Berlín - Jen pár desítek hodin poté, co U2 v přímém přenosu „odyoutubeovali" svůj nedělní koncert ze stadionu Rose Bowl v kalifornské Pasadeně, ohlásili další počin, který má upevnit jejich vztah s fanoušky a dokázat, že největší rocková instituce současnosti nepatří do Jurského parku.
Skrze hudební televizi MTV oznámili, že uspořádají v Berlíně v rámci oslav dvaceti let od pádu Berlínské zdi koncert zdarma. Irská čtveřice ho zahraje příští čtvrtek před Braniborskou branou.
Lístky na koncert zdarma bylo možné získat na internetových stránkách U2 od středečních devíti hodin. Stránky byly okamžitě přetížené a během několika málo hodin již lístky nebyly k dispozici.
Čtěte také:
U2be zatlo pařát, koncert roku běžel nakonec i v Česku
Vystoupení - jež má podle některých zdrojů trvat jen 20 až třicet minut - bude zčásti přenášeno do berlínské O2 World arény, kde se právě konat 16. ročník MTV Europe Music Awards. První evropské MTV se konal právě před Braniborskou branou a jubilejní 20. ročník se organizátoři rozhodli pojmout jako oslavu svobody a zrodu nové evropské éry.
U2 mají šanci vyjít z oslav hudby - jsou nominováni v kategorii nejlepší rocková skupina.
Podle manažera U2 Paula McGuinnesse bude prý vzrušující být v Berlíně "téměř na den přesně 20 let po pádu zdi". "Bude to zábava," napsal na internetových stránkách U2.
Kapela v roce 1991 vydala album Achtung Baby, které bylo ovlivněno pobytem a atmosférou v německé metropoli nedlouho po pádu Berlínské zdi. Ta padla 9. listopadu 1989, čímž ukončila téměř 30 let dějin rozděleného Německa.
Předávání cen MTV má moderovat Katy Perry, vystoupí tu Jay-Z nebo navrátilec Robbie Williams. Nominace vedou Lady Gaga a Green Day - mají po pěti zářezech.
U2 právě ve středu večer zakončí ve Vancouveru letošní část megalomanského U2 360° Tour.
Skupina odehrála od konce června nejprve v Evropě a posléze v Severní Americe více než čtyři desítky koncertů. Turné bude pokračovat i příští rok: kapela plánuje 29 koncertů a postupně se "vrátí" ze Severní Ameriky zpět do Evropy.
Ačkoli je 360° Tour na všech svých zastávkách okamžitě vyprodané a vzhledem k centrálnímu řešení pódia dokáže kapela navýšit kapacitu stadionů, šňůra uskutečněná ve spolupráci s agenturou Live Nation stále ještě nepřináší zisk. A to vlastně právě kvůli „drápovému" pódiu.
Se 120 kamióny, které stěhují tři pódia, jejichž výroba stála 40 milionů dolarů, a pěti sty lidí na výplatní pásce se kapela pustila do finančně nejnáročnější expedice v dějinách rockové hudby.
U2 by se teprve po skončení letošní část turné měli dostat na nulu. YouTube přenos i „oslava svobody" se jim tedy hodí též jako vynalézavá a efektivní reklama pro na příští rok - a také coby gesto vůči příznivcům a potvrzení jejich progresivity, na čemž kapele vždy velmi záleželo.