Londýn - Nové album Paula McCartneyho Memory Almost Full dnes přednostně slyší zákazníci kavárenského řetězce Starbucks.
Exbeatle totiž už nadále nespolupracuje s vydavatelstvím EMI, ale své jedenadvacáté sólové album vydal prostřednictvím společnosti Starbucks Hear Music. Stal se tak prvním hudebníkem kavárenské stáje.
McCartneyho hlas se díky tomu line v 29 zemích u 13 500 pultů. Starbucks každý týden navštíví 44 milionů lidí a smlouva s Paulem McCartneym je pro řetezec po vydávání licenčních nahrávek ostrým startem v souboji s hudebními giganty.
Čtěte také: McCartney má cenu. A nedostatek paměti - Novinku Paula McCartneyho provoní káva
Adresné přepadávání zákazníků se jeví jako jedna z cest krize gramofonového průmyslu a je dalším hřebíčkem do rakve tradičních obchodů s CD. Ty už jsou ohroženy legálním i nelegálním stahováním hudby z internetu.
"Pravda je prostá. Musíte jít tam, kde jsou spotřebitelé. A ti typičtí stojí ve Starbucks a kupují si kávu," říká Mike McGuire z analytické společnosti Gartner Inc.
Propagace nekončí hraním alba. Firma Starbucks najala televizní štáby v Londýně, New Yorku, Berlíně, Los Angeles, Atlantě, Seattlu, Tokiu a dalších městech, aby natočily, jak fanoušci přejí Paulovi k jeho 65. narozeninám, které bude mít 18. června. Z toho bude připraven sestřih, který bude k dispozici na známých internetových stránkách, jako je YouTube.
Některé problémy se ještě musí vyřešit: kavárny Starbucks nejsou v Británii zařazeny do systému Official Chart Company, která počítá prodeje disků a sestavuje žebříčky, takže disky prodané přímo ve Starbucks se nebudou do jeho umístění v nedělním žebříčku počítat.
Kromě kaváren bude album v prodeji v obvyklých obchodech s hudbou a ke stažení na iTunes. Kritika zatím Memory Almost Full přijímá stejně skoro vřele jako předchotí Chaos And Creation In The Backyard.
To sice komerčně propadlo, ale vysloužilo si nadšené recenze kritiků a nominaci na Grammy. Možná že s kavárnami se mu podaří obojí.