Los Angeles - V Šestém smyslu viděl chlapec duchy zemřelých lidí, ve Vyvoleném přežil jediný muž srážku dvou vlaků, čímž v sobě objevil nadlidské schopnosti, ve Znameních čelil farmář s rodinou invazi mimozemšťanů, ve Vesnici žije komunita silně věřících odříznuta od okolního světa „začarovaným lesem" a v Ženě ve vodě najde údržbář jednoho bytového komplexu v bazénu mořskou pannu.
Co uvidí rodina v novém filmu M. Nighta Shyamalana The Happening, který má premiéru za týden, je přísně tajné. Ze zkušebních projekcí prý lidé vycházeli oněmělí hrůzou
Velikost ega a talentu
Filmy osmatřicetiletého autora stojí na výrazných zápletkách s nádechem fantastiky a překvapivých koncích, v nichž se obvykle zcela převrátí perspektiva, s níž bylo dosud nahlíženo na předchozí události.
Problém je, že zatímco Šestý smysl a Znamení byly obrovskými hity, které jen v Americe utržily hodně přes 200 milionů dolarů, ostatní snímky si z obchodního hlediska zdaleka nevedly tak dobře.
Vyvolený, autorův zřejmě nejvyzrálejší film, utržil jen okolo 95 milionů, Vesnice ke 115 milionům. To jistě není málo, ale od Shyamalana se zkrátka vždy čeká trhák sezóny.
Scenáristovi a režisérovi s indickými kořeny se pořád nedaří jeho snaha stát se absolutně spolehlivou značkou, jakou je třeba Steven Spielberg nebo byl Alfred Hitchcock - mimochodem oba dva velké Shyamalanovy vzory.
Otázka, jestli je jeho velké ego srovnatelné s velikostí jeho talentu, se hojně probírá v mnoha recenzích i na internetových diskusních fórech mezi fanoušky a odpůrci.
Jeho zatím poslední film, žánrově nezařaditelná Žena ve vodě, byl přímo grandiózní propadák. Při produkčních nákladech okolo 75 milionů utržila v Americe pouze 42 milionů. Mnoho diváků bylo rozhořčeno, že si vyprávění příliš zahrávalo s jejich očekáváními a trpělivostí.
Kvůli Ženě ve vodě se navíc Shyamalan rozkmotřil s Disneyho studiem Buena Vista a přešel pod křídla Warner Bros. kde však splakali nad nevýdělkem.
Pro svůj nejnovější snímek nazvaný The Happening nalezl Shyamalan opět nové studio, 20th Century Fox. A slibuje, že příběhem o tajemné epidemii, která zachvátí celý americký kontinent, opět přitáhne davy do kin.
Premiéra je stanovena na pátek třináctého, přístupnost kvůli řadě drastických záběrů posunuta až od 18 let a autor slibuje v hutné stopáži 90 minut paranoie.
Čtěte také: Žena ve vodě: Shyamalan ztratil svůj šestý smysl |
Jeho hlavní snahou bylo vzbudit v divácích nejen strach z neznámého, ale vyšponovat i napětí tím, že uvede mysl příjemce do stavu, kdy si bude říkat „tohle snad neuvidím" - a pak mu to ukázat.
Jak napovídají ukázky, Spojenými státy se bude šířit nevysvětlitelná nákaza, která přiměje lidi k tomu, aby páchali sebevraždy. Nikdo neví, odkud tato „morová rána" přišla, a nikdo neví, jak se před ní skrýt. Lidé prchají z měst a snaží se zoufale přežít.
Ptáci bez ptáků
Mezi nimi je i hlavní hrdina, biolog v podání Marka Wahlberga (Planeta opic, Skrytá identita) - jemuž prý Shyamalan psal roli speciálně na tělo. Manželku hlavního hrdiny si zahrála vycházející hvězdička Zooey Deschanelová (Stopařův průvodce po galaxii, Most do země Terabithia, Divoké vlny).
Děj se opět odehrává v Pensylvánii, kde režisér po imigraci z Indie vyrůstal, hudbu opět složil jeho osvědčený spolupracovník James Newton Howard.
Příběh je držen v přísném utajení. Zatím proběhly pouze testovací projekce, z nichž lidé údajně vycházeli oněmělí hrůzou, a jedno promítání na festivalu v Barceloně, odkud pochází doposud jediná oficiální recenze.
Ta vyznívá velmi kladně, nicméně nelze z ní vyčíst téměř nic konkrétního - kromě oslavy pečlivé režisérovy práce s kompozicí scén a vývojem vztahu ústředního páru. Nechybí ani interpretace, že se Shyamalan filmem vyjadřuje k paranoidní americké atmosféře po 11. září.
Fanoušci mezitím zuřivě spekulují, nakolik se film bude podobat proslulé Invazi lupičů těl z 50. let či knihám Stephena Kinga či Clivea Barkera.
Na internetu se objevila i jedna velmi rozsáhlá amatérská recenze, u níž ovšem není zřejmé, zda nejde o podvrh.
Recenzent popisuje film jako Hitchcockovy „Ptáky bez ptáků" a shyamalanovský snímek bez typického obratu na konci. Právě závěr rozčílil autora natolik, že snímek zavrhl jako naprostý blábol, kde se postavy chovají nerealisticky. Doslova říká: „Budete se ptát sami sebe - a to je jako všechno?"
U nás bude The Happening uveden pod poněkud nešťastným názvem Stalo se o den dříve než v Americe - ve čtvrtek 12. června.