Park City - V utažském Park City ve čtvrtek odstartoval 26. ročník festivalu nezávislých filmů Sundance, u jehož zrodu stál herec a režisér Robert Redford. Akce je tradičně první významnou přehlídkou roku; po ní následuje Berlinale coby první z takzvané velké trojky.
Soutěží se tu v kategoriích hraných a dokumentárních filmů rozdělených na americkou a světovou tvorbu. Na festivalu často vítězí nebo se poprvé dostanou do centra pozornosti menší snímky, které se pak ucházejí o hlavní ceny sezony - z loňského ročníku je to případ harlemského dramatu Precious.
přehlídku zahájil soutěžní životopisný snímek Howl (Kvílení) o básníkovi Allenu Ginsbergovi, jehož ztvárnil hezounek James Franco (Spider-Man, Milk).
Oproti minulosti je akce kvůli problémům americké ekonomiky už podruhé chudší. Tým pořadatelů v čele s novým ředitelem Johnem Cooperem ale říká, že diváci se opět mohou těšit na řadu zajímavých snímků.
Být zase čerství
Celkem letos přehlídka nabídne 113 celovečerních snímků ze 36 zemí; 24 se jich zúčastní soutěže. Popularitu festivalu ukazuje počet přihlášených děl. Celkem jich bylo 3724, z toho 1920 ze Spojených států a zbytek ze zahraničí. Světovou premiéru tu bude mít 82 snímků, padesátka děl pochází od debutujících tvůrců.
"Menší rozpočet nás přiměl být hodně kreativní," dodává provozní ředitelka festivalu Sarah Pearcová. Pořadatelé mimo jiné zrušili festivalové noviny a snížili počet sálů, kde budou promítat.
Festival vznikl v roce 1978 jako přehlídka nízkorozpočtových a uměleckých filmů natočených mimo velká hollywoodská studia. A má svou zásluhu na tom, hranice mezi nezávislými filmy a Hollywoodem je čím dál prostupnější - co se týče výdělků, témat i obsazování hvězd.
Přehlídka se rozrostla v akci, kterou pravidelně navštěvuje přes 40 tisíc lidí, zároveň to však festivalu vyneslo obviňování, že už opustil původní cíle. Podle kritiků je nálepka nezávislý někdy už jen marketingový nástroj.
"Nejlepší, co můžeme udělat, abychom byli noví a čerství, je vrátit se tam, kde jsme začínali," potvrdil tuto snahu při zahájení otec-zakladatel Redford - a bere to jako pokračující boj proti establishmentu, který podle něho neskončil s odchodem George W. Bushe z prezidentského úřadu.
NEXT a Reflektor
Ekonomická krize je tak pro Sundance paradoxně i „příležitostí" vrátit se blíž ke svým kořenům. Finanční byla na přehlídce znát už loni: ubylo večírků, některá hollywoodská studia omezila investice do divizí pro nezávislou tvorbu. Cooper, který je dlouholetým pracovníkem festivalu, tak skoncoval i s tradicí oficiálního zahajovacího večera, zřídil ale dvě nové sekce.
První z nich nazvaná NEXT je věnovaná filmům vytvořeným s minimálním rozpočtem, což je podle pořadatelů ztělesněním "tvůrčího riskování".
Sekce Spotlight pak představí snímky, jež si získaly přízeň publika na jiných festivalech. Pořadatelé Sundance do ní zařadili například francouzsko-italský snímek Prorok, jenž zaujal diváky v Cannes.
Podobně jako v minulých ročních je tu i tentokrát silná sestava dokumentárních filmů. Mnoho z nich se věnuje aktuální problematice ozbrojených konfliktů, zejména v Iráku a Afghánistánu, nebo terorismu. Snímek The Oath (Přísaha) popisuje příběh dvou bratrů, kteří se dali do služeb Usámy bin Ládina. Jeden skončil ve věznici Guantánamo, druhý je taxikářem v Jemenu.
Rovněž v hlavní soutěži hraných filmů rezonují témata války i ekonomické krize. Například film The Dry Land (Souše) je příběhem návratu veterána z Iráku do civilního života.
Zahraniční filmy zastupuje například australský snímek Animal Kingdom. Kriminální příběh mladého muže a jeho tří strýců patří mezi typické Sundance filmy: je podle ohlasů umělecký, aniž by postrádal komerční potenciál.
Banksy už pomaloval Park City
Mimo soutěž by se měl v Sundance v neděli představit svůj debutový snímek slavný art terorista Banksy. Pseudo-dokument Exit Through The Gift Shop vypráví prý o street artistech a provokatérech z celého světa.
Média spekulují, zda Banksy ve filmu nebo na festivalu odhalí i svou vlastní identitu, kterou důsledně skrývá. Banksy už se možná inkognito pohybuje po Park City - ve městě se objevilo několik jeho tradičních nasprejovaných děl.
Josh Radnor, hvězda seriálu How I Met Your Mother, přiveze do Sundance svůj režijní debut, komedii HappyThankYouMorePlease.
Od magazínu ke krizi
Zástupce očekávaných projektů, ve kterých si hvězdy odskočí k méně okázalým snímkům, představí televizní režisér John Wells (Pohotovost, Západní křídlo). Uvede tu snímek The Company Men, ve kterém hrají Ben Affleck, Tommy Lee Jones nebo Kevin Costner a který vypráví o rodině, jejíž barvotiskově dokonalý život se zhroutí po vyhazovu hlavního hrdiny z práce.
Hvězdy hrají i v dalších filmech, které festival představí do 31. ledna: v titulcích se objeví jména Dakota Fanning, 50 Cent, James Gandolfini, Philip Seymour Hoffman, Katie Holmes, Natalie Portman, Mark Ruffalo nebo Kristen Stewart.
Joseph Gordon-Levitt, který loni jako herec pobláznil Sundance v komedii (500) Days of Summer, se pak vrací s dramatem Hesher o samotáři, který nenávidí celý svět. Scénář ke snímku napsal Australan David Michod, který režíroval ýše uvedené Animal Kingdom.
Česko letos na festivalu žádného zástupce nemá. Loni se do výběru 10 Directors to Watch, který sestavuje magazín Variety, se dostal Bohdan Sláma s Venkovským učitelem. V roce 2007 zde na sebe upozornil nízkorozpočtový snímek Once, ve kterém jednu z hlavních rolí ztvárnila Markéta Irglová.
Právě příklad Once ale ukazuje odvrácenou stranu toho, po jakých filmech jde Sundance především - po často jen líbivých náhražkách skutečně radikálních nezávislých filmů, neofolkových snech o obyčejnosti.