Los Angeles - V úterý budou v Los Angeles časně ráno místního času (ve 14:30 SEČ) v tamním kině Samuel Goldwyn Theater vyhlášeny nominace na 84. ročník Oscarů. Největšími favority na prestižní ceny americké Akademie filmových věd a umění jsou snímky Umělec, Děti moje a Černobílý svět.
Němý černobílý francouzský Umělec vypráví o počátcích kinematografie v Hollywoodu. Děti moje (The Descendants) od autora Bokovky Alexandera Paynea jsou příběhem o otci v podání George Clooneyho, jenž musí najít vztah k dcerám poté, co se jeho žena dostane po nehodě do kómatu. A Černobílý svět (The Help) natočený podle bestselleru Kathryn Stockettové pojednává o „rasovém boji" černých služek na americkém Jihu v 60. letech.
Čtěte také:
I producenti si myslí, že filmem roku je němý Umělec
Poklidné Zlaté glóby ovládl němý Umělec a tatík Clooney
Do nominací na Glóby nejhlasitěji promluvil němý Umělec
Francouzský Umělec opanoval Critics Choice Awards
Všechny jmenované snímky nejvíc odpovídají současnému naladění kritiků i akademiků. Z dosavadních výsledků vyplývá, že Hollywood oceňuje právě sebereflexivní oslavy dějin kinematografie (Umělec, Hugo a jeho velký objev) a pak vážná společenská témata jako rasismus a dopad finanční krize - ovšem zobrazovaná s konejšivou, hořkosmutnou nadějí a smířením (Děti moje a Černobílý svět).
Největším sběratelem cen v letošní sezóně je bezkonkurenčně Umělec. Má tři Zlaté Glóby a většina novinářských sdružení i profesních cechů mu dala přednost před dalšími favority, zejména komediálním dramatem Děti moje. Naposledy se takto o víkendu rozhodlo vlivné Sdružení amerických producentů (Producers Guild of America).
Umělec může získat nejvíc oscarových nominací: od scénáře a režie pro Michela Hazanaviciuse přes film až po hudbu, obě hlavní role a kostýmy. Přesto se stále objevují pochybovačné hlasy, zda dosáhne na hlavní trofej. Sice zapadá do současných preferencí, ale minimálně svou formou nepatří němá komedie k typickým oscarovým vítězům. Na druhé straně za ním v USA stojí bratři Weinsteinovi, jedni z nejlepších lobbistů v Hollywoodu.
Kromě zmíněných snímků se v souvislosti s desítkou uchazečů o film roku nejvíc mluví o Allenově Půlnoci v Paříži, komedii Ženy sobě, Fincherově temné krimi Muži, kteří nenávidí ženy, baseballovém dramatu Moneyball s Bradem Pittem, o Spielbergově titulu Válečný kůň a Dnu zrady - dalším filmu s Clooneym, který toto politické drama i režíroval. Z výlučnějších snímků by mohl bodovat Strom života od Terrence Malicka či McQueenův Stud; fanoušci si přejí, aby nevyšel naprázdno umělecký akčňák Drive.
Tyto filmy by si měly v zásadě rozdělit i nominace v dalších důležitých kategoriích. A pak jsou tu samozřejmě "jednohubky", které by podle dosavadních ohlasů mohly zaujmout akademiky některou svou složkou - to je třeba případ scénáře k rakovinové komedii 50/50 či hereček Michelle Williamsové (titulní role v My Week With Marilyn) a Meryl Streepové; ta exceluje jako Margaret Thatcherová v jinak nepříliš dobře přijatém snímku Železná lady.
Na nominaci čeká i český film Alois Nebel. Debut Tomáše Luňáka natočený tzv. rotoskopií se sice neprobojoval ani do širšího výběru na cizojazyčný film, ale stále má šanci v animované kategorii. A tady by nakonec mohl mít větší šance na postup než v zahraniční kategorii, kde čelil množství slavných konkurentů a mohl být ve své umělecké zkratkovitosti a minimalismu trochu nečitelný.
Naopak technické a formální kvality Nebela jsou nezpochybnitelné, stejně jako velká rukodělná energie vložená do výroby. A na to všechno akademici slyší. Navíc Nebela odlišuje, že jako jeden z mála animovaných adeptů má vážné, nikoli dobrodružné či tradiční „zvířecí" téma.
Podle blogu The Wrap sledujícího dění v Hollywoodu animovaná kategorie nebude mít jasného favorita. "Mohl by to být dobrý rok pro divnější film, jako je Rango, anebo zcela divoká karta jako Alois Nebel," tipuje.
Úterní nominace na Oscary vyhlásí předseda americké filmové akademie Tom Sherak společně s herečkou Jennifer Lawrenceovou. Ceny budou předány na slavnostním večeru 26. února, kterým bude provázet herec Billy Crystal.
Loni si sošku Oscara za nejlepší film odnesl britský snímek Králova řeč. Ocenění pro nejlepšího herce získal Colin Firth za ztvárnění krále Jiřího VI. v tomto snímku. Nejlepší herečkou byla vyhlášena Natalie Portmanová za výkon ve filmu Černá labuť.
Oscarovými nominacemi pomalu vrcholí i tradiční mediální hra o nejpřesnější tipy na držitele zlatých sošek, k níž se připojují recenzentská sdružení a profesní cechy. Účastníci se stávají symbolickou součástí „cesty k Oscarům" - a Oscary naopak mají dlouho dopředu dostatečné promo. Funguje to na principu vzájemné výhodnosti - a minimálně v rámci komunikace mezi filmovým průmyslem a masovými médii.
I když kritici většinou upřednostňují „menšinovější snímky" a profesní cechy zase více „divácké tituly", nakonec dochází ke značnému průniku množin. Kvalitních filmů každoročně není tolik, aby nenastal širší konsensus; a jedno sdružení navíc inspiruje a motivuje druhé. Nejdůležitější je nakonec pozornost, jíž se filmovému byznysu i ostatním aktérům dostává.