Recenze: Spojenci chtějí ždímat divácké emoce, zážitek sráží "botoxový" Brad Pitt

25. 1. 2017 11:25
Napínavé melodrama Spojenci je příklad po mnoha stránkách solidního filmu, který měl předpoklady k tomu, aby se stal jedním z hitů sezony. Jeho ambice ale potopila nepřítomnost chemie mezi ústředním hereckým párem – Bradem Pitem a Marion Cotillardovou.
Spojenci - trailer | Video: CinemArt

Jeden z nejzkušenějších hollywoodských řemeslníků Robert Zemeckis se ujal velmi slušného scénáře renomovaného Stevena Knighta (Východní přísliby, Locke, Špína Londýna) a pokusil se natočit film, které se dneska už často v kinech nevidí.

Spojenci často spadají do škatulky válečný film, protože se odehrávají za války. Příběh o dvou tajných agentech, kteří na společné misi neprozřetelně propadnou vzájemnému citu, přitom připomíná víc než co jiného klasické thrillery Alfreda Hitchcocka s hrdiny, jejichž identita je podrobena vážným pochybám.

Příslušník kanadské tajné služby Max Vatan (Brad Pitt) se po výsadku v Maroku spojí se členkou francouzského odboje Marianne Beausejourovou (Marion Cotillardová) a uskuteční spolu atentát na německého velvyslance. Přeskočí mezi nimi jiskra a Marianne s Maxem se přemístí do Londýna, kde se bývalá odbojářka stará o malou dcerku, která se jim stačila narodit, a Max dělá operativce v anglické centrále. Drama nanovo začíná v okamžiku, kdy Maxovi jeho nadřízení sdělí podezření, že jeho francouzská žena je pravděpodobně německou agentkou, která nepřátelům poskytuje důležitá vojenská tajemství.

Důvěra ve vlastní instinkt a ve vlastní smysly je ústředním motivem celého filmu. Zemeckis tu hru s hodnověrností, která je klíčová ve vztahu mezi oběma hlavními postavami, tematizuje i ve vztahu k divákovi, jehož smysly jsou šáleny stovkami digitálních efektů. Česká firma UPP vytvořila na zakázku producentů pouštní dálavy, interiéry budov i celé ulice.

Autenticita filmu, stejně jako víra v to, že jsme pronikli do duše milované osoby, je zkrátka iluze a Steven Knight servíruje hvězdné dvojici hrdinů dostatek ambivalentních dialogů, které vyvolávají otázky o jejich skutečných pohnutkách. Problém je ale v tom, že mezi Maxem a Marianne není ani špetka uvěřitelné přitažlivosti.

Jistou vinu na tom má jinak poměrně sofistikovaný scénář, který v akcí nabitém prvním dějství v Casablance nechává jen málo prostoru na to, abychom uvěřili a pocítili, že z těch dvou hlavních postav se po počáteční ostražitosti skutečně stává zamilovaný pár. Z obliga je Marion Cotillardová, která se snaží, co může, a která drží nad vodou špionážní zápletku druhé poloviny filmu díky tomu, že umí vykouzlit na své tváři dokonale nejednoznačný výraz.

Za emotivně neuspokojivé vyznění filmu, který se v posledních pěti minutách zvrhne v přepjaté melodrama, je jednoznačně nutné vinit Brada Pitta. Hollywodská superstar prochází filmem s jediným výrazem na čím dál víc botoxem ustrnulém obličeji. Spojenci mají ambici v poslední třetině filmu ždímat divácké emoce, ale to, že hlavní hrdina nemá kvůli omlazujícím injekcím skoro žádnou mimiku, znamená pro tvůrce docela škrt přes rozpočet.

A tak asi největší potěšení skýtá odhalování různých odkazů na jiné filmy, které cinefil Zemeckis do snímku nastražil. Když pomineme troufalé aluze na klasiku typu Casablanky, jimiž si Spojenci pod sebou podřezávají zbytečně větev, je tu povedená variace na milostnou scénu v poušti z Anglického pacienta.

A možná nejčastěji přijde zvlášť v té první třetině na mysl Tarantinův majstrštyk Hanební pancharti. Nejen díky účasti Pitta, který v obou snímcích řeší problémy s hodnověrností svého akcentu, ale i díky napínavým scénám, jako je ve Spojencích ta s podezřívavým nacistickým oficírem v podání Daniela Brühla. Ale scény s Hansem Landou v Panchartech jsou přece jenom minimálně o level výš.

A tak je to ve Spojencích se vším. Z celkového mírného nadprůměru vyčnívá pár originálních sekvencí: k zapamatování je určitě scéna londýnského večírku přerušeného nacistickým náletem, která má náboj a překvapivé vyústění. Jinak je to ale kromě toho tragického Pittova výkonu pouze lehce nadstandardní filmová zábava skládající poctu snímkům, které jsou přece jen mnohem lepší.

Hodnocení: 65 %

Jak se líbili Spojenci filmovému kritikovi Kamilu Filovi? Podívejte se:

Snímek Spojenci s Bradem Pittem a Marion Cotillardovou v hlavních rolích má v sobě napětí filmů Alfreda Hitchcocka, říká filmový kritik Kamil Fila. | Video: Kamil Fila

Správce Březinova ostravského areálu poslal soud na devět let do vězení

Olomoucký krajský soud potrestal správce Březinova ostravského areálu Ivana Kováříka devíti lety a dvěma měsíci vězení. Podle soudu byl členem organizované zločinecké skupiny Radka Březiny, která obchodovala s nezdaněným lihem, a má podíl na škodě ve výší 364 milionů korun. Tomáše Pantlíka, který se staral o sklad v Olomouci, soud zprostil obžaloby. Dospěl k závěru, že žalovaný skutek není trestným činem. Oba muži byli poslední obžalovaní z hlavní větve Březinovy kauzy. Čítala osm obžalovaných, ostatní už byli pravomocně odsouzeni.

Aktualizováno před 1 hodinou

Dálnice D1 na Benešovsku byla hodinu neprůjezdná, ve směru na Brno se srazila dvě auta

Dopravní nehoda u Trhového Štěpánova v úterý zhruba na hodinu zastavila provoz na dálnici D1 ve směru na Brno. Kvůli srážce nákladního a osobního auta byl přerušený provoz mezi sjezdem číslo 49 u Psářů a sjezdem číslo 56 u Soutic. Jeden člověk byl zraněn. Vyplynulo to z informací Národního dopravního informačního centra a krajských hasičů.

Nehoda na 56. kilometru uzavřela dálnici D1 kolem 6:30. Podle mluvčí středočeských hasičů Terezy Fliegerové narazilo osobní auto do nákladního. "Bylo tam nějaké lehčí zranění. Hasiči nikoho nevyprošťovali, ale poskytli předlékařské ošetření," uvedla Fliegerová. Provoz na dálnici byl podle Národního dopravního informačního centra obnoven kolem 07:30.

Na místě kromě hasičů zasahovali také policisté a záchranáři. "Zraněný byl ošetřen. Jeho zdravotní stav nevyžadoval převoz do zdravotnického zařízení, takže byl ponechán na místě," řekla mluvčí krajské záchranné služby Petra Effenbergerová.