Shyamalan ztratil svůj šestý smysl

Irena Hejdová Irena Hejdová
12. 9. 2006 0:00
Recenze - Ve filmech M. Nighta Shyamalana se vždycky soutěžilo o největšího podivína,  ale doteď by to nevyhrál sám režisér. Uvnitř: TRAILER
Foto: WarnerBros

Předchozími snímky Šestý smysl, Vyvolený, Znamení a Vesnice Shyamalan píšící režisér dokázal, že má dostatek filmového talentu i smyslu pro tajemno a budování napětí, i když v tom druhém to šlo trochu z kopce. Ale s Ženou ve vodě se vydal do bahna, kde lze snadno uklouznout a zapadnout; což se mu také podařilo.

Zas tu máme uzavřený svět s vlastními zákony. Hlavní hrdina Cleveland Heep v podání Paula Giamattiho je údržbář v obytné budově napěchované podivnými obyvateli. Mladík Reggie posiluje jednu polovinu těla, je tu žena, na niž usedají motýli, vášnivý luštitel křížovek, partička vysmažených mladíků i potřeštěná asijská verze Britney Spearsové.

Kde jinde než právě v místním bazénu se může objevit tajemný host z Modrého světa, dívka Story, která na zemi sestoupila, aby tu duchovně probudila jednoho z obyvatel domu. A s ní kolem začne obcházet i obluda, která Story usiluje o život.

Jinak rezignovaný Cleveland se poloprůhledné bytosti rozhodne pomoci a vrátit ji, odkud přišla. Pomáhá mu přitom zmíněná Britney, jejíž matka - ach, ta náhoda, to štěstí - zná dotyčnou pohádku.

Jenže celé to tentokrát působí zmateně a absolutně neuvěřitelně - i v pravidlech žánru, podle kterých duchař Shyamalan hraje. Postavy dělají to, co dělají, bůhví proč, operuje se tu s magickým bahnem kii a dalšími nejnepravděpodobnějšmi symboly a rekvizitami vyčtenými a odkoukanými kdoví odkud.

Foto: WarnerBros

Shyamalan totiž tuhle fantasy/pohádku nejdřív improvizovaně vyprávěl svým dcerám na dobrou noc. A u toho taky mělo zůstat. Snad jen místy není jasné, jestli se zbláznil, nebo je nepředstavitelně vtipný a parodický.

Třeba při patetickém kresleném úvodu o tom, že lidé se odcizili vodním bytostem a musí k sobě najít cestu, aby byl svět opět celistvý. Nebo když návod na záchranu dívky Story vyčte malý chlapec z krabic cornflaků. A hlavně v premise filmu, že lidé by měli být jednotní, aby svět znovu získal smysl.

Bohužel to vypadá spíš na první variantu, protože Shyamalan si v jinak vizuálně působivém  filmu zahrál jednu z nejdůležitějších postav - onoho indického obyvatele domu, kvůli kterému se tu Story objevila a má údajně spasit svět.

A kdo všechno tohle zlehčuje, nevěří síle dávných příběhů (dívka se jmenuje Story) a cynicky se pošklebuje, dopadne jako postava zatrpklého filmového kritika, kterému autor/režisér vkládá do úst komentáře typu "...byl to strašný film. Postavy v něm nahlas říkaly, co si myslí, a na konci si vyznávaly lásku v dešti."

Foto: WarnerBros

Kvůli kritikovým radám Story málem umře, což vede k dalšímu vieweghovskému ponížení větou: "Kdo je tak sebevědomý, že může tvrdit, že zná záměry ostatních?" Vše vrcholí scénou, kdy je kritik právem obludou sežrán, což si ostatně předpověděl: "Je to přesně ten okamžik, kdy se mutant či zvíře vrhne na nesympatickou vedlejší postavu."

Jediným zjevem sympatickým a uvěřitelným je tu Giamatti v hlavní roli. Září od prvního okamžiku, v němž se utkává s chlupatým hmyzem - a to ještě netuší, že o něco větší chlupatá potvora ho čeká i na konci. Ve dvojici se Story působí okouzlujícím dojmem, jen je člověku líto, že je spolu nevidí v  lepším filmu.

Žena ve vodě (Lady in the Water), USA 2006. Scénář a režie M. Night Shyamalan, produkce Sam Mercer, kamera Christopher Doyle, hrají Paul Giamatti, Bryce Dallas Howard, Bob Balaban, Jeffrey Wright, Sarita Choudhury a další. 110 minut, distribuce Warner Bros.

 

Právě se děje

Další zprávy