Vítězem Českých lvů jsou ztracené existence z Poupat

Havel dostal in memoriam sošku za scénář Odcházení
Foto: Vojtěch Marek

Praha - Vítězem 19. ročníku Českých lvů se stal snímek Poupata, který získal čtyři ceny včetně křišťálové sošky za film roku. Sociální drama vyneslo v sobotu v Lucerně i cenu za režii pro Zdeňka Jiráského, další převzali Vladimír Javorský za hlavní tragickou roli gamblera a Vladimír Smutný za kameru.

Jiráského debut zachycuje mizérii postav žijících na okraji společnosti v jakémsi nepojmenovaném zapadákově, jež nemají šanci vymanit se z osidel sociální předurčenosti.

Odcházení debutujícího exprezidenta, které se o ceny ucházelo ve všech dvanácti kategoriích, získalo sošku za scénář - kterou převzala vdova po Václavu Havlovi Dagmar - a také cenu za střih.

Foto: Vojtěch Marek

Cenu za nejlepší ženský výkon v hlavní roli získala Aňa Geislerová za ztvárnění pološílené osudově zamilované ženy ve snímku Nevinnost. Dostala tak přednost mimo jiné před zmíněnou Dagmar Havlovou-Veškrnovou nominovanou Odcházení.

Hřebejkův snímek bodoval i v kategorii mužský herecký výkon ve vedlejší roli, kde vyhrál Hynek Čermák za roli citlivého policejního vyšetřovatele, pro nějž je jeho poslední případ zkouškou charakteru. V ženské vedlejší herecké kategorii pak vyhrála Taťjana Medvecká za výkon starostlivé matky ve slovensko-českém filmu Dům Zuzany Liové.

Třikrát během večera bodoval animovaný Alois Nebel, který získal České lvy za zvuk, hudbu a za nejlepší výtvarné řešení. Českého lva za nejlepší dokumentární film dostal snímek Martina Marečka Pod sluncem tma sledující ironickou optikou dvou Čechů humanitární pomoc v Africe. Cenu za divácky nejúspěšnější film pak dostali Muži v naději režiséra Jiřího Vejdělka.

Cenu za mimořádný přínos české kinematografii dostal na začátku akce Josef Somr a poděkoval slovy: "Ještě nikdy kvůli mně nepovstalo tolik lidí ze svých sedadel jako teď, a to jsem před chvíli jel v tramvaji a metru."

Foto: Vojtěch Marek

Držitele křišťálových sošek vyhlásila Česká filmová a televizní akademie v přímém přenosu České televize. Slavnostní večer se nesl v duchu "hudebníci a tanečníci skládají poctu filmařům" - a tak všechny ceny předávali především hudebníci a jednotlivé kategorie byly uváděny tanečními předěly. 

Zdálo se, že se také hodně odkazovalo k Formanově tvorbě, ať už k Amadeovi nebo Hoří, má panenko, kdy se po zhasnutí měl vracet "ukradený lev". Z přenosu výrazně ubylo záměrného trapného humoru, který ale nebyl ničím nahrazen. Lucie Bílá mluvila především o své trémě a zodpovědnosti či o tom, jak jsou ti fimaři báječní. 

Neopomněla ani šířit lásku mezi lidičky a často, když už nebylo co říct a neměla po ruce repliku ze scénáře, křičela "wow". Díky obecnosti a obsahové prázdnotě slov to mohl být estrádní večer k jakékoli příležitosti, na kterékoli televizi. Na druhé straně Bílá předvedla svůj standard a odpovědnost za výsledek cele padá na pořadatele. Do kategorie "humor o ničem" spadá i výstup členů kapely Nightwork, který se točil jen okolo tématu "my jsme úžasní a víme to"; rozpoznat, kdy se jedná o nadsázku a kdy o pouhý narcismus, téměř nelze.

Negativním vrcholem večera se pak stalo vyhlášení cen o nejoblíbenějšího herce a herečku, o jejichž hlasování se postaral jeden z hlavních sponzorů, vyhledávač Seznam.cz. Ceny pro Ondřeje Sokola a Zlatu Adamovskou (potažmo třetího Adama Fialu) odrážejí jen vkus (či nevkus) televizního, a především seriálového publika a s kinofilmy nemají prakticky nic společného; anketa jako by se do Českého lva zatoulala z Týtý nebo ANNO.

Foto: Vojtěch Marek

České lvy každopádně nakonec postihl stejný problém jako nedávné Ceny české filmové kritiky - snaha o dekorum končí v nijaké nudě. Zůstává pouze skálopevné přesvědčení, že bychom měli "poděkovat všem tvůrcům, kteří letos natočili nějaký český film". A tato snaha o smířlivost asi není pouhým přeřeknutím, ale skutečným vyjádření "filosofie" Českých lvů - oslavujme, i když není příliš co.

Trochu typické je v tomto ohledu i ocenění snímku Poupata, jemuž přes nepochybné kvality hereckých výkonů či skvělé kamery lze vytknout právě to, že své téma - chudobu - traktuje nekonkrétně a beze snahy pojmenovat přesný stav věcí. Naopak tato analýza současnosti ve filmu Rodina je základ státu zřejmě opět "uškodila" Robertu Sedláčkovi, který není u akademiků tradičně oblíbený. Vítěz lednových Cen české kritiky tak vyšel znovu naprázdno.

Jako jediný špílec, který mířil k něčemu přesnému, tak vzešel z úst jednoho z oceněných, dokumentaristy Martina Marečka, který v děkovné řeči vyjádřil přání, aby sponzor večera Mattoni v sobě objevil lva a přistoupil k renovaci zchátralého areálu Lázní Kyselka na Karlovarsku. V tu chvíli bylo v sále slyšet citelné zatrnutí.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 8 hodinami

Po střelbě v Liberci zemřela žena, muže lékaři převezli do nemocnice

Po střelbě v Liberci podlehla žena na místě zraněním, muže lékaři resuscitovali a přepravili do nemocnice. Uvedl to mluvčí zdravotnické záchranné služby Michael Georgiev. Případ si převzali krajští kriminalisté. Televize CNN Prima News uvedla, že zemřel i zraněný muž.

"Mohu potvrdit, že na místě byly dvě osoby. Žena byla několik desítek minut resuscitovaná, ale resuscitace byla bohužel neúspěšná, utrpěla zranění neslučitelná se životem," uvedl Georgiev. "Druhým pacientem byl muž, který byl také několik desítek minut resuscitován, tato resuscitace byla úspěšná a pacient byl transportován do liberecké nemocnice na traumacentrum," řekl mluvčí záchranky. Podle Primy muž zemřel po převozu do nemocnice.

Událost se stala v Rudolfovské ulici v neděli odpoledne. Policie informovala o zásahu s tím, že nebezpečí osobám v okolí nehrozí. Kriminalisté příčiny a okolnosti střelby na místě vyšetřují.

Zdroj: ČTK
Další zprávy