Marek Ztracený je jen další Přemek Podlaha českého popu

Mario Hirsch
8. 1. 2009 15:00
Velmi pozdní recenze a co z toho nakonec vzniklo
Marek Ztracený
Marek Ztracený | Foto: Sony BMG

Recenze - Když si názvy všech písniček z debutové desky Marka Ztraceného zadáte najednou do vyhledávače, vypadne vám jako jeden z prvních výsledků blog jisté dívenky s mottem Člověk potřebuje odběratele citu, jinak mu puká srdce.

Čili dodavatelsko-odběratelské vztahy zdánlivě v pořádku - ale ani Josefa Fritzla úplně nechválili za to, že chtěl svou sladkou holčičku ochránit před zlým světem tam venku.

A napsat, že Ztracený je spolu s Tomášem Klusem a Anetou Langerovou infuzí nové krve do českého popu, může jen hodně hladový upír s alzheimerem nebo recenzent-jehovista. Rozdíl mezi nimi a čímkoli novým je minimálně tak velký jako mezi Martinem Dejdarem a Ozzákem.

Už z těchto velmi nepřiměřených a velmi nevkusných konstatování vidíte, že text o českém hudebním mainstreamu je úkol hodný zenového mistra. Ta hudba má na mě totiž sedativně nesnášenlivý vliv a výsledkem je nenávist, jejíž intenzita by byla neadekvátní, i když by zrovna nebylo těsně po Vánocích. Copak se někdo může zlobit na štěňátko?

Zlatý slavík 2008 - Marek Ztracený
Zlatý slavík 2008 - Marek Ztracený | Foto: Bleskově, Roman Souček

A je tu ještě kardinálnější otázka. Pokud pomineme, že k téhle hudbě se dá v médiích jen marketingově přitulit, nebo ji odmítnout,  protože v ní de facto není co zkoumat, zbývá zásadní problém. Pro koho se snažit vypotit ten text, když "kritický" fanoušek Chinaski nebo Kryštofa je totéž co rakouský příznivec Temelína.

Čímž jsme u Fritzla a jeho rodné země. Český hudební mainstream je totiž nehybný paralelní časoprostor, který vzniká jako průnik toho horšího z Boženy Němcové, bavorského televizního seriálu Big Ben a rakouských filmů podle Rosamunde Pilcherové.

Ani tady se nic důležitého neděje a nikdo si nic takového nepřipouští. Podstatná není zápletka, děj ani vyšetřování; po celou dobu se tu hlavně instaluje malátná bezčasá idylka - můžu dodat maloměstská, ale nijak to nesouvisí s velikostí trvalého ani přechodného bydliště.

Zlatý slavík 2008 - Marek Ztracený
Zlatý slavík 2008 - Marek Ztracený | Foto: Bleskově, Roman Souček

Zkrátka co sme si, to sme si. Na závěr se sejdou na scéně všechny postavy včetně přeživších padouchů, navzájem si odpustí, zavtipkují, dojmou se nad sebou a všude se rozlije mír;  hlavní je, že paní Berghammerová zase přestane kupovat tu mnichovskou břečku.

Citlivý trubadúr Ztracený s kravatou od Avril Lavigne se může jevit v té sestavě srandistů a mudrlantů neprávem, ovšem to rozhodující mu nechybí. O co víc je dopředu jasné, jak všechno dopadne, o to víc se tu cení mechanická uklidňující činnost typu smysluplného života, sázení ředkviček nebo skládání nových písní.

Jinými slovy víra, že vykonáváte-li cokoli dost dlouho a dost rytmicky, výsledky se musí dostavit. Čili když někdo hraje na klavír od osmi jako Ztracený, vystuduje konzervatoř, s někým se aspoň jednou rozešel a má chuť do svého preludování zkoušet všechny kombinace deseti slov, z nichž tři jsou ztrácíš, to by bylo, aby to nebyla nová naděje české hudby.

Marek Ztracený
Marek Ztracený | Foto: Sony BMG

Mimochodem, ze stejného důvodu se u nás nejvíc cení takzvaně poctivá hudba - odpracovaná s fortelem, bez vylomenin a novot. A proto také recenze připomínají hodnocení jablek v zahrádkářské soutěži nebo Přemka Podlahu, když v Receptáři ukazuje nové vychytávky z kelímků od jogurtu.

Jde popsat tu hudbu a nechytit přitom chronické zobecňování? Bohužel: je to pokračování a oslava každodenních banalit stejně banálními prostředky, navíc se zvídavostí nakojeného a čerstvě přebaleného novorozence.

Jistě, pořád jde "jen" o pop; taky by nám stačila hra, základní vědomí souvislostí, gesto, styl, frackovství. Cokoliv, jen nezaměňovat melancholii za sentiment a sebelítost, která se pak povyšuje na jediný princip. Nebo aspoň s vážnou tváří návštěvníka muzikálů netvrdit, že když si musím přečíst Krajčovy texty minimálně pětkrát, automaticky to znamená, že jde skoro o umění.

Na druhou stranu, posluchači jsou za tu iluzi interpretům i vydavatelům vděční, ba právě tahle tichá dohoda je ústavou českého popu. Prvním dodatkem je pak neomezená svoboda projevit se jako rovnej obyčejnej člověk a dělat muziku od srdíčka.

Že se Marek Ztracený na Slavících stal Objevem roku a jeho píseň Ztrácíš je nejhranější loňskou písní v rádiích, ovšem zapadá do logiky českého showbyznysu, který připomíná hru na rozpočítávanou u stolu štamgastů, kam se už nikdo ani neodváží přisednout.

 

Právě se děje

Další zprávy