Gorillaz už zvou posluchače na pláž z umělé hmoty

Karel Veselý
2. 3. 2010 9:00
Zachrání projekt Damona Albarna vydavatelství EMI?
Foto: Aktuálně.cz

Londýn - Virtuální band Gorillaz zpěváka a multiinstrumentalisty Damona Albarna a malíře Jamie Hewletta byl vždy něco víc než jen další tuctový pop produkt. Jestliže normální muzikanti točí desky, Gorillaz dělají projekty, které překračují hranice médií.

Foto: Aktuálně.cz

Žádný div, že jejich třetí počin Plastic Beach - první album po pětileté pauze - doprovází obrovská očekávání. Ve většině světa vychází přesně za týden, už teď ale proniká vedlejšími cestičkami do popkultury.

Stejně jako u předchozích desek Gorillaz, i novinka je zasazena do fantastického příběhu, do něhož lze kromě textů na albu proniknout i přes krátké animované klipy nebo počítačovou hru, jejíž část je zatím zveřejněna na oficiálním webu kapely.

Zatím zveřejněné fragmenty napovídají, že příběh se odehrává na obrovském umělém ostrově v jižním Pacifiku, kam byla kapela unesena za účelem natočení nové desky. Kdo obrovský ostrov postavený z odpadků vlastní a proč Gorillaz unesl, zatím zůstává záhadou.

Kreslení hrdinové 2D, Murdoc, Noodle a Russel mají ale ještě jeden veledůležitý úkol, tentokrát v našem světě. Vysoké prodeje alba Plastic Beach by mohly přispět k záchraně vydavatelství EMI, jejíž většinový vlastník - firma Terra se potýká s obrovskými finančními problémy. Předchozích dvou desek Gorillaz se prodalo po celém světě kolem patnácti milionů kusů.

Svět z odpadků

Albarn a Hewlett začali na albu Plastic Beach pracovat před dvěma lety a použili v něm i pár nápadů z (doposud) nerealizovaného projektu Carousel. Motiv umělé hmoty se v hlavě Damona Albarna usadil cestou po africkém Mali, kde viděl jak se v horách odpadků usazují zvířata a začínají tam žít jako kdyby to bylo jejich přirozené prostředí.

Foto: Aktuálně.cz

Odtud už nebylo daleko k myšlence umělého ostrova, kde ožívají „vyplavené pozůstatky lidství". Úkolem australského komiksového malíře pak bylo zabydlet ostrov novými postavičkami. Jejich rolí se na desce ujala ekipa hvězdných hostů.

Hned v druhé skladbě Welcome to the World of the Plastic Beach rapuje Snoop Dogg, v následné White Flag grime rappeři Kano a Bashy, svoje hostování z Demon Days si zopakovali De La Soul a roli majitele obchodu na ostrově si ve dvou skladbách vystřihl Mos Def.

V úvodním singlu Stylo se po jeho boku objevuje soulový klasik Bobby Womack, titulní skladbu ozdobili Mick Jones a Paul Simonon z The Clash. Jejich generační souputník Mark E. Smith z The Fall se ve skladbě Glitter Freeze ptá „Jak se dostanu na sever" a na albu je ke slyšení i sám Lou Reed.

Foto: Aktuálně.cz

Asi nejpřekvapivějším jménem mezi hosty je švédská kapela Little Dragon v čele s japonskou zpěvačkou Yukimi Nagano, jež nedávno hrála v pražském Paláci Akropolis. Zapomenout nemůžeme ani na chicagské dechařské těleso Hypnotic Brass Ensemble s Philem Cohranem - spolupracovníkem Sun Ra.

Další rozměr hudbě Gorillaz dodalo londýnské komorní těleso sinfonia ViVa a Libanonský národní orchestr. Po africké a čínské hudbě, která se potkávala se západní pop music na předchozích Albarnových projektech, totiž tentokrát inspirovala i arabská orchestrální hudba.

Letos dvaačtyřicetiletý hudebník si svoje hudební sny plní s grácií génia a v současném hudebním mainstreamu nemá jeho záběr obdoby. Nyní skutečně neponechal nic náhodě a desku Gorillaz i sám produkoval; předchozí alba s ním natáčeli Danger Mouse a Dan Automator  Nakamura. 

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Album vznikalo střídavě v Bejrútu, New Yorku i v Londýně. „Snažím se natočit desku, která bude nejvíc pop ze všech, které jsem kdy udělal," prohlásil v rozhovoru někdejší frontman Blur. „Nemá to být ekologická deska, je to jen odlišný pohled na náš svět a naše hudba k němu má být soundtrackem."

Mise Gorillaz: zachránit EMI

Gorillaz jsou zapsáni v Guinessově knize rekordů jako nejslavnější virtuální kapela všech dob a svoje postavení potvrzují na obálkách časopisů Q nebo Wired. Jejich existence ve virtuálním světě stojí docela dost peněz.

Foto: Aktuálně.cz

Potvrzuje to i president společnosti Parlophone (pobočky EMI) Miles Leonard: „EMI do tohoto projektu investovala nemalé částky. Je to pro naši společnost obrovský počin globálního dopadu. Musíme do něj vložit peníze, abychom na něm vydělali."

Pětileté čekání na novou desku Gorillaz tak skončilo právě včas. Společnost EMI se potýká s velkými problémy. Finanční těžkosti se přesněji netýkají přímo jednoho ze čtyřech největších hudebních vydavatelství na světě, ale jejich majoritního vlastníka. Terra a její šéf Guy Hands před třemi lety odkoupila EMI za čtyři miliardy liber, které si půjčili u finanční společnosti Citigroup Inc.

Svůj dluh ale momentálně společnost není schopna splácet a hrozí nebezpečí, že by se EMI mohla zmocnit právě Citigroup. Nový majitel s minimální znalostí terénu zábavního průmysl by pro britské vydavatelství, u něhož vydávali i Beatles mohl mít tragické následky.

Foto: EMI

Je smutnou ironií, že EMI se i v době krize hudebního průmysl daří celkem dobře. Vloni zaznamenali nečekaný zisk 300 milionů liber, k čemuž nicméně přispěly i remasterované reedice desek Beatles a velké propouštění.

Naopak EMI v minulých letech opustili hvězdy jako Radiohead, Paul McCartney nebo The Rolling Stones a skupina Pink Floyd se s labelem soudí za nezaplacené honoráře.

Po nepříliš úspěšném comebacku Robieho Williamse jsou Gorillaz možná posledním velkým želízkem EMI v ohni. „Damon Albarn je k EMI velmi lojální," říká Miles Leonard. „A ať už se jedná o Citigroup nebo Guye Handse - všichni si uvědomují, že cena EMI je především cenou hudebníků, které mají ve svém katalogu."

Jak to s EMI dopadne se dozvíme v následujícím měsíci; úspěch či neúspěch Gorillaz bude určitě hrát velkou roli v budoucnosti slavného labelu. Proto není překvapením, že Plastic Beach vychází kromě běžné edice CD i ve formě CD/DVD. Alternativní verze nazvaná Plastic Beach Experience bude fungovat také jako vstupenka do některých uzavřených oblastí webové hry.

 

Právě se děje

Další zprávy