Radůza: hospodské odrhovačky i šanson

Jan Šprincl
8. 2. 2007 9:00
Recenze - Koncertním albem Vše je jedním Radůza uzavírá nepřehlédnutelnou část své tvorby.
Foto: Indies/Ivan Prokop

Její příběh je cestou individuality, která se v posledních třinácti letech svépomocí, bez plánované podpory médií a financí velké gramofirmy, vypracovala v nejzajímavější českou písničkářku. Veřejnost její jméno zaznamenala až s předloňským, zatím posledním řadovým albem V hoře, které v hitparádě porazilo i debutovou desku Anety Langerové.

"Osvícená" Akademie populární hudby, která rozdává ceny Anděl, si Radůzy všimla pět minut po dvanácté a přispěchala s oceněním pro nejlepší zpěvačku folk a country, nejlepší zpěvačku bez kategorizování - a také Radůzu vyznamenala jako objev roku.

Foto: Indies/Ivan Prokop

To už ale zpěvačka měla za sebou dvě povedená alba Andělové z nebe (2001) a ...při mně stůj (2003) i zapomenutý debut Blues? z roku 1994. Naštěstí si ty desky lidé našli alespoň zpětně.

To všechno by se nestalo nebýt Zuzany Navarové, která Radůzu objevila. Radůza tenkrát hrála na Karlově mostě. Stala je jejím iniciačním guru i producentem, prý to byla ona, kdo písničkářce s kytarou doporučil ke koupi harmoniku. Radůza tak našla svůj výsadní nástroj.

Toho se drží i na desce Vše je jedním, kterou natočila loni v říjnu v Divadle Archa a která uvádí březnové DVD. Kromě Plachty od Vladimíra Vysockého je Radůza autorkou všech čtyřiadvaceti skladeb a vedle harmoniky a kytary se doprovází i na klavír. Zní v úvodní minimalistické Vše je jedním a písni Celé noci, Radůza s jeho pomocí hledá nové možnosti vlastní hudby.

Foto: www.raduza.cz

Proti řadovým deskám je slyšet, že písničkářka je technicky zdatnější a dokáže svou živelnost ku prospěchu věci ovládnout: Přechází od hospodského dryjáku k šansonovému vyprávění.

Radůza umí využít erotičnost svého hlubokého hlasu ve spojení s nástrojem, který si v českém písničkářském světě jindy uzmuli muži. A pak je její velkou devizou schopnost nepodbízivě vyvolat pocit soudržnosti jako v písni Jednou to pomine zpívá s ní celé publikum a má silný pocit sounáležitosti i bezpečí, ochrany před tím světem venku.

Výběrovým albem Vše je jedním Radůza dokazuje výsadní postavení na české alternativní scéně. A i když by ji mainstream rád pozřel, drží se hesla, které si vytyčila ve skladbě Dědek s cibulí: "vytrvalost, srdce, věrnost, vytrvalost, srdce, odvahu". Ví, že poctivost se vyplácí a to nejlepší teprve přijde.

Radůza: Vše je jedním (záznam koncertu). CD, 68 minut, vydala firma Indies MG Records, 2007.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Vítězem festivalu Írán:ci se stal snímek Róná, Azímova matka

Vítězným snímkem festivalu Írán:ci se stal celovečerní film Róná, Azímova matka afghánského režiséra Džamšída Mahmúdího působícího v Íránu. Cenu diváků získal Zámek snů, jehož režisérem je Rezá Mirkarimi, jedna z nejuznávanějších postav soudobé íránské kinematografie. Výsledky pořadatelé oznámili v pražském kině Světozor. Festival představující íránskou celovečerní, dokumentární i krátkou tvorbu se v úterý a ve středu přesouvá do Brna.

Zdroj: ČTK
Další zprávy