Karlovy Vary - Vítězem 44. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech se stal celovečerní debut belgického režiséra Frédérika Dumonta Anděl u moře (Un Ange à la mer).
Osmačtyřicetiletý tvůrce, který spolu se soškou převzal i šek na 30 tisíc dolarů, dosud natáčel jen krátkometrážní filmy.
Křišťálový glóbus předal Dumontovi americký herec John Malkovich, který těsně předtím dostal od festivalu Cenu za mimořádný úmělecký přínos světové kinematografii. Malkovich přítomným hostům ve velkém sále poděkoval klasicky velmi skromným a plachým způsobem.
Anděl u moře vypráví příběh dvanáctiletého chlapce z Maroka, který ztrácí kvůli tajemtví sdílenému s otcem svou dětskou nevinnost. Filmu dominují skvělé herecké výkony Oliviera Gourmeta, Anne Consignyové, ale především velmi přesvědčivého dětského herce Martina Nissena.
Snímek s překrásnou obrazovou stránkou, strhujícím příběhem a plný nejednoznačností, patřil mezi diváky, kteří bedlivě sledovali soutěž, k hlavním favoritům. A kromě velkého Křišťálového globu získal další dvě ceny. Za herecký výkon si ji odnesl představitel zešílevšího otce, Olivier Gourmet, třetím oceněním byla - Cenu Dona Quijota od Mezinárodní federace filmových klubů.
Druhým oceněným hercem se stal Američan Paul Giamatti za snímek Cold Souls (u nás se promítal jako Duše Paula Giamattiho), kde ztvárnil fiktivní verzi sebe sama – herce, který si nechá futuristickou firmou zmrazit duši.
Cenu za režii a 20 tisíc dolarů dostal neměcký režisér Andreas Dresen za svou komedii Whisky s vodkou (Whisky mit Vodka) o strárnoucím herci, kterému kvůli jeho alkoholickým excesům pořídí náhradníka, s nímž se pro jistotu natáčí všechny scény ještě jednou do zálohy.
Zvláštní uznání Velké poroty si vysloužila íránská tragikomedie Dvacet (Bist) Abdolrezaa Kahaniho o jídelně specializované na smuteční hostiny, jejíž majitel se cítí depresivně a rozhodne se ji zavřít. Jeho zaměstnanci mají dvacet dní na to, aby si našli novou práci. Druhou cenu snímek dostal od Ekumenické poroty.
Íránský režisér při přebírání ceny vyzval publikum, aby povstalo a podpořilo potleskem obyvatele Íránu.
Cenu za nejlepší ženský herecký výkon převzala Paprika Steenová za dánské psychologické drama Potlesk (Applause), o divadelní herečce, která poté, co hraje ve hře Kdo se bojí Virgie Woolfové, propadne alkoholismu a hledá složitě vztah ke svým dvěma malým synům a manželovi, který si již mezi tím našel novou partnerku.
Režisér Potlesku, Martin Pieter Zandvliet, převzal i cenu Europa Cinemas Label.
Soutěž krátkých dokumentárních filmů (do 30 minut) vyhrál koprodukční snímek Wagah – což je jméno jediného přechodu na třítisícové hranici mezi Indií a Pákistánem. Film ukazuje davy lidí přihlížejí spektáklu symbolického uzavírání hranic, po jehož vyvrcholení se snaží dostat k bráně co nejblíže, aby pozdravili své dřívější soused.
Zvláštní uznání poroty si vysloužil polský snímek Než to začne bolet (Do bolu) Marcina Koszalky.
Cenu za nejlepší dokumentární film nad 30 minut (honorovaný částkou 5000 dolarů) vyhrál koprodukční česko-slovenský snímek Osadné od Marka Škopa. Režisér v něm se svým štábem sleduje dva zástupce (pravoslavného mnicha a letitého starostu) nejvýchodnější vesničky Evropské unie do bruselského europarlamentu a je svědkem jejich snah vtáhnout spřáteleného europoslance do spásného posílení cestovního ruchu.
Zvláštní uznání mezi celovečerními dokumenty získal film z USA, Žijeme na veřejnosti (We Live in Public), Ondi Timonerové o vzniku internetové televize Pseudo.com.
V soutěžní sekci Na Východ od Západu vyhrál ruský film Jeden a půl pokoje (Poltory komnaty ili sentimentalnoje putěšestvije na rodinu) režiséra Andreje Chržanovského, který je adaptací memoárové prózy básníka Josifa Brodského, nositele Nobelovy ceny.
Zvláštní uznání pak v téže sekci náleží polskému snímku Prasklina (Rysa) Michala Rosy.
Diváckou cenu deníku Právo, která vyšla z hlasování diváků festivalu pomocí bodovacích lístků, vyhrála koprodukční izraelská komedie Na velikosti záleží, režisérské dvojice Ereze Tadmora a Sharon Maymonové o obézních mužích, kteří se rozhodnou věnovat japonskému zápasu sumo
Cenu Nezávislá kamera (udělovanou Českou televizí) pro nejlepší film Fóra nezávislých získal i diváky vysoko hodnocený snímek Eamon irské režisérky Margaret Corkery, který vypráví o malém chlapci, na kterého žárlí kvůli jeho úzkému vztahu s matkou jeho otec.
Cenu Mezinárodní asociace filmových novinářů FIPRESCI získal chorvatsko-srbský snímek Bez konce režiséra Vinko Brešana, který vypráví o mladém soukromém detektivovi, který vykoupí pornoherečku Desu a začne s ní žít.
V Ceně Dona Quijota získaly dvě zvláštní uznání, kromě celkově vítězného Anděla u moře, i ruské drama Vlček Vasilije Sigareva a americká komedie Duše Paula Giamattiho od režisérky Sophie Barthesové.
Poslední udílenou cenou byla Cena NETPAC pro podporu asijských filmů, kterou vyhrál jihokorejský snímek Trosky debutujícího režiséra Yang Ik-Junea, který ve snímku vypráví o citově otrlém vymahači dluhů.