Irglová má Oscara. Média otázku na výpis z účtu

kul
25. 2. 2008 18:10
Muzikál Once vyhrál o sošku za nejlepší píseň
Markéta Irglová a Glen Hansard na večírku po předávání
Markéta Irglová a Glen Hansard na večírku po předávání | Foto: Reuters

Praha - Ta otázka se samozřejmě dala čekat, vlastně je zvláštní, že přišla až teď. Jak se nečekaný úspěch muzikálu Once a soundtracku k němu promítl na kontě Markéty Irglové, začínají se ptát média. 

Na rozdíl od filmu, který vsadil na přímou nekonfliktnost a naprostou civilnost, je ale odpověď zamlžená. Do hry vstupuje takový počet neznámých, že se suma může pohybovat od pár tisíc až do statisíců dolarů.

Stokrát vrácený rozpočet

Těžko tak porovnávat s dalšími domácími jmény, která v zahraničí uspěla. A nejen kvůli rozdílnému žánru a hlavně kontextu; Včelka Mája opyluje žebříčky a koncerty v německy mluvících zemích mnohem déle a s mnoha nahrávkami.

Glen Hansard a Markéta Irglová přijeli prezentovat film Once na malý předoscarový festival "Oscar Wilde: Pocta Irsku ve filmu". Los Angeles
Glen Hansard a Markéta Irglová přijeli prezentovat film Once na malý předoscarový festival "Oscar Wilde: Pocta Irsku ve filmu". Los Angeles | Foto: Reuters
Čtěte také:
Hollywood podlehl, Irglová dostala Oscara od Travolty
Blyštivé Oscary vyhrály temné filmy. Skoro povinně
SPECIÁL: Jak vznikl irský muzikál s českou stopou

Film Once vznikl během čtrnácti dnů v ulicích Dublinu v autentických interiérech. Odvíjí příběh pouličního muzikanta, kterého osloví dívka prodávající růže. Snímek za 150 tisíc dolarů už vydělal stokrát tolik.

Foto: Oficiální stránky

Jiných čísel je ale k dispozici málo. Podle výzkumné společnosti Nielsen si album s hudbou z Once od loňského května koupilo 343 tisíc lisí a nahrávka se stala desátým nejprodávanějším soundtrackem roku. Jiné zdroje tvrdí, že soundtracku - který si dobře vede zejména na iTunes - se prodalo až půl milionu kusů.

A úspěch na Oscarech tahle čísla určitě ještě zvýší. Aureola nezávislého snímku, který došel pohádkového konce, přesahuje samotný film a už se po oscarovém ceremoniálu šíří dál.

Média mají nové hrdiny a citují slova obou vítězů, že nejde o peníze, ale o umění, a že člověk má jít za svými sny.

Autenticita, kam se podíváš

Což samozřejmě není ani tak kritika irsko-českého dua, kterému lze věřit, že tímhle způsobem s úspěchem nekalkuluje. Hansard s Irglovou (mají to štěstí, že) patří k aktuálnímu trendu, jenž vyzdvihuje jakousi "novou prostotu" i ne-technologický a ne-marketingový přístup k hudbě; a to není debata o jejich kvalitě.

V tom je ale jejich vítězství i přesným obrazem strategie showbyznysu, který se snaží každý takový pohyb na hudební scéně vytěžit. Autenticita i "nemódnost" je tak velmi žádaným a módním artiklem.

Okázalá individualita a jinakost se probouzí i v těch, kteří by si jinak na rockové kamarádství nehráli a pletené svetry spíš nesnášejí.

Konkrétní odpovědi na výši zisků a čistých výdělků, které to Irglové s Hansardem i režisérovi snímku přineslo a ještě přinese, by ovšem daly vyčíst jen smlouvy mezi protagonisty a dohody s jejich vydavatelem.

Ani při produkci filmu na koleně určitě nebyly závratné "neherecké" honoráře a odpověď na procenta ze zisku by zase daly jen dohody. Tedy pokud existují a pokud se v nich s takovou eventualitou jako světový úspěch počítalo.

Foto: Oficiální stránky

Podle aktérů se dá soudit, že spíš všechno vznikalo na přátelské bázi. I když i nezávislé kapely jsou dnes často podnikatelskými jednotkami: vydělané peníze putují do společnosti, která jednotlivým členům vyplácí podíly nebo dividendy; pochopitelně je řeč hlavně o zahraničí.

"Zbytek se investuje do nahrávacího studia, aparatury, pódiové techniky, vydavatelství nebo úplně mimo showbyznys. Časy, kdy muzikanti utráceli po hospodách, co vydělali, jsou už dvacet let pryč," popisuje hudební publicista Josef Vlček.

A dodává: "Jakmile se začne v showbyznysu vydělávat, nabalí se na to další výdaje - hlavně právníci, kteří spolykají ohromné peníze."

Štastné konce a další začátky

Ještě víc neznámých můžou mít smlouvy s velkými firmami, které nahrávku dál distribuují. Jsou kapely, které prodaly miliony desek a jejich členové byli nakonec rádi, že si vydělali na nové auto. Takový osud postihl kupříkladu rockovou naději první poloviny 90. let Extreme.

Pokud tedy byla právě dvacetiletá Markéta Irglová v té době plnoletá, aby mohla vůbec nějakou smlouvu podepsat.

Autorské duo s Glenem Hansardem vyšlo před dvěma týdny naprázdno z udílení Grammy. Z nominací na nejlepší filmovou píseň (Falling Slowly) ani za nejlepší soundtrack se jim nepodařilo získat zlatý gramofónek.

Once se stal po diváckém úspěchu na předloňském festivalu Sundance ve Spojených státech mimořádně populární - paradoxně i pro svůj nezávislý vznik, který připomíná "dojemný hollywoodský příběh." To songu Falling Slowly určitě pomohlo v nedělním boji o nejlepší filmovou píseň. Akademie ráda dopisuje šťastné konce.

 

Právě se děje

Další zprávy