Jedním z nejzajímavějších počinů z aktuálního výběru AČFK je Dělníkova smrt, německý dokument Michaela Glawoggera.
Drsná a sugestivní výpověď o těžkém životě dělníků z celého světa diváky zavede mezi ukrajinské havíře, do indonéských hor za nosiči síry, mezi krví zacákané řezníky z nigerijských jatek i na čínské svářečské pece. Film se už octl v užší nominaci na Oscara; 5. října ho čeká česká premiéra v rámci festivalu německy mluvených filmů Der Film.
Na podzim se mohou těšit i příznivci dokumentaristy Karla Vachka. Po čtyřech letech přichází s novým opusem s tradičně opulentní délkou i názvem: Záviš kníže pornofolku pod vlivem Griffithovy Intolerance. Vydává se prý po stopách třínohého psa a dvounohého režiséra na cestě českým dneškem a československou minulostí
"Čtyřletý Edvard Beneš zachraňuje život rodičům, šedesátiletý Václav Klaus hraje i nehraje tenis, socha tluče hlavou do zdi. Lidé bojují v kečupu a pohřbívají své psy. Spadený dům, dům z marihuany i miliardová vila podnikatele. Lední medvědi, sokoli, lišky. Písně Milana Záviše Smrčky," takový je podle anotace svět podle Karla Vachka.
"Původně ohlášená délka 120 minut se každý týden prodlužuje a prodlužuje - aktuálně jsem na 150 minutách," naráží šéf Projektu 100 Jiří Králík na tradičně velkorysou stopáž Vachkových filmů. Premiéru bude mít Záviš na jihlavském festivalu dokumentárních filmů, distribuční premiéra následuje 31. října.
V listopadu pak přijde snímek Agnes Vardové Všichni sběrači a já. Dokument nabitý svérázným režisérčiným humorem vypráví o sběračích všeho druhu - sběračích klasů na polích i sběračích odpadků v pařížských ulicích.
Asociace českých filmových klubů na podzim do českých kin vypustí i cyklus čínských filmů; mezi nimi nechybějí na nedávné přehlídce čínského filmu uvedené snímky Cesta domů, Horská hlídka či Nikdo nesmí chybět.
A od ledna pak tradičně startuje Projekt 100. V cyklu, který si klade za cíl uvádět do distribuce tituly, které by se sem nejspíš normálně nedostaly, se krom čínské Cesty domů diváci dočkají řady dalších lahůdek: Boba Dylana v Peckinpahově smutném westernu Pat Garret a Billy Kid či Kubrickova Mechanického pomeranče. V Projektu 100 je i Hitchcockův Na sever severozápadní linkou, Tarkovského Zrcadlo či africký snímek Tsotsi nominovaný loni na Oscara.
V rámci Projektu 100 do české distribuce v lednu vstoupí i vítězný film letošního Cannes, snímek Kena Loache Zvedá se vítr (dříve uváděný jako Vítr v ječmeni), osudový příběh dvou irských bratrů a jejich boje o svobodu. Britský klasik s ním osobně v lednu zahájí Dny evropského filmu.
Sestavu doplňují Cléo od 5 do 7 Agnes Vardové a Třetí muž, jedno z nejoceňovanějších děl filmové historie. Desáté místo zaplní buď maďarská Taxidermia či prý "nejlepší drogový film" - Aronofského Requiem za sen.