reklama
 
 

BACK TO BACKSTAGE Nový kuchař, démoni Eels a post-Tleskač

1. 5. 2014 10:05
Pravidelně budeme sledovat dění v hudebním podzemí. Začínáme s novou deskou KIttchena, Eels a tipem týdne z Bandzone.

Back to Backstage - Pohledy do hudebního podzemí budou pravidelně nabízet novinky na české alternativní scéně i ze zahraničí, stejně jako budeme upozorňovat na zajémavé akce.

Kittchen: 1. máj, čas vydat desku

Tvorba tajemného písničkáře Jakuba Königa poskytuje skvělou ukázku toho, jakým směrem by se mohla ubírat "nová česká alternativa". Jeho projekt Kittchen, na němž v současnosti spolupracuje s Tomášem Neuwerthem, v sobě přirozeným způsobem spojuje celou řadu vlivů, od klasického lo-fi folku americké školy přes grunge až po subtilní elektroniku.

Remixové album Echo, které vychází (jako už tradičně) na prvního máje, sice neobsahuje žádné nové skladby, přesto je ale na co se těšit.

Kittchen totiž loni publikoval veřejnou výzvu pro všechny, kdo by měli zájem svým remixem přispět, a finální šestnáctka skladeb je tak opravdu různorodou kolekcí – svůj zářez přidali třeba Kato z Prago Union, Honza Průša, Jiří Burian, ale také mladí elektroničtí producenti jako Aid Kid nebo Tomáš Havlen (post-hudba).

Je to ojedinělá ukázka toho, jak autorova "filozofie sbližování" vlastně funguje – jako textař je Kittchen civilním pozorovatelem dění kolem sebe, takže dává smysl, že na Echu měli všichni stejnou startovní pozici.

Slavnostní křest proběhne ve čtvrtek (1. května) ve vinohradském Musictownu, a pražská indie scéna si ho nenechá ujít; koneckonců, Echo je do značné míry jejím odrazem.

Mark Oliver Everett a jeho démoni

Málokterý hudebník se ve svých textech obnažuje tolik jako frontman Eels.

Na nové desce The Cautionary Tales of Mark Oliver Everett je to patrné víc než kdy jindy: už její název dává najevo, že vousatý bard vnímá svoji kapelu jako platformu pro své osobní zpovědi, a skladby jako Parallels nebo tklivá Agatha Chang neposkytují prakticky žádný prostor pro alternativní výklady.

Everett zkrátka pojmenovává věci tak, jak jsou, což v jeho případě znamená permanentně natírat svět našedo a ohlížet se do temné minulosti.

Nejvýraznější song Parallels vypráví o zpěvákově otci, bývalém úspěšném fyzikovi, kterého před 28 lety připravil o život náhlý infarkt.

Hugh Everett III malému Markovi vyprávěl o teorii paralelních vesmírů, kde se realizují všechny možnosti – musí tedy existovat i vesmír, v němž je on sám stále naživu.

S vědomím tohoto faktu dostává refrén skladby úplně nový, děsivě reálný a až nepříjemně intimní význam: "I know you're out there somewhere and I know that you are well" ("Vím, že jsi někde tam venku, a vím, že se máš dobře").

Hudebně jde stále o klasické Eels, tedy akustický indie folk s výrazně melancholickým nádechem, sám Everett však jako by dospěl do bodu, kdy konečně odložil i ty poslední zbytky studu a postavil se před posluchače zcela nahý a zranitelný. Silnější desky se už letos stěží dočkáme.

Tip týdne z Bandzone: Kníry

Od začátku je jasné, že celá tahle záležitost je jednou velkou recesí; skupina ostatně povstala z popela skáčkové legendy Tleskač, takže se dalo tak nějak očekávat, že pro hloubavé filozofování zde místo zřejmě nezbyde. Hudebně jde o velice slušně zvládnutý a nakažlivě chytlavý mix rock'n'rollu, country, reggae i klasického bigbítu, u textů však záleží na tom, kde pro vás leží hranice trapnosti. Případně jak moc velký problém máte s jejím překračováním.

autor: Dominik Zezula | 1. 5. 2014 10:05

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama