Praha - Ambice českých filmařů jsou strašně malé - všichni mluví o tom, jak jsou, nebo nejsou české filmy úspěšné, ale mě daleko víc zajímá, jak a zda jsou ambiciózní, říká Petr Zelenka, který právě dokončuje snímek Karamazovi.
Adaptaci Dostojevského románu označuje za "hodně emotivní, napínavý a silný film s nejlepšími herci, kteří v současné době v Čechách hrají. Nic víc a nic míň".
"Dostojevského se tu lidé bojí - je moc temný, složitý, ruský," říká Zelenka a přiznává, že téma to není pro každého. "Je to film pro lidi, kteří už mají něco odžitého a na věci mají svůj názor - ale tihle lidé dneska moc do kina nechodí."
Zelenka vyšel z adaptace Karamazových z pera Evalda Schorma, kterou Dejvické divadlo inscenuje v režii Lukáše Hlavici. "Prvním impulsem byla snaha archivovat představení," říká.
Nechtěl ale představení zachytit obvyklou metodou televizní inscenace. Proto se rozhodl pro cestu, na které zachycuje zkoušku souboru na divadelním festivalu. Ve filmu se tak objeví příběhy několika diváků i malá dramata uvnitř souboru.
- ČTĚTE VÍCE: Knoflíkář Zelenka hledal Boha v ocelárnách
Hlavní linku ale tvoří Dostojevského příběh o vyšetřování otcovraždy, do kterého se promítají otázky víry, nesmrtelnosti a spásy. "Nenávidíme, lžeme, milujeme - naše lidské vlastnosti máme společné, všichni jsme Karamazovi," shrnuje obsah svého čtvrtého filmu Zelenka.
Hlavní roli Fjodora Karamazova ztvárnil Ivan Trojan. "Je to jeho vůbec nejlepší role, tu postavu hraje už sedm let. Ale bude tam i plno dalších radostných záležitostí," upozorňuje na výkony Davida Novotného či Radka Holuba.
Na plátna se ve svých rolích vrátí téměř celý dejvický soubor, mimo jiné Igor Chmela, Martin Myšička i Lenka Krobotová. Přibude ještě Michaela Badinková, Lucie Žáčková či Roman Luknár v roli režiséra.
Film produkoval Čestmír Kopecký ve spolupráci s polskou produkcí Varšavský pakt. Zelenkovy filmy jsou v Polsku oblíbené už od Knoflíkářů, koprodukce je tedy logickým vyústěním; i štáb Karamazových tvořili ze 40 procent Poláci. Čerstvě má za sebou Zelenka premiéru své hry Očištění ve Národním divadle v Krakově.
Původně měl film vzniknout v gdaňských docích, nakonec se v Polsku natáčelo jediný den; zbytek vznikl v ocelárně v Hrádku u Rokycan. Až na problémy s proudem si Zelenka spolupráci pochvaluje. "Tahle látka patří do továrny, do těžkého hutního provozu. V Hrádku kvůli nám i zastavovali provoz. "
"Melodickou symfonickou hudbu, která bude ujasňovat nálady a atmosféry" napsal polský skladatel Jan Kaczmarek; držitel Oscara za doprovod k filmu Hledání Země nezemě a dvorní autor Agnieszky Hollandové.
Rozpočet filmu činí podle Zelenky něco přes milion eur. "Měli jsme tři kilometry materiálu na den, točili jsme třeba tři minuty dlouhé záběry, herci hráli celé kusy představení," nadšeně vypráví Zelenka.
Natáčelo se na dvě kamery a film vznikal dvacet dní, pro Zelenku rekordně krátkou dobu. "Tenhle film se liší od mých předchozích filmů tím, že vypadá krásně," říká režisér v narážce na vizuální styl kameramana Alexandra Šurkaly.
Karamazovy dotočil v červenci, ale do kin film nevstoupí dřív než v dubnu kvůli jednáním s koproducenty.
Snímku tak unikne šance prezentovat se na Berlinale, kam se v minulosti propracovaly předchozí filmy producenta Kopeckého včetně loňského A bude hůř.
V usilování o Cannes Karamazovy limituje, že nevznikli ve francouzské koprodukci ani nemají francouzského agenta, o Karlovy Vary prý Zelenka ani zájem nemá. "Vary nás nezajímají, už jsem tam jednou vyhrál a znovu se to asi nepoštěstí."
Spíš usiluje v účast na podzimních festivalech typu Locarna a hned v prosinci chce začít psát další film.
Bude prý o přátelství podvodného mladého producenta a devadesátiletého režiséra, kterého všichni mají za mrtvého, ale který ještě z mrtvých vstane a řádně všem zkomplikuje život.