Recenze: Kingův vraždící klaun se v pokračování hororu To proměnil v pouťového bubáka

Tomáš Seidl Tomáš Seidl
7. 9. 2019 15:10
Hrůzostrašný film To, který před dvěma lety vznikl podle stejnojmenného románu Stephena Kinga, utržil 700 milionů dolarů, nejvíc ze všech hororů v historii.
Bill Skarsgård, představitel sadistického klauna Pennywise.
Bill Skarsgård, představitel sadistického klauna Pennywise. | Foto: Vertical Ent.

Tento týden se démonické zlo, skryté pod maskou tančícího klauna Pennywise, vrátilo na plátna českých kin ve filmu nazvaném To Kapitola 2. S dvojnásobným rozpočtem a s bombastičtějšími efekty, ale bez schopnosti skutečně vyděsit.

Snímek z To Kapitola 2.
Snímek z To Kapitola 2. | Foto: Vertical Ent.

Stephen King příběh zasadil do fiktivního amerického městečka Derry, v němž každých 27 let dochází ke zrůdným vraždám dětí. Předobraz pro titulní postavu autor zřejmě našel v americkém sériovém vrahovi Johnu Wayneovi Gacym, jenž v sedmdesátých letech minulého století znásilnil a usmrtil více než tři desítky chlapců. Gacy si přivydělával jako klaun, v jehož převleku chodil na večírky i za dětmi do nemocnic.

Na konci prvního filmu To sedm vysmívaných a šikanovaných dětských outsiderů z takzvaného Klubu smolařů přísahalo, že pokud se "To", tedy bestiální entita, do městečka Derry někdy vrátí, oni také. Přestože v dospělosti většina z nich rodiště opustila, v důsledku nových hrůzných událostí jsou po více než čtvrtstoletí nuceni dávný slib naplnit.

Horor To Kapitola 2 není pravým pokračováním filmu z roku 2017, který ústřední aktéry sledoval - na rozdíl od Kingovy předlohy i dvoudílné televizní adaptace z roku 1990 - pouze v jejich školním věku. Nový snímek lze chápat spíše jako druhou polovinu příběhu, v němž krvežíznivému řádění pekelného harlekýna s červenými balonky musejí čelit bývalí dětští vyděděnci, kteří mezitím dospěli.

Nová kapitola souběžně prolíná dvě časové roviny. Současný příběh dospělých "smolařů" je prokládán flashbacky vracejícími se k událostem, které se v městečku Derry odehrály v roce 1989. Někdejší strachy dětí se úzce prolínají s obavami dospělých lidí, nesmazatelně poznamenaných dávnými prožitky i jejich osobními démony, traumaty a fobiemi.

Přestože jsou pod oběma horory podepsaní stejní tvůrci - argentinský režisér Andy Muschietti a americký scenárista Gary Dauberman -, původní snímek vyznívá přesvědčivěji. Kapitola 2 sice formálně naplňuje atributy žánru, zároveň se ale utápí v digitálních vizuálních orgiích na úkor příběhu. Ten navíc diváky již příliš nevyděsí. Prvoplánově strašidelné sekvence tvůrci opakovaně vyvažují odlehčenějšími pasážemi a černohumornými hláškami, čímž snímek nepatřičně posouvají k hororové komedii.

Několik scén se odehrává v zábavním parku a jako hororový lunapark působí i samotný film. Jako by diváci společně s postavami nahodile přecházeli od jedné atrakce ke druhé. V některých komnatách domu hrůzy se možná trochu vystraší, v jiných zasmějí morbidnímu vtípku, v dalších se však budou nudit. Příběh je monotónně postaven na předvídatelných "lekačkách" a opulentních, zároveň však pouťově laciných digitálních tricích.

To Kapitola 2 trpí přepálenou stopáží, přitom by se na mnoha místech dalo stříhat. | Video: Vertical Ent.

Dějová linka nového filmu postrádá nosnější dramatický oblouk. Bezmála tříhodinový snímek ztrácí tempo a je roztříštěný. Skládá se z víceméně uzavřených sekvencí, které se buď vracejí do minulosti dospělých postav, nebo přibližují jejich nové souboje s terorizujícím klaunem. Pořadí výjevů by přitom bylo možné proměnit, aniž by to ovlivnilo stavbu příběhu.

Chvílemi se film stává jakousi hororovou antologií, odkazující mimo jiné na starší adaptace románů Stevena Kinga. Nejzřejmější citace připomenou horor Carrie od Briana de Palmy z roku 1976 a Kubrickův film Osvícení, natočený o čtyři roky později. Sám Stephen King, který - byť to nemívá ve zvyku - první část To pochválil, se ve druhé kapitole objevuje v epizodní roli majitele obchůdku.

Plíživě zlověstný děs, příznačný pro Kingovy romány a zejména pro To, v novém filmu vzbuzuje málokterá scéna. Nikoli Pennywiseova hlava na obřích "pavoučích" nohách, ale například sekvence v zrcadlovém bludišti. Anebo scéna, v níž holčička sleduje letící "světlušku" a náhle se z černočerné tmy vynoří dvě bílé klaunské dlaně, které ji polapí. V těchto chvílích se To Kapitola 2 nejvíce přibližuje Kingově rafinovaně znepokojivé atmosféře.

Snímek z To Kapitola 2.

Snímek trpí přepálenou stopáží. Přitom by se na mnoha místech dalo stříhat. Klaunovy útoky se jen úmorně variují a recyklují, matoucí je postava vyšinutého vrahouna uprchlého z blázince. Nepatřičně a samoúčelně brutálně působí i úvodní scéna, v níž několik homofobních grázlů brutálně zmlátí a do řeky hodí mladého homosexuála. Tento zločin, inspirovaný skutečnou vraždou z roku 1984, sice ve své knize reflektuje i Stephen King, ve filmu ale nemá dohru.

Podstatnou část novinky zaplňují flashbacky z dětství hlavních postav. Tvůrci při nich využili i scény vystřižené z prvního dílu. Důležitých, byť kontroverzních sexuálních pasáží z Kingova mnohovrstevnatého románu, popsaných především v kapitole Láska a touha, se však diváci znalí předlohy nedočkají ani tentokrát.

Díky spontánním výkonům digitálně "omlazených" dětských herců, kteří za dva roky od natočení prvního filmu zjevně povyrostli, nechybí nostalgickým vzpomínkovým scénám hravost a vtip. Pečlivě odpozorované vztahy mezi pubertálními dětmi i jejich šťavnaté verbální pošťuchování tak zůstávají nejsilnější stránkou prvního i druhého filmu.

Neznamená to, že by dospělí herečtí představitelé "smolařů", v čele s Jessicou Chastainovou známou z trilogie Zmizení Eleanor Rigbyové nebo z filmu Úkryt v zoo, byli herecky nevýrazní. V konfrontaci s mladšími kolegy však nejsou tak bezprostřední, a navíc mezi nimi stejně dobře nefunguje vzájemná chemie.

To Kapitola 2

Režie: Andy Muschietti
Vertical Ent., česká premiéra 5. září

V záplavě předimenzovaných digitálních efektů nemají tolik možnost rozvíjet charaktery postav. Platí to především pro Beverly, jedinou ženu v jinak výhradně mužské partičce, kterou v dětství zneužíval otec. Obdobný model teď Beverly v dospělosti opakuje ve vztahu s násilnickým manželem.

Paradoxně menší prostor než v původním filmu má i Bill Skarsgård, představitel sadistického klauna Pennywise. Vzhledem k tomu, že tvůrci přehnaně využívají jeho inkarnace do různých odpudivých monster, přestává být zákeřně nevyzpytatelným ztělesněním nejtemnějších dětských nočních můr a jejich nejhlouběji zasutých obav. Stává se z něj konvenční digitální bubák s predátorsky rozšklebenou čelistí žraloka.

Jeden z bývalých členů Klubu smolařů se v dospělosti stal spisovatelem, který píše dobré příběhy, ale nedokáže je uspokojivě zakončit. To samé bývá často vyčítáno i Stephenu Kingovi, i v souvislosti s románem To. Druhá část filmové adaptace této předlohy však trpí mnohem více nedostatky.

před 15 minutami

Policie a celníci na Vysočině zadrželi tři migranty, kteří byli schováni v autě

Policie a celníci na Vysočině zadrželi tři migranty z Turecka, které převážel rumunský řidič schované v autě. Dva migranti byli nezletilí. Novináře o tom dnes informovala policejní mluvčí z Vysočiny Dana Čírtková. Dodala, že auto zadrželi na 111. kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu.

Migranti se pohybovali podle Čírtkové po území EU bez platných dokladů. Při výslechu uvedli, že cestovali z Turecka letecky do Srbska, poté v nákladovém prostoru nákladního vozidla jeli do Bulharska a dále do Rumunska. Zde nastoupili do dodávky, kterou řídil občan Rumunska. S ním jeli do Maďarska, odtud přes Slovensko do České republiky. Jejich cílovými státy podle policie měly být Německo a Francie.

„Po provedení všech úkonů správního řízení byli dva šestnáctiletí mladíci na základě předběžného opatření okresního soudu ve čtvrtek 16. září umístěni do zařízení pro cizince v Praze. S dospělým cizincem jsme zahájili správní řízení ve věci ukončení přechodného pobytu a poté mu udělili výjezdní příkaz,“ uvedl vedoucí odboru cizinecké policie Krajského ředitelství policie kraje Vysočina Oldřich Chaloupka.

Řidiče dodávky policisté podezírají z přečinu organizování a umožnění nedovoleného překročení státní hranice. Muž je stíhán na svobodě a v případě prokázání viny mu hrozí až dvouleté vězení.

před 32 minutami

Národní pouť k výročí sv. Ludmily pokračovala mší, kterou sloužil papežský legát

Národní pouť k výročí 1100 let od smrti svaté Ludmily v Tetíně na Berounsku dnes pokračovala mší, kterou sloužil papežský legát Christoph Schönborn. Jde o jednu z hlavních částí programu. Přijelo několik tisíc věřících. Mše se konala na louce na kraji obce. Dopravu návštěvníků zajišťovala i kyvadlová autobusová doprava, přijeli také lidé v Moravy, někteří byli v krojích.

Starosta Tetína a předseda spolku Svatá Ludmila Martin Hrdlička při zahájení mše řekl, že čeští historici a genealogové zjistili, že je kardinál Schönborn přímým potomkem svaté Ludmily. "Proto jsme připravili certifikát, který tuto skutečnost dokládá," dodal Hrdlička.

Schönborn se narodil na zámku Skalka, v roce 1945 byla jeho rodina vysídlena v rámci odsunu Němců, poté žila převážně v Rakousku. Papežský legát je jmenovaný přímo papežem při mimořádných příležitostech. Schönborn také v Tetíně vyřídil osobní pozdravy od papeže Františka. V úvodní části mše se s věřícími pomodlil česky, i když nejprve zmínil, že přes své předsevzetí se česky nenaučil.

Pouť začala v pátek přivezením lebky české světice z Prahy, dnes odpoledne bude vystavena v místním kostele svaté Ludmily. Dnešní program doplní koncert, výstava i vyhlášení celosvětového srazu Ludmil a Bořivojů. Přemyslovský kníže Bořivoj byl Ludmiliným manželem.

Příběh zakladatelky přemyslovské dynastie a babičky svatého Václava dnes připomene i prezentace poutní cesty po stopách Ludmiliných potomků nebo loutkové ztvárnění legendy o této světici. Národní pouť pokračuje i v neděli.

před 34 minutami

V Paříži dokončili zabezpečovací práce na katedrále Notre-Dame

V Paříži skončily práce na zabezpečení a zpevnění katedrály Notre-Dame, kterou předloni v dubnu poničil rozsáhlý požár. Nyní tak může začít vlastní obnova chrámu, oznámily v sobotu francouzské úřady. Katedrála patřila k nejnavštěvovanějším památkám v Evropě vůbec, její zničení tak vyvolalo ohlasy po celém světě.

"Práce na zabezpečení a zpevnění katedrály Notre-Dame, které začaly 16. dubna 2019 (den po požáru), byly úspěšně završeny v souladu se stanoveným harmonogramem," citovala agentura AFP z úředního komuniké. Katedrála je nyní zcela zabezpečená. Předchozí fáze zahrnovala odstranění lešení, které bylo na místě v době požáru, odmontování a odvoz velkých varhan, zkoušky čištění ve dvou kaplích, instalaci opěr pod oblouky, zajištění místa, kde trojlodím katedrály prochází příčná loď, a roztřídění a odklizení ruin.

Souběžně s tím se připravovala fáze obnovy, uvádí komuniké. První restaurační práce by měly začít nadcházející zimu. Prezident Emmanuel Macron uvedl, že rekonstrukce katedrály by měla být hotova do pěti let. Podle AFP už je ale jasné, že se stavební práce nepodaří ve stanovené lhůtě dokončit.

V hlavní lodi katedrály se má 16. dubna 2024 znovu sloužit mše, jak loni v prosinci oznámil generál Jean-Louis Georgelin. Tohoto bývalého náčelníka generálního štábu Macron před časem pověřil dohledem nad rekonstrukcí chrámu. Nyní se připravuje vypsat řízení na výběr podniků, které se budou na obnově chrámu podílet. Na začátku září také podle komuniké začalo hloubkové čištění interiérových stěn a podlah.

Světoznámou architektonickou a církevní památku v srdci Paříže zachvátily plameny 15. dubna 2019. Oheň se rozšířil v krovu a pohltil rozsáhlé části této středověké budovy. Příčina požáru ještě nebyla zcela objasněna. Katastrofu mohla způsobit závada v elektroinstalaci nebo nedopalek cigarety. Památku chráněnou organizací UNESCO před požárem navštěvovalo na 13 milionů lidí ročně.

Při požáru se uvolnilo několik desítek tun olova z konstrukce gotické budovy, které i v podobě toxického olověného prachu zamořilo okolí. Prostranství u katedrály proto muselo projít hloubkovým čištěním.

Seznam zakázaných anabolik se rozroste o 53 nových látek. Počítá s tím návrh, který v pondělí projedná vláda

Nově budou na seznamu například buserelin, deslorelin a gonadorelin, které jsou součástí registrovaných veterinárních léčivých přípravků. Změna reaguje na nové látky s anabolickým a jiným hormonálním účinkem, které odhalují policisté a celníci. Jejím cílem je zabránit jak nabídce, tak i zneužívání těchto preparátů.

Nové látky s anabolickým nebo jiným hormonálním účinkem zneužívají podle předkladatelů návrhu nejen profesionální, ale i amatérští sportovci a další veřejnost. "Výroba těchto látek probíhá nelegálně bez kontroly státních orgánů, čímž je významně zvýšeno riziko ohrožení zdraví jejich uživatelů, a to zejména z dlouhodobého hlediska," uvedlo ministerstvo spravedlnosti. Připomnělo, že dopingové látky mohou mít vedlejší účinky, které se nemusí projevit hned, ale až o několik let později.

Výroba, přechovávání, nabízení, prodej či poskytnutí anabolik obsažených v příslušném nařízení vlády je trestným činem, za který hrozí v základní sazbě až roční vězení. Při spojení s organizovanou skupinou působící ve více státech nebo při způsobení těžké újmy na zdraví nejméně dvou lidí lze pachateli uložit až 12 let odnětí svobody.

Stávající seznam zakázaných anabolik nabyl stejně jako trestní zákoník účinnosti 1. ledna 2010 a od té doby na něj žádné nové látky nepřibyly. "Naopak na trhu s látkami s hormonálním účinkem dochází k velmi rychlému a neustálému vývoji," upozornilo ministerstvo.

Seznam nových látek ministerstvo konzultovalo s policií, celníky a Antidopingovým výborem ČR. Vychází také ze seznamu, který vede Světová antidopingová agentura (WADA). "Tyto látky nemají využití v chemickém, farmaceutickém či jiném průmyslu. Jejich případné využití pro výzkumné, vědecké či velmi omezené terapeutické účely bude umožněno pouze v konkrétně stanovených případech," uzavřel úřad.