Ready/Fragmenté je zase navrací k hutnému kytarovému zvuku podpořenému nervní elektronikou a ozvěnami industriálu. Neurotická deska má být odrazem dnešního světa, který podle Treichlera ovládá strach.
Young Gods ale neztratili ani meditativní tvář. Když hráli v Arše v roce 2001, Treichler se zmiňoval o knize antropologa Jeremy Narbyho Vesmír se otevřel.
"Žil dva roky s amazonskými indiány, dostal se k místním šamanům a vypozoroval způsob, jakým způsobem užívají rostliny, díky kterým pak získávají tak přístup k vědomostem, rozmlouvají s duchy a rozšiřují si vědomí," vyprávěl nadšeně. Trvalo pak ještě tři roky, než se Young Gods do Česka s projektem inspirovaným Narbyho knihou vrátili. Amazonia Ambient Project je kombinaci improvizace, počítačově upravených zvuků pralesa, šamanských zpěvů a mluveného slova.
"Young Gods vědí, jak vytvořit, vybudovat halucinatorní zvukovou krajinu," říká Narby: "Rádi experimentují, dokáží, že mašinky znějí jako příroda a naopak. A mně se zase líbí, když věda zní jako šamanismus a naopak. Baví nás vše dávat dohromady, spojovat příběh a zvuky, což je jako ze šamanské praxe - šamani nedosahují poznání bez hudby."
The Young Gods vystoupili ve čtvrtek v brněnské Flédě, v pátek a v sobotu hrají v pražské Akropoli. Druhý den patřit oběma polohám: zatímco od tří hodin budou servírovat zvukovou meditaci z Amazonie, v půl osmé začne koncert, který kromě průřezu tvorbou nabídne i ochutnávky z neurotické novinky.











