Praha - Největší hudební přehlídka vážné hudby v Česku, festival Pražské jaro, ve čtvrtek v Dvořákově síni pražského Rudolfina přivítalo Johna Malkoviche. Americký herec, režisér a producent se tu představil coby vypravěč v hudebním morytátu Pekelná komedie, jehož námětem je případ rakouského sériového vraha Jacka Unterwegera.
Unterwegerův příběh ze 70. let je příkladem toho, jak média mohou ze zločince vyrobit celebritu. V Pekelné komedii je kombinován s hudbou Beethovena, Boccheriniho, Glucka, Haydna, Mozarta, Vivaldiho i Webera - v podání sopranistek Bernardy Bobrové a Alexandry Zamojské a barokního orchestru Vídeňské akademie řízeného Martinem Haselböckem.
Představení otevřel instrumentální úvod z Gluckova baletu Don Juan. Malkovich působil na jednoduché scéně se stolem, židlí a komínkem knih jako sympatická a vtipná postava; nikdo ještě netuší, že se v ní skrývá vrah. Hlavní hrdina si dělá legraci z vážné hudby, komunikoval s diváky v prvních řadách a reagoval na výstupy obou zpěvaček.
Fiktivní příběh se odehrává 15 let po Unterwegerově smrti a místy improvizující Malkovich se z přímého účastníka dramatických událostí mění v glosátora příběhu.
Unterweger byl v roce 1976 byl odsouzen k doživotí za vraždu a další trestné činy. Ve vězení začal psát, stal se díky médiím celebritou a posléze byl vydáván za vzor polepšeného zločince. V roce 1990 byl propuštěn, stal se hostem různých pořadů a pracoval jako novinář.
Posléze v Evropě a USA zavraždil několik prostitutek; celkem byl usvědčen z vraždy dvanácti žen, jednou z jeho obětí byla i Blanka Bočková v Praze. Po rozsudku spáchal ve vězení sebevraždu.
Autor a režisér díla Michael Sturminger říká, že jeho příběh doplňující starou hudbu ukazuje, jak se emoce nemění. Představení prý ukazuje Unterwegera jako muže mnoha tváří - vtipného, milého, falešného i cynického.
"Před časem jsem o něm viděl televizní pořad a četl jeho životopis. Ale nejde o to ho imitovat, jsem jiný," podotkl k tomu Malkovich. Divadelní role mu prý na rozdíl od filmu poskytuje možnost improvizace. Proto do představení Pekelné komedie aktuálně zařazuje i nějaký vtip.
Malkovich, známý kupříkladu jako představitel vikomta Valmonta ve filmu Nebezpečné známosti, Českou republiku navštívil už před dvěma lety. Na závěrečném večeru karlovarského festivalu převzal Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii.
Jeho účasti na Pražském jaru mnozí příznivci festivalu nevěřili. Někteří filmoví fanoušci to zase považovali za shodu jmen, jiní se domnívali, že tvůrci použijí nahrávku hlasu. Sedmapadesátiletá hollywoodská hvězda však již dorazila do metropole. Představení je součástí rozsáhlého turné s dílem kombinujícím moderní příběh s vážnou hudbou.
"Dosud jsme se nesetkal s tím, že by někdo pochyboval o mé účasti v Pekelné komedii. Spíše se mi stalo, že mi lidé při setkání říkají, že vypadám jako John Malkovich," řekl k tomu herec na tiskové konferenci v Praze.
"Díky tomuto projektu jsem získal větší vztah k téhle muzice. Ale nevím, jestli je to dobrá zpráva pro klasickou hudbu," dodal s tím, že spojení textu a barokní hudby připomíná jazz.
Se Sturmingerem v současné době připravuje další dílo vycházející z klasické hudby - operu na motivy dopisů slavného svůdníka Casanovy, v níž budou "herci zpívat a zpěváci hrát".