Kodaň, Cannes - Festival v Cannes si zakládá na tom, že každý rok promítne pár filmů, u nichž bude publikum v sále bučet, odcházet a těm, co zůstanou až konce, nebude dobře po těle a po duši.
Letošní favorit na tuto kategorii je jasný. Do Cannes se vrací dánský excentrický režisér Lars Von Trier se svým hororem nazvaným provokativně Antichrist.
Vypráví o muži a ženě, kteří nedávno přišli o dítě, a uchýlí se na opuštěnou chatu Eden v lesích, kde hledají klid. "Brzy jsou však oba vyrušeni podivnými událostmi, které jim nedopřejí pokoje. Má to něco společného s jejich zármutkem anebo s místem, kam se uchýlili? Nebo s obojím?"znějí otázky z propagačních materiálů.
Psychické zhroucení
Příroda nabere svůj vlastní směr a věci jdou od špatného k horšímu, zní jeden ze sloganů.
Trier film anoncuje jako filozofický horor, v němž je ono ztracené dítě určitým způsobem spojeno s příchodem Antikrista za Zem.
Příběh má zároveň naznačovat, že svět nebyl stvořen Bohem, ale Satanem. Očekávání jsou značná, už jenom proto, že krátce před natáčením snímku se režisér nakrátko psychicky zhroutil. A nyní bude nejspíš totéž chtít přenést na diváky.
Hlavní (a nejspíš jediné) role ve snímku hrají Willem Dafoe (Četa, Zběsilost v srdci, eXistenZ, Ve stínu upíra, Spider-Man) a Charlotte Gainsburg (21 gramů, Nauka o snech, Beze mě: šest tváří Boba Dylana).
Zvláště účast Dafoea slibuje nekonvenční podívanou, herec je totiž proslulý zálibou ve ztvárňování úchylných charakterů a má na kontě rovněž roli Ježíše ve slavném Posledním pokušení Krista z roku 1987, které vzbudilo velký odpor církevních kruhů.
K Antichristovi byl nyní zveřejněn první trailer, který vyvolal vlnu vzrušení a dohadů. Zdá se totiž, že Trier natočil horor v duchu současných hollywoodských trendů a celý projekt bude jen komerčním trikem.
Zároveň jsou ovšem v ukázce letmé náznaky toho, že půjde spíš o hru s pravidly typických hollywoodských filmů - Trier totiž proti Hollywoodu programově boduje a kdysi odmítl i nabídku Stevena Spielberga, který mu nabídl spolupráci.
Dantovo inferno
Projekt je navíc na Triera nezvykle drahý, rozpočet byl kolem 11 milionů dolarů. Částečně jistě byly investovány do honorářů a do kamery Red One (točí na ni současné americké talk show, Andělé a démoni, G. I. Joe či český Alois Nebel) přesto tu zbývá dost prostředků na vytvoření něčeho, co jsme dosud nikde neviděli. A otázka je, čím nás Trier překvapí?
Zatím bylo odhaleno jenom to, že záběr souložícího Dafoea a Gainsburgové mezi kořeny stromu, z nějž trčí údy další lidí, má svůj přeodbraz v němém snímku Dantovo inferno z roku 1924 (viz zde).
Snímek byl natáčen v srpnu 2008 v severním Rýnsku a Vestfálsku v Německu, v Cannes bude uveden 29. Května; stejně jako v Trierově domácím Dánsku.
Lars Von Trier si od začátku 90. let vybudoval pověst jednoho z nejoriginálnějších filmařů současnosti. Publikum se ovšem většinou ani nemůže shodnout, který z jeho filmů je dobrý a který příšerný. Všeobecně uznávaná je černobílé mystérium Evropa (1991), televizní seriál Království (1994-97) a spirituální melodrama Prolomit vlny (1996).
Popřít režiséra
Naopak Idioti (1998), Tanec v temnotách (2000) či Dogville (2003) jsou přijímány velmi kontroverzně. Podle některých Trier vynalézá neustále nové způsoby, jak vyvést publikum ze zažitých konceptů a ukazuje nám, kam až lze rozšířit chápání toho, co to je film.
Podle jiných naopak vysloveně kazí požitek z filmů a patří k proudu anti-umělců, tvůrců, již programově ničí umění a předvádí jenom hry na vyprázdněnost veškerého smyslu.
Sám režisér říká: Film by měl být jako kamínek v botě, tedy nepříjemně tlačit při každém šlápnutí.
Trier, který je vynášen jako důležitý umělec, se sám snaží co nejsilněji popřít důležitost režiséra jako "tvůrčího génia" v procesu výroby filmů.
O tom ostatně vypovídají jeho poslední filmy Pět překážek (2003) a Kdo je tady ředitel (2006). V prvním kladl svému kolegovi spolurežisérovi různá nesmyslná omezení typu "žádný záběr v této scéně nesmí mít více něž půl vteřiny" a u druhého díla zase délky záběrů náhodně generoval počítač.