Recenze: Ze soundtracku k seriálu Černobyl čiší respekt před neuchopitelnou silou

Boris Klepal Boris Klepal
17. 6. 2019 12:52
Dalším příspěvkem do vzrušené debaty okolo televizní minisérie Černobyl, kterou nedávno odvysílala stanice HBO, je právě vydané digitální album se soundtrackem. Ten vytvořila islandská skladatelka a violoncellistka Hildur Guðnadóttir.
Snímek ze seriálu Černobyl.
Snímek ze seriálu Černobyl. | Foto: HBO

Pětidílná série drasticky připomněla, jak živý je ještě dnes dopad katastrofy černobylské jaderné elektrárny z roku 1986. Hudba, kterou k němu Guðnadóttir zkomponovala, posluchače přenáší do prostředí ovládaného zvláštní a nekontrolovatelnou silou. V případě alba Černobyl je touto silou samotný zvuk.

Autorka soundtracku Hildur Guðnadóttir.
Autorka soundtracku Hildur Guðnadóttir. | Foto: www.hildurness.com

Šestatřicetiletá Islanďanka Hildur Guðnadóttir je klasicky vzdělaná hudebnice, což okrajově připomíná skutečnost, že soundtrack vyšel u labelu Deutsche Grammophon - oblíbené značce nejkonzervativnějších posluchačů vážné hudby, kteří jsou zvyklí na špičkovou kvalitu provedení i hvězdné interprety.

Guðnadóttir a její tvorba do takových nároků až překvapivě dobře zapadá, pokud posluchač připustí, že s elektronickou hudbou začali skladatelé experimentovat před více než 100 lety.

Sama Guðnadóttir je zároveň svým způsobem hvězdou dnešní experimentální scény, pokud její způsob tvorby něco jako hvězdnost vůbec připouští. I při poslechu soundtracku k Černobylu nevyvstane jako zásadní otázka "kdo to napsal" - posluchač se spíš zeptá, "jak se to všechno mohlo stát".

Základní materiál Guðnadóttir čerpala z odstavené jaderné elektrárny v Litvě, kde se seriál natáčel. Základními kameny soundtracku jsou reálné zvuky, které zde pro skladatelku nahrál Chris Watson. Ten patřil roku 1973 k zakládajícím členům britské skupiny Cabaret Voltaire, která už v té době experimentovala s podomácku vyrobenou elektronikou a magnetofonovými pásky.

Watson sám se ale poté v osmdesátých letech začal systematicky věnovat nahrávání přírodních zvuků a jeho práce se stala součástí mnoha televizních i rozhlasových pořadů.

Skladba Bridge Of Death ze soundtracku k seriálu Černobyl. | Video: Deutsche Grammophon

Watsonův způsob práce se nezabývá zachycením zvukových efektů poutavých na první poslech, ale vždy proniká k podstatě zvuku a zaměřuje se na důvody, proč vznikl. K Černobylu tak poskytl zvukový materiál, který při adekvátním použití vylučuje dramatickou hudbu v klasickém slova smyslu - založenou na kontrastech a prudkých překvapeních.

Drama hudby, kterou Guðnadóttir vytvořila z Watsonových zvuků, se odehrává kontinuálně uvnitř. Album je sice rozdělené na třináct samostatných tracků, při jeho poslechu se ale stále vkrádá do mysli představa, že by hrálo bez přestávek jen s jemně doladěnými přechody mezi jednotlivými částmi.

Hudba Černobylu nevytváří v první řadě náladu či atmosféru - je sama o sobě prostředím, které posluchače vtahuje a neustále mu připomíná, že je tu něco většího než on sám.

Výsledným pocitem není v pravém slova smyslu úzkost, ale respekt před neuchopitelnou silou. Není příliš složité si při poslechu soundtracku opakovaně vybavovat charakteristicky temné bzučení drátů vysokého napětí - jen znásobené a zkoncentrované směrem k místu, odkud do elektrického vedení teče energie.

Hildur Guðnadóttir: Chernobyl

Chernobyl Soundtrack

Deutsche Grammophon 2019

Při obrovském tématu, které Watson svými zvuky a následně Guðnadóttir soundtrackem zpracovávají, je výsledek jemný a pročištěný.

Připomene se tím znovu klasické vzdělání skladatelky, stejně jako v části alba nazvané Věčná památka. Ta vznikla na text, který se tradičně zpívá na závěr smuteční mše v pravoslavné liturgii a jako jediná neobsahuje přednatočené konkrétní zvuky. Drží se tradice sborových zpěvů východního křesťanství včetně harmonických postupů a nádherných, extrémně hlubokých basů.

Zároveň je to snad jediné místo, kde se Guðnadóttir přece jen nevyhnula jisté dávce patosu. I ten je ale dávkován s ohromným vědomím uměřenosti, které ani pravoslavným inspiracím nedovolí sklouznout ke klišé.

Guðnadóttir se jim úspěšně vyhýbá, takže se za necelých čtyřicet minut alba neozve ani jednou typické cvakání Geiger-Müllerova počítače. Nebezpečí radiace musí posluchač vytušit sám - stejně jako většina zaměstnanců elektrárny v Černobylu.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 8 minutami

Brabec vnímá po debatě o Turówě posun, příští týden se sejde s polským ministrem

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) vnímá po pátečním jednání expertních týmů významný posun v některých bodech ohledně polského hnědouhelného dolu Turów. Příští týden, pravděpodobně v pondělí, bude jednat s polským protějškem Michalem Kurtykou, později opět zasednou i odborné týmy. 

Podle Česka důl Turów u česko-polské hranice mimo jiné ohrožuje zásoby pitné vody v českých obcích. Soudní dvůr Evropské unie v pondělí uvalil na Polsko pokutu půl milionu eur denně (asi 12,7 mil. Kč) za neuposlechnutí předchozího soudního příkazu k přerušení těžby v dole.

Unijní soud už v květnu vydal na základě české žaloby předběžné rozhodnutí o zastavení těžby v dole. Polská vláda reagovala oznámením, že důl zavřít nehodlá, a stejné stanovisko zaujal také generální ředitel společnosti PGE, vlastníka dolu. Náhlé zastavení těžby by podle Polska ohrozilo energetickou bezpečnost země a tisíce pracovních míst. Soud následně vyměřil Polsku zmíněnou pokutu.

Polský ministr spravedlnosti Zbigniew Ziobro v pátek podle agentury PAP řekl, že Soudní dvůr Evropské unie neměl v dané etapě sporu o důl Turów právo uložit Polsku pokutu. Spor o Turów před unijním soudem ještě nedospěl k verdiktu.

Brabec nechtěl být ohledně možné dohody konkrétní. "Dokud není domluveno všechno, není domluveno nic. Nicméně bylo několik bodů, které byly významně sporné celou dobu. Dnes po jednání vnímám posun v některých a uvidíme. Nechci konkretizovat," řekl v pátek. "Jsem rád, že se i po dnešním jednání přiblížil kompromis, který snad bude přijatelný pro obě strany, který snad budou umět schválit obě vlády," doplnil liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Nizozemský soud poslal do vězení zloděje obrazů van Gogha a Franse Halse

Devětapadesátiletého Nizozemce v pátek poslal na osm let za mříže soud v Lelystadu severovýchodně od Amsterodamu za krádež dvou cenných obrazů. Obraz Vincenta van Gogha Farní zahrada v Nuenenu z roku 1884 zmizel loni v březnu z muzea Singer Laren ve městě Laren. Loni v srpnu pak podle soudu tentýž zloděj ukradl i Halsovo plátno Dva smějící se chlapci (1627) z malého muzea Hofje van Mevrouw van Aerden v Leerdamu, asi 60 kilometrů jižně od nizozemského hlavního města.

Obě díla zmizela beze stopy. Jenom hodnotu Halsovy malby soud odhadl na 16 milionů eur (přes 400 milionů korun). "Tyto obrazy jsou součástí národního kulturního dědictví, mají význam pro dnešní i budoucí generace," konstatoval soud podle agentury DPA.

Na obou místech činu se našla DNA odsouzeného muže, který byl už v minulosti trestán za krádež umění. Obvinění z posledních krádeží popíral.

Zdroj: ČTK
Další zprávy