Svěráci mají rekord. Národ je na nohou

Irena Hejdová Irena Hejdová
30. 3. 2007 11:30
Praha - Nový film Zdeňka a Jana Svěrákových má na kontě půl milionu diváků. Vratné lahve šlapou na paty Anglickému králi a míří ještě výš.
Foto: Ondřej Besperát

Diváka s pořadovým číslem 500 000 by Vratné lahve měly nabrat právě dnes - rekordních třiadvacet dnů po premiéře. I kritikou velmi dobře přijatý snímek Jana a Zdeňka Svěrákových vypráví o učiteli v důchodu, který začne pracovat v supermarketovém výkupu lahví.

"Už dlouho nepamatuju, že by film tak rychle dosáhl půl milionu diváků - a myslím, že milion vůbec není nereálný," říká Tomáš Palička, ředitel Village Cinemas a mluvčí asociace multikin. Vratné lahve prohlašuje za nového absolutního lídra tabulek. S možným pokořením milionové hranice souhlasí i distributor Jan Bradáč z Falconu.

Foto: Biograf Jan Svěrák - Jiří Hanzl

Dosavadním rekordmanem byl Menzelův Anglický král: hranice půl milionu diváků dosáhl po šesti týdnech od chvíle, kdy film v lednu nasadil do kin ve větším počtu kopií; teď jich má na kontě 660 tisíc. Vratné lahve do kin vstoupily ve čtyřiceti kopiích, pak Falcon přidal další pětici.

Vzhledem k tempu, jakým diváci přibývají, lze předpokládat, že Vratné lahve Anglického krále předstihnou. I proto, že se jim podařilo do kin přitáhnout i dosud spíše opomíjenou cílovou skupinu starších diváků.

Prý lze často zaslechnout důchodce v samoobsluze, jak si film navzájem doporučují. Teď se navíc postěhují Vratné lahve mimo Prahu, a tam mají české komedie ještě věrnější obecenstvo.

"Už výsledek návštěvnosti naznačuje, že se děje něco mimořádného, chodí diváci napříč věkovým spektrem," souhlasí Palička. Na Vratné lahve míří řada těch, kteří dosud multiplexy nenavštěvovalii; a není ani výjimkou, že se na ně chodí víckrát.

Infobox
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Napomohla i nevídaná reklamní kampaň:  logo shlíží na potenciální diváky z řady výloh, ze stránek novin i z billboardů. Upoutávky rotují v koprodukční televizi Nova.

"Úspěch může mít na svědomí i kampaň, která cílila i do starších věkových skupin," souhlasí Palička. Podle něj by ale bez dobrého scénáře, režie a hereckých výkonů i sebenákladnější kampaň přišla vniveč.

Palička připomíná, že i Anglický král měl značný podíl starších diváků. Také tady kampaň mířila do vícera věkových skupin, řadu diváků přitáhla osvědčená jména autora předlohy Bohumila Hrabala a režiséra Jiřího Menzela. Na druhé straně si nevysloužil dobré ohlasy v médiích.

Foto: Biograf Jan Svěrák - Jiří Hanzl

Ale že by filmaři v reakci na tyto úspěchy začali po teenagerských komediích cílit do starších vod? "Nestačí udělat film pro důchodce. Musí být hlavně dobrý," odmítá takovou vlnu Palička.

V Česku žebříčkům návštěvnosti tradičně vévodí domácí snímky, loni to byla vieweghovská adaptace Účastníci zájezdu se 788 tisíci diváků, následovaná Janákovými Rafťáky s necelými 700 tisíci a animovanou Dobou ledovou 2 se 674 tisíci.

Podobnému výsledku se blížilo v minulosti Hřebejkovo Pupendo či Svěrákův Tmavomodrý svět. Předchozí Svěrákův Kolja byl uveden ještě v době, kdy byl v Česku snad jediný multiplex; přesto drží rekord za 1,3 milionu diváků.

 

Právě se děje

Další zprávy