Popkulturním vítězem Super Bowlu je rapper Eminem

Karel Veselý
7. 2. 2011 17:20
Black Eyed Peas předvedli dokonale prázdný pop
Foto: Reuters

Arlington - S textem hymny nemají problémy jen hokejisté. Americká zpěvačka Christina Aguilera v noci na pondělí zapomněla v přímém přenosu nejsledovanější televizní události celého roku slova a americká hymna se tak musela při zahájení letošního Superbowlu obejít bez jedné věty.

Prestižní program v přestávce finále ligy amerického fotbalu letos dostali na starost Black Eyed Peas, kteří si pozvali Ushera a kytaristu Slashe. Skutečným vítězem popkulturního spektáklu je ale Eminem, který se objevil ve dvou odvysílaných reklamách mimořádně sledovaného (a lukrativního) bloku.

Christina Aguilera zpívá hymnu
Christina Aguilera zpívá hymnu | Foto: Reuters

Největší pozornost amerických médií hned po zápase na sebe strhla Aguilera: v nervozitě si trochu přepsala slova k americké hymně, kterou podle tradice zpívají na úvod zápasu popové hvězdy. Místo "O'er the ramparts we watch'd, were so gallantly streaming" zpěvačka zopakovala předchozí část textu  "What so proudly we watched at the twilight's last reaming".

V rozhovoru pro CNN pak řekla: „Nechala jsem se unést a trochu ztratila pevnou zem pod nohama. Můžu jen doufat, že diváci pochopí, jak moc miluji tuto zemi, a že je přesto duch naší hymny oslovil.!

První, kdo o chybě informoval, byly sociální sítě Twitter a Facebook; už během několika minut se zmínka o chybě objevila na wikipedii. Přes nesrovnalosti v textu se zpěvačka, která se do programu Super Bowlu vrátila po jedenácti letech, podle komentářů zhostila úkolu se ctí. Po nepříliš úspěšném albu Bionic jí ovšem Super Bowl určitě uvadající kariéru nezachránil; možná spíše naopak.

Black Eyed Bowl

Super Bowl je nejsledovanější televizní událostí roku a jeho poločasový program je vysoce prestižní záležitostí. Jenže uspokojit vkus každého ze sta milionů diváků je obtížný úkol - dát šanci aktuálním popovým hvězdám, nebo spíše volit staré jistoty?

Foto: Reuters

V posledních pěti letech se na přestávkovém pódiu střídali veteráni jako Rolling Stones, Paul McCartney nebo vloni The Who - a spokojená byla hlavně rocková generace. Letos se pořadatelé rozhodli nadbíhat spíše mladším konzumentům a na stadion v Dallasu pozvali Black Eyed Peas. Bylo to tak vůbec poprvé, co při Super Bowlu zazněl hip hop.

Popové kvarteto zahrálo pásmo ze svých hitů od I Gotta Feeling přes Let´s Get It Started až po aktuální The Time (Dirty Bit). Jejich zpěvačka Fergie si také s kytaristou Slashem vystřihla krátkou verzi hitu Guns N´Roses Sweet Child O´Mine z roku 1987 a její kolega Will.i.am pak doprovodil zpěváka Ushera ve skladbě OMG.

Peas byli první současnou popovou kapelou, která zahrála v poločase od roku 2004, kdy Justin Timberlake „odhalil" v přímém přenosu ňadro Janet Jackson. Will.i.am a spol. si samozřejmě dali záležet na futuristických oblečcích i extravagantní pódiové show, v níž se objevily desítky tanečníků osázených LED displeji. Jejich vystoupení bylo stylizované do vizuální podoby filmu TRON a mělo všechny znaky popového spektáklu pro 21. století.

"Můžete je milovat nebo nenávidět, ale Black Eyed Peas jsou přesně tou kapelou, která je stavěná na podobné události," napsal list Los Angeles Times. Podle nich kapela zosobňuje aktuální podobu „anonymního" popu, který schoval písničky za blyštivou extravaganci. K ní se Peas nebojí využít nejnovější technologie, které také jejich na reklamy šité písně často propagují. Rapper a producent will.i.am ostatně do poslední chvíle zapisoval svoje pocity před koncertem na sociální síť Twitter.

Foto: Reuters

Komentátor The Chicago Tribune Greg Kot napsal, že Peas „byli nakonec překvapivě vhodnou volbou pro podobnou událost". Jejich tuctový pop těžko mohl urazit víc než z rádia a diváci si před obrazovkami užili show, s níž veteráni z minulých let těžko mohli soupeřit. „Dětský pop Black Eyed Peas do posledního puntíku naplnil očekávání pořádající organizace NFL, které šlo především o to, aby se v přestávce neobjevilo nic kontroverzního," konstatoval blog PopDust.

Po loňských debatách kolem The Who, na jejichž šéfa Pete Townshenda vytáhly rodičovské organizace několik let starou kauzu s obviněním ze stahování dětské pornografie z internetu, byli Black Eyed Peas sázkou na jistotu.

Když se ale vloni v říjnu rozhodlo o jejich účasti v programu Superbowlu, určitě počítali s tím, že vystoupení bude vrcholem reklamní kampaně na jejich novou desku The Beginning. Jenže album vydané před Vánoci je komerční propadák; v žebříčku se dostalo maximálně na šestku a po dvou a půl měsících ještě v USA neprodalo ani půl milionu kusů.

Co to je Bieber?

Za skutečného vítěze popkulturního spektáklu kolem Super Bowlu tak vyhlásila americká média rappera Eminema, který se objevil ve dvou reklamách. Nejprve jako postavička z plastelíny prodával ledový čaj a shazoval svoji účast v reklamách slovy: „Pořád po mě chtějí, abych dělal reklamy. Ale věci, který propaguju bych nikdy nevzal do pusy. Tohle je ale něco jinýho."

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

A pak si také zahrál v reklamě na auta jedné společnosti sídlící v jeho domovském Detroitu. Eminem tak zužitkoval skvělý rok 2010, který byl ve znamení dokončení jeho comebacku - album Recovery se v USA stalo nejprodávanější deskou roku s víc než třemi miliony kusů.

V reklamách často natáčených speciálně pro Super Bowl se objevili také Justin Bieber a Ozzy Osbourne se svojí ženou Sharon. Náctiletá hvězda ve spotu radila metalovému klasikovi, který smartphone si koupit. „Co je zač ten Bieber?" ptá se Ozzy v klipu nevěřícně. V dalších spotech si zahráli zpěvačka Faith Hill, jazzový saxofonista Kenny G nebo rapper Diddy.

Super Bowl obvykle v USA sleduje až 100 milionů diváků a je to pravidelně nejúspěšnější televizní pořad celého roku. Vloni finále zlomilo historický rekord s číslem 106,5 milionu diváků a stalo se nejsledovanějším pořadem v historii americké televize.

A letos zřejmě znovu padl rekord, čemuž napovídal už zájem o předchozí zápasy, které generovaly největší čísla od roku 2000. Přesná čísla ještě nejsou známá, ale podle odhadu firmy Nielsen založeného na velkých městech se sledovanost zvedla oproti loňsku o další tři procenta.

 

Právě se děje

Další zprávy