New York - Chtěla jsem se trochu odvázat, říká o své nové desce Björk v rozhovoru pro agenturu Reuters.
Volta, jak zní název jejího šestého studiového alba, oproti předchozí Medúlle víc věří klasickým písním. Ve spojení s hitmakerem Timbalandem, šansonierem Antonym i čínskou loutnistkou Min Xiao-Fen popisuje Björk naši civilizaci jako stáda pohanů, která ničí sama sebe, a musí přitom ještě bojovat se Zemí. "Vyvěste svoji vlajku výš, výš!" ponouká jednačtyřicetiletá hudebnice na působivé nahrávce.
Vaše předchozí album bylo hodně experimentální. Jaké plány jste měla při natáčení Volty?
Nemyslím, že Medúlla byla zas tak experimentální. Prostě je kompletně založená jen na vokálech, jako když Bobby McFerrin zpíval s Manhattan Transfer. U Volty jsem se chtěla trochu odvázat, po narození dítěte jsem malinko cítila ponorkovou nemoc. Vydala jsem se třeba do Mali, některé písničky jsme natočili na lodi u tuniského pobřeží.
Vždycky jste byla ceněna za posouvání hudebních hranic. Podařilo se to u nové desky?
Určitě jsem si neřekla, že budu posouvat nějaké hranice, to by bylo hloupé. Ale už to vážně bylo trochu nudné, a tak jsem se rozhodla zkusit věci, které mě budou bavit.
Někteří lidé říkají, že je to nejkomerčnější album, jaké jste kdy natočila. Souhlasíte?
Tohle napsala nahrávací společnost: Jsou úžasní, říkají to o každé mojí desce. Jsem šťastná, že mi takhle věří, ale já všechny své nahrávky vnímám stejně.
Jak byste desku popsala sama a která skladba se Vám líbí nejvíc?
Cítím, že je to odvážné a dynamické album, taková "globální a tribální" záležitost. Ale nemám nejoblíbenější písničku, pro mě jsou důležité všechny.
Na albu se představují tak rozdílní umělci jako Timbaland nebo Toumani Diabate. Podle čeho jste hosty vybírala?
Toumani Diabate je skvělý hráč na koru (africký strunný nástroj, pozn. red.) a já chtěla mít na desce právě "špinavě" znějící instrumenty - na rozdíl od desky Vespertine z roku 2001, kde jsem použila"čisté" nástroje jako harfu nebo zvonkohru. Mělo to znít jako hudba hraná v nebi. Ale nastal čas být trochu odvážnější. A tak se na desce kromě kory objevila i čínská loutna pipa nebo klavichord.
Jaké máte koncertní plány?
Hodně cestuju už od svých šestnácti - vlastně od doby, co jsem stala zpěvačkou. Vždycky chci, aby se nahrávání ve studiu podobalo živému hraní. Nejela jsem šňůru k Medúlle, protože deska se skládala jen z hlasů. Sice nejvíc z mého, ale přesto by byl podvod opakovat ji naživo. Tehdy jsem taky měla malou dceru. Teď už je ale na cestování letadlem připravená, dokonce se na něj moc těší. A tak jsem znovu na cestách!