Praha, Londýn - Místo tradičních náboženských hymnů či vážné hudby zní už na dvou třetinách pohřbů ve Velké Británii popové písně. Zjistil to právě zveřejněný průzkum společnosti Co-operative Funeralcare, podle něhož si jen čtyři procenta truchlících Britů vyslechnou vážnou hudbu. Číslem jedna mezi pohřebními písněmi je už pátým rokem v řadě My Way zpopularizovaná Frankem Sinatrou, která zní na patnácti procentech pohřbů. Americký zpěvák, který zemřel před čtrnácti lety, je se šesti skladbami v žebříčku také nejúspěšnějším pohřebním interpretem vůbec.
Zveřejněný průzkum prozrazuje, že výběr pohřební hudby se v posledních letech výrazně proměňuje. Zatímco v roce 2005 zazněly tradiční náboženské hymny na 41 procentech pohřbů, letos už je to jen asi 30 procent.
Imagine od Lennona dostala zákaz
„Hymny bývaly nedílnou součástí pohřebních obřadů, ale populární hudba hraje v lidských životech tak důležitou roli, že se nově stala i soundtrackem k jejich smrti. Moderní pohřby jsou mnohem více založené na volbě jednotlivce a to se často odráží i ve výběru hudby," okomentovala výsledky Lorinda Robinsonová, šéfka marketingu z The Co-operative Funeralcare, a dodala: „Texty popových písní poskytují vhodná slova k tomu, abychom si vybavili život někoho milovaného, abychom si přiznali, jak moc nám bude chybět, nebo abychom si připomněli jeho oblíbené koníčky, volnočasovou zábavu nebo smysl pro humor."
Pozůstalí přichází také s neobvyklými nápady a celá čtvrtina obřadních síní se setkala s případem, kdy musela zvolenou hudbu odmítnout z důvodu vkusu nebo protože kněz provádějící obřad shledal výběr písně jako nevhodný. Jako příklad je uváděna skladba Johna Lennona Imagine, v níž se zpívá: „Představ si, že není žádné nebe".
Na druhou stranu britské obřadní síně prý už vyhověly s žádostí o zahrání hitu Bad Romance od Lady Gaga, muzikálového šlágru Smoke Gets in Your Eyes nebo zvuku hodin, které v televizním kvizu Countdown na stanici Channel Four odpočítávají čas soutěžícím. Další populární televizní znělky jsou hudba z fotbalového pořadu Match of the Day, kulečníkového přenosu z turnajů Pot Black či seriálu Jednou nohou v hrobě (One Foot in the Grave).
Za Sinatrovou klasikou My Way se v žebříčku umístili Sarah Brightman a Andrea Bocelli s Time To Say Goodbye, třetí je Bette Midler s Wind Beneath My Wings. Za ní je předčasně zemřelá folková zpěvačka Eva Cassidy s intimní coververzí muzikálové melodie Over the Rainbow, která z ní několik let po smrti udělal v Británii hvězdu. Následují Robbie Williams s Angels, irští Westlife s You Raise Me Up a další muzikálová klasika You'll Never Walk Alone, kterou v podání beatové kapely Gerry & The Pacemakers přijali za svoji hymnu fanoušci fotbalového týmu FC Liverpool.
V Čechách maximálně Beatles či country
The Co-operative Funeralcare zveřejňuje svoje statistiky pravidelně a pohled do starších výsledků napoví, že výběr pohřebních písní se proměňuje i podle momentálních žebříčkových vln. Před šesti lety například seznamu nejhranějších pohřebních písní vládl James Blunt s Goodbye Lover, který letos z desítky vypadl. Stejně poklesl zájem i o Candle in the Wind Eltona Johna či With or Without You od U2.
Melodie I Will Always Love You nazpívaná Dolly Parton a proslavená Whitney Houston také letos v desítce není, na třináctku naopak poskočila montypythonovská Always Look on the Bright Side of Life z filmu Život Briana, která místo melancholie hlásá životní optimismus. Na čísle 22 se mezi nejžádanější skladby dostala už i Adele s hitem Someone Like You, byť je třeba uznat, že srdceryvný refrén s textem "Nevadí, najdu si někoho jiného, jako jsi ty" není zrovna moc vhodný jako pohřební píseň.
V České republice žádný podobný průzkum nikdy neproběhl. Ostatně české obřadní síně nejsou příliš nakloněné vlastnímu výběru hudby a pozůstalým spíše nabízí banku skladeb. V nabídce pražských obřadních síní dominuje vážná hudba, na své si přijdou i fanoušci lidovek či předválečných šlágrů.
Z popu vesměs nabízí jen tři skladby The Beatles (Yesterday, Let it Be, Something a ty navíc jen ve verzi pro panovu flétnu), country hity Michala Tučného (Tam u nebeských bran), Jana Nedvěda (Kamaráda) a Schellingerův Holubí dům. Pozůstalí si mohou vybrat i filmové melodie E. Morriconeho nebo Vangelise.