Šestadvacetiletá Regina je žhavou favoritkou na objev roku a antifolková scéna, z níž vzešla, je zase v centru dění.
Hned první mocné tóny klavíru, samozřejmý vokál a hitovost skladby Fidelity vyrazí dech. Spousta lalala a chytlavá harmonie, ale už úvodní slova desky dávají tušit, že tady je ještě něco navíc: "I never loved nobody fully/Always one foot on the ground".
Vůbec není důležité, koho její skladby připomenou. Na originalitu se dávno nehraje, dnes je úspěšný ten, kdo dokáže své vzory přirozeně připomenout, uctít a přidat špetku talentu. A toho má Regina Spector - fanouškovské stránky už existují i v češtině - dost a dost.
Coby devítiletá odešla v roce 1989 se svými rodiči z rodné Moskvy a po krátkém pobytu v Evropě rodina zakotvila v New Yorku. Právě toto svébytné místo má nejspíše zásadní vliv na její tvorbu.
Už na prvních třech albech, která vyšla během let 2001 až 2004, se její styl ne nepodobný Tori Amos zušlechťoval do podoby vypreparovaných miniatur. Malých precizních příběhů, kterým její rozverný vokál a klasická klavírní výchova vdechují život.
Skladby z prvních nahrávek shrnula na kompilaci Mary Ann Meets the Gravediggers and Other Short Stories, která vyšla začátkem roku a dala jí možnost proniknout do širší distribuce. Zásadní vliv na zviditelnění pak mělo společné turné s newyorskými The Strokes.
Možná se zdá, že klavírní balady či šansony, jak se dá její tvorba velmi zjednodušeně označit, mají s rock'n'rollem Strokes málo společného, ale duet o postmoderních holkách a staromódních mužích se zpěvákem Julianem Casablancasem na singlu Reptilia a hostování kytaristy Nicka Valensiho na Begin To Hope naznačují, že nejde o náhodu.
Ostatně není první písničkář z okruhu kapely, který se dostal na titulní strany hudebních magazínů. I ironický glosátor Adam Green se tam prosadil díky společnému hraní s The Strokes.
Begin To Hope je kolekcí hitových skladeb, kterým samozřejmě vévodí klavír, ale zaslechneme tu i smyčce a občasnou elektronickou výpomoc. Všechno dokonale pasuje; jako tetris, který si můžete zahrát na jejích internetových stránkách.
Tím, co album povyšuje nad běžnou dnešní produkci, jsou ale zejména rozjetá klavírní intermezza a mohutné akordy doprovázející divutvorný zpěv. Stačí si poslechnout skladby Better, On The Radio nebo That Time.
Pokud zase porovnávat, pak podobný přístup měla kdysi Kate Bush; snad k ní je možné dnešní Reginu Spektor přirovnat víc než ke komukoli jinému.
A přidejme ještě přirozené kouzlo, jež z jejích miniatur dělá písničky, které si můžete broukat ráno ve sprše, stejně jako nad nimi mudrovat a hledat jinotaje.
Pirohy reginy Spektor z newyorské pece jsou podobné Bertíkovým fazolkám. Každá z nich chutná jinak, ale všechny mají něco do sebe - včetně té, co chutná po suchém z nosu.
Regina Spektor: Begin To Hope. CD, 48 minut, vydala firma Warner Music, 2006.