Hallelujah, Alexandra Burke vyhrála X Factor i žebříček

Kultura Kultura, Red Kul
22. 12. 2008 15:46
Cohenův song se třikrát objevil v britské hitparádě

Londýn - Tradičně prestižní souboj o vítěze britské předvánoční hitparády singlů má předpokládaného vítěze. Na vrcholu stanula čerstvá vítězka X Factoru Alexandra Burke se svou verzí Cohenova songu Hallelujah, kteří měli za úkol přednést všichni finalisté.

S interpretem, který má podporu a přízeň primetimeového publika, aniž ještě vydal jakoukoli vlastní skladbu, totiž vydavatelské firmy mnoho neriskují. Funkčnost této strategie v době skomírajícího gramoprůmyslu potvrdila čísla: nahrávku si koupilo 576 tisíc lidí, což znamená vůbec nejrychleji prodávaný singl všech dob v kategorii zpěvaček.

Jako precedens stačí připomenout případ hvězdy vygenerované toutéž diváckou soutěží předloni. Leona Lewis bořila žebříčky se skladbou Bleeding Love a teď to samé provozuje se singlem Run, který je aktuálně na ostrovech třetí.

Foto: Archiv

Čerstvá hitparáda ale podává svědectví také o opačném trendu: že aspoň část fanoušků se nehodlá spokojit s prefabrikovanou výrobou hvězd. Na druhém místě totiž skončila rovněž píseň Hallelujah - ovšem asi v nejkultovnějším podání zpěváka Jeffa Buckleyho.

Písničkář, který se utopil v roce 1997 v Memphisu, ji nahrál o tři roky dřív ve věku třiceti let a pro svoje podání Cohenovy nejpředělávanější skladby hledal inspiraci u znění Johna Calea.

"Je to až ironické, kolik toho X Factor udělal pro to, abychom nakonec ocenili hudbu Leonarda Cohena a talent Jeffa Buckleyho," komentuje výsledky hitparády Gennaro Castaldo z řetězce HMV.

A právě fanouškům Buckleyho došla s plány X Factoru trpělivost: s pomocí kampaně na komunitním serveru Facebook protlačili verzi zemřelého písničkáře až na druhé místo žebříčku, byť s číslem 81 tisíc se s vítězkou nemůže srovnávat.

Aktivitu posluchačů podtrhuje ještě 36. místo pro původní Cohenovu verzi. Sledování videoklipu Alexandry Burke zase potvrzuje, že opravdu bylo čeho se bát.

Samo komponování skladby Hallelujah, kterou magazín Q zařadil do desítky nejlepších písní všech dob, byl pro kanadského barda bolestný proces s osmdesátkou nedokončených a seškrtaných slok trvající bezmála rok. A Buckley do ní vložil všechen svůj talent.

Písničkář známý svými naivními představami o hudebním průmyslu by se teď dost divil. Ve verzi čerstvé vítězky není pro zámlky, významové odstíny ani pochyby a melancholii žádné místo; a klip ještě podtrhuje vyznění velmi profesionálně vytvořené, ale velmi banální reklamy na Vánoce.

Záběry Alexandry Burke pějící s výrazem účastnice školního večírku mezi svíčkami střídají scény z finále X Factoru i z její „cesty soutěží" a vše spěje k finální emoci a transcedenci: Hallelujah, vyhrála jsem X Factor i hitparádu!

 

Právě se děje

Další zprávy