Praha - Hlasujte, stahujte, rozhodujte, co bude na nové desce, remixujte - na to dnes fanoušci slyší a kapela Tata Bojs patří v domácím kontextu k těm, kteří toho umí využít. V létě vyhlásila soutěž o nejlepší klip k písni Skovka, teď je znám vítěz.
"Důkladně jsme prozkoumali každý detail všech videí a velmi jsme ocenili energii a čas, který do nás autoři vložili," ocenil aktivitu fanoušků pro Aktuálně.cz bubeník Milan Cais.
Dokonce z něj hodlají udělat oficiální klip Tata Bojs."Vítěz byl můj favorit, klip se nám tak líbil, že bychom ho rádi poznali a možná s ním v budoucnu - pokud bude zájem z jeho strany - spolupracovali," dodává Cais.
Přišla jim dvacítka klipů a vítězem se stalo animované video Josefa Lepši. "Neotřelé, chvílemi až monthypythonovské zpracování animace se skvělými momenty a detaily. Vrstevnatý zábavný retro snímek, který dokresluje píseň - se spoustou odkazů na kapelu a její členy osobně. Vynikající práce," hodnotí kapela na webu.
Druhé místo získal tvůrce s nickem Casperro. Podle kapely byl jeho klip "citlivým propojením vlastního příběhu kluka, který se pomocí starého kufru dokáže přemísťovat, a koncertních záběrů Tata Bojs, jež kapela dodala jako výchozí materiál".
Bronzovou příčku obsadil David Mencl. "Pět kluků si pravděpodobně zakouřilo dobré trávy a vyjelo felicií někam do luk, kde votavili v autorádiu Skovku a začali blbnout." Tak nějak si představuje kapela vznik "amatérského domácího videa. Má však v sobě jakousi rošťáckou atmosféru, kterou cítíme i ve svojí písničce".
Bramborovou příčku získal autor Ybuko a jeho nápad člověka, který se v papírové krabici s proříznutým hledím motá bezcílně městem, abychom pak v samotném závěru zjistili, že celou dobu hledal kámoše se stejným problémem.
Zato klip Vojty Vacka je spíš temnou, až "švankmajerovskou" animací kluka, který "je zřejmě léta zalezlej v něčem, co připomíná partyzánský bunkr."
Speciální cenu za nejvtipnější sekvenci získal Peter Hirjak. "Zpívající mlok! Okamžik kdy Zemanův mlok (nebo co to je za příšeru) z filmu Cesta do pravěku synchronně zazpívá Kluci, kde ste? nás hodně pobavil," komentují Bojs udělení speciální trofeje.
I všechna ostatní videa, která kapele došla, fanoušci už brzy uvidí na nových oficiálních stránkách. Následně proběhne ještě divácké hlasování a tenhle vítěz dostane vánoční dárek.
"V současné době, kdy je pro každé vydavatelství v Čechách problém uvolnit peníze na natočení videoklipu, mi přijde tato varianta úplně skvělá," vysvětluje nápad Cais.
Není to poprvé, kdy Tata Bojs takhle zaktivizovali fanoušky. Jejich příznivci už rozhodli o osudu písničky Trilobeat na nové desce.
"Takže příště nejspíš vyhlásíme soutěž o složení asi dvanácti písní na další desku. Vybereme ty nejlepší, nahrajeme je - a aspoň bude jistota, že se to bude všem líbit," vtipkuje bubeník o odvrácené straně internetové demokracie a spolupráce s fanoušky.
Infobox
- Tata Bojs mají nové album Kluci kde ste?
- Ceny Akropole ovládli Tata Bojs a Dan Bárta
- Tata Bojs fanouškům: Natočte nám klip
V zahraničí je to pořád běžnější forma marketingové komunikace, se kterou pochopitelně začala ta kreativnější a svobodomyslnější část scény. Do své tvorby nechávají příznivce mluvit i zavedené instituce jako David Bowie, Radiohead nebo Björk.
Teď má kapela v plánu živé setkání s fanoušky - a jejich koncerty jsou vizuálně proslulé.
"Na začátku prosince vyrážíme na menší turné z toho dva koncerty v Praze a Brně budou se zbrusu novou scénou, kterou jsem vymyslel speciálně pro tuto příležitost," uzavírá ceněný výtvarník a hudebník Cais.