New York - Devatenáctiletý Chris Brown, který před třemi týdny ovládl American Music Awards, se může radovat podruhé. Nejprve mu tři sošky přidělila soutěž založená na online hlasování, nyní jej jako interpreta roku vyhodnotil magazín Billboard, který týden co týdne sestavuje oficiální americké hitparády.
„Měl jsem hodně dobrý rok, ale pořád se v mnoha věcech cítím nejistý. Říkám si: Já že dostávám cenu? To je neuvěřitelný," reagoval na statistiku Chris Brown, který si prý na přebírání cen stále ještě nezvykl.
Hodnocení interpretů roku se zakládá na součtu bodů, které umělci dostávají na základě prodejů alb, downloadů, rotací v rádiích a internetových streamů i downloadů. Chris Borwn předběhl dokonce i rappera Lil Waynea, jehož album Tha Carter III. vyvolalo v letošním žebříčku takřka nejbouřlivější událost.
Během prvního týdne překročil jeho prodej milion kusů, což je v době ilegálních downloadů neuvěřitelné číslo, kterého naposledy dosáhl 50 Cent s The Massacre v roce 2005.
Na třetím místě se umístila Brownova přítelkyně Rihanna, pod jejímiž singly Take A Bow a Disturbia je ostatně podepsaný jako spoluautor.
Mezi alby, jejichž výsledky jsou založeny na prodeji, zvítězila „Bondova pěvkyně" Alicia Keys. Za ní skončilo vánoční album Joshe Grobana, které přeteklo ještě z loňského roku stejně jako comebackový pokus po 28 letech - Eagles s Long Road Out of Eden.
Ačkoli hitparády naprosto odrážejí americký vkus a reflektují mainstream s důrazem na domácí urban a r'n'b styl, eskamotérský kousek se povedl britské vítězce předloňského X Factoru se singlem Bleeding Love.
Nejúspěšnější britská skladba roku 2007 se ujala i za mořem, jde o celkově druhý nejúspěšnější singl v celoroční bilanci. Leona Lewis je ostatně jediný ostrovní interpret, který kdy se svým debutovým albem vylétl rovnou na první místo. Vysvětlení její obliby možná tkví i v tom, že americká kritika ji často srovnávala s Whitney Houston.
Kategorie skladba roku, v níž zvítězil rapper Flo Rida se singlem Low, byla rovněž vyhodnocena na základě součtu prodeje singlu s radiovými rotacemi.
Billboard - s tradicí sahající do roku 1936 - zakládá své výsledky od roku 1991 výhradně na přesných datech poskytnutých agenturou Nielsen Soundscan. Do té doby nesystematicky obvolával prodejny po celých Spojených Státech.