O pýše, s jakou si lidé snaží podmanit svět. V Jihlavě hrají Goethova Fausta

ČTK ČTK
21. 2. 2025 13:31
Slavné dílo básníka a dramatika Johanna Wolfganga Goetha o učenci, který zaprodal svoji duši, uvede tuto sobotu 22. února Horácké divadlo Jihlava. Novou inscenaci Fausta připravil režisér Jakub Čermák, který pracoval s oběma díly původní veršované tragédie z první poloviny 19. století.
V Horáckém divadle pracovali s oběma díly veršované předlohy. Na fotografii jsou Svetlana Hruškociová jako Markétka a Matěj Polák v roli mladého Fausta.
V Horáckém divadle pracovali s oběma díly veršované předlohy. Na fotografii jsou Svetlana Hruškociová jako Markétka a Matěj Polák v roli mladého Fausta. | Foto: ČTK

Podle dramaturgyně Barbory Jandové režisér vtisknul inscenaci osobitý tvar. Novodobým předpeklím se pro něj stala léčebna dlouhodobě nemocných. Po premiérách v sobotu 22. a pondělí 24. února následuje nejbližší repríza 7. března. Titulní roli, mladší a starší verzi Fausta, ztvární Matěj Polák a Jakub Škrdla.

"Od počátku jsem chtěl dělat Fausta pouze v případě, že budu mít možnost režírovat oba dva díly. Chtěl jsem zkrátka zdolat tuto velehoru, hnacím motorem byla právě snaha nějak uchopit druhý díl, který se zřídka uvádí," říká režisér Jakub Čermák.

První polovina představení se bude věnovat prvnímu dílu vykreslujícímu Faustovo milostné vzplanutí k dívce Markétě a jeho tragický osud. Druhá část po přestávce má být podle tvůrců spíše filozofickou úvahou nad zpupností a pýchou, s jakou si lidé snaží podmanit svět. Zamyšlení ponechají autoři přímo na divácích. Těm nabídnou po pauze několik scén, respektive samostatných obrazů s jen minimem dialogů.

"V naší úpravě hrajeme druhý díl jako činohru beze slov. Nejde o tanec ani o pantomimu, pouze o čistý pohyb. Musíme držet myšlenku textu - i když ho neříkáme, ale vyjadřujeme pohybem," vysvětluje Čermák.

Podle něj musí pohyb předávat stejnou pozornost jako slovo. "Není to souslednost nějakých akrobatických cvičení, ale jednání naplněné pohybem. Které vyžaduje od herce velkou soustředěnost a přesnost, žádnou přibližnost či obecnost. I od diváků tento způsob jednání možná vyžaduje jiný způsob vnímání," dodává režisér.

Na pohybové stránce spolupracoval choreograf Tomáš Rychetský, scénu a kostýmy vytvořily Pavlína Chroňáková a Martina Zwyrtek. Autorkou hudby je Petra Horváthová.

 

Buďte první, kdo diskutuje.

Právě se děje

Další zprávy