U2 právě způsobili velký finanční třesk

krk, ves
12. 4. 2011 9:25
Irové překonali rekord nejúspěšnějšího turné všech dob
Koncert kapely U2 ve Španělsku
Koncert kapely U2 ve Španělsku | Foto: Reuters

Los Angeles - Byl to Beautiful Day. Irští U2 při svém druhém, pondělním koncertu v Sao Paulu překonali rekord nejziskovějšího turné všech dob. Magazín Billboard eviduje, že k tomuto datu na své 360° Tour vydělali 558 milionů dolarů - tedy přesně tutéž sumu, kterou získali v letech 2005 - 2007 Rolling Stones na své A Bigger Bang Tour.

U2 přitom čeká na jejich šňůře ještě dalších dvacet koncertů a celkový výdělek by se tak mohl vyšplhat až na 700 milionů. Až v létě plánované megaturné skončí, budou mít irské hvězdy na kontě 110 koncertů a přes sedm milionů prodaných lístků, což je zařadí i mezi vůbec nejnavštěvovanější šňůry. Rolling Stones prodali na svém předchozím turné Voodoo Lounge, které putovalo světem v letech 1994 a 1995, okolo šesti a půl milionu vstupenek.

Čtěte také:
Recenze DVD: Pro U2 už začíná být zeměkoule malá

Manažer U2 Paul McGuinness prohlásil, že rekord už možná nikdy nebude překonán. Sice tím chtěl spíš pochválit své svěřence než popsat neradostný stav hudebního byznysu, ale prognózy mu každopádně dávají za pravdu. 

S klesajícími prodeji desek se mohly velké kapely spolehnout hlavně na zisky z merchandisingu a z koncertů, které nabízely fanouškům auru výjimečné události, přímý kontakt s oblíbenci a fyzický žážitek. Posledním roce se však ukázalo, že ochota fanoušků utrácet má svoji hranici - a že to platí i pro ta největší jména.

Koncert kapely U2 ve Španělsku
Koncert kapely U2 ve Španělsku | Foto: Reuters

Podle statistiků klesly za prvních šest měsíců loňského roku zisky promotérů v USA o 250 milionů dolarů, návštěvnost klesla skoro o třetinu. Nejde o to, že by v rozdrobené internetové éře nebylo pořád místo i pro globální hvězdy - i když se většinou rekrutují ze starší generace. Podle odborníků se na nelichotivých číslech podepsaly prozaičtější důvody: přesycenost trhu, zvyšující se ceny lístků a pokračující finanční krize.

360° Tour odstartovali U2 v červnu 2009 v Barceloně a rozplánovali si ji na sedm částí. Letošní, poslední větev zahájili 13. února v Johannesburgu, nyní je v plánu Brazílie, pak Chile a Argentina.

Na začátku května se kapela vrátí přes Mexiko potřetí do Spojených států a do Kanady. Dvouletý cirkus vyvrcholí 30. června v kanadském Monctonu na Magnetic Hill Music Festivalu. Předkapelu jim tu budou dělat domácí Arcade Fire, kteří jsou často popisováni jako "U2 bez megalomanie".

Předtím si irská čtveřice odskočí do Británie, na piltonskou farmu na festival Glastonbury, kde budou patřit spolu s Coldplay a Beyoncé mezi letošní headlinery. Vystoupení na Pyramid Stage bude náhradou za loňský koncert, který U2 museli zrušit kvůli Bonově operaci zad.

Foto: Reuters

Ještě před rekordem z tržeb se turné U2 zapsalo do dějin jako finančně nejnáročnější expedice v dějinách rockové hudby: s pěti sty lidí na výplatní pásce a  120 kamióny, které stěhují tři "drápovitá" pódia, jejichž výroba stála 40 milionů dolarů.

Unikátní centrální řešení pódia umístěného uprotřed diváků umožnilo kapele navýšit kapacitu stadionů. 360° Tour byla na všech zastávkách skoro okamžitě vyprodaná. Přesto šňůra uskutečněná ve spolupráci s Live Nation dlouho nepřinášela zisk - paradoxně právě kvůli náročné produkci a pódiu, podle nějž se turné jmenuje.

Předloni v americké Pasadeně U2 živě zahráli nejen 97 tisícům fanoušků, ale souběžně i 10 milionům diváků na portálu YouTube. Přenos do 188 zemí se tehdy stal zdaleka největším živým přenosem, jaký kdy internet zažil. Byla to vynalézavá reklama na další zastávky, ale také gesto vůči fanouškům a potvrzení progresivity.

Nejnovějšího alba No Line on the Horizon se prodalo za mořem jen kolem milionu, což je za posledních více než deset let nejhorší bilance Irů. Nicméně toto číslo neukazuje ani tak na úpadek popularity U2, jako spíš na úpadek popularity "kupování hudby".

"Musíme se ke komerčním výzvám postavit čelem," komentoval to tehdy basák Adam Clayton. "Ovšem mnohem zajímavější výzva pro mě je otázka: Co znamená rock'n'roll v tomto měnícím se světě? Protože koncept hudebního fanouška - tedy koncept osoby, která si kupuje hudbu a poslouchá ji pro radost z hudby samotné - je dnes už přežitý."

Což U2 vycítili a uzavřeli dvanáctiletou smlouvu s koncertní agenturou Live Nation, v jejímž rámci by měli uskutečnit tři světová turné - 360° je první z nich.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy