Recenze: Filmovou gangsterku Bena Afflecka brzdí málo uvěřitelný hrdina a slovní balast

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
12. 1. 2017 13:00
Do českých kin vstupuje nová gangsterka herce a režiséra Bena Afflecka, kterou kazí patetické a šablonovité promluvy typu "Odešel jsem jako voják, vrátil jsem se jako psanec". Z letargie dokážou vytrhnout jen některé postavy, třeba napravená hříšnice v podání Elle Fanningové, píše Tomáš Stejskal z Hospodářských novin.
Pod rouškou noci - trailer | Video: Freeman Ent.

Když ve třicátých letech na plátně začali umírat charismatičtí a zároveň děsiví filmoví gangsteři, dávky kulek ze samopalu netrhaly jen zdi, ale také ušní bubínky diváků. Při natáčení se používala ostrá munice, žánr gangsterky boural morální hranice a přispěl k zavedení cenzury.

V nejnovější filmové gangsterce herce, režiséra, scenáristy a producenta Bena Afflecka zvané Pod rouškou noci divák na každou podobnou dávku kulek čeká jako na smilování boží.

"Milosrdná matko, je tohle konec Rica?" sípal v průlomovém snímku Malý César z roku 1931 umírající protagonista po salvě kulek. Avšak dnešní divák při pohledu na enormně ambiciózní Affleckův počin sípe spíš nad tím, zda se nejedná o tvůrčí konec herce, z něhož se v poslední dekádě stal uznávaný a díky snímku Argo posléze též oscarový režisér.

Film Pod rouškou noci se odehrává v meziválečné éře a evokuje tehdejší populární gangsterky − a to už od prvního patetického monologu hrdiny, kterého ztvárnil sám Affleck. Joe Callahan je mladý gangster, kterého poznamenalo peklo první světové války. A než přijde peklo té druhé, proběhne před očima diváků asi pět různých filmů, z nichž každý by rád sbíral vavříny.

Affleck tentokrát poprvé nejen hrál, režíroval a produkoval, ale také si napsal scénář − adaptaci stejnojmenného románu od Dennise Lehaneho. V něm je Joe okolnostmi zdrchaný a otcem policajtem nenáviděný gangster, který chce pomstít svou zabitou milenku. Kromě toho ovšem v knize vystupují dva soupeřící mafiánské klany, odehrává se tu rodinné i společenské drama, přeměna problematického rumového byznysu v době prohibice na ještě problematičtější byznys gamblerský a také se kladou závažné otázky rasy, víry a etiky.

Film se to pokusil zachytit všechno. Hrdina Joe v něm kvůli mstě začne pracovat pro italskou konkurenci a prostředí Bostonu vymění za slunnou Tampu na Floridě, kde povzbuzuje nekalé gangsterské praktiky. Musí čelit nejen mafiánům, ale i politikům, Ku-klux-klanu a jedné bývalé hříšnici proměněné ve fanatičku.

Joe to vše dělá s kamenným obličejem. Ben Affleck sebe i ostatní herce režíruje s až obřadným chladem − jeho hrdina je do samého konce uvnitř romantickým zlodějíčkem i mafiánem takřka uvědomělým, jen mu to je poněkud obtížné uvěřit. Stejně jako se divák jen těžko napojuje na podzápletky celého filmu, v nichž se objevují témata xenofobie či fanatické víry.

Některé postavy − třeba napravená hříšnice v podání Elle Fanningové, odhodlaná svým kázáním překazit stavbu kasina a s ní spojený slibný byznys − dokážou publikum vytrhnout z letargie. Ale i tady se koloběh viny, nedostatku sebereflexe a bezhlavé msty nakonec mění v karikaturu.

Mezi patetickými a šablonovitými promluvami typu "Odešel jsem jako voják, vrátil jsem se jako psanec" ze samého úvodu se občas zjeví nějaká trefnější. "Vydala se do Hollywoodu, ale dostala se jen do Los Angeles," komentuje se v jedné chvíli cesta na "šikmou plochu", kam spadla postava Fanningové. A tady jako by najednou ve zkratce zarezonoval ne patos, ale duch dobových, v temnotě a stínu utopených gangsterek.

Jinak se však místo replik musí trefovat kulky. Je v tom jediná potíž: v záplavách slovního balastu, který filmu Pod rouškou noci vévodí, už ke štěstí moderního publika občasná kanonáda nestačí.

Z většiny postav, motivů a dílčích zápletek zbyly jen výstřely slepými náboji − jako by to důležité zůstalo opravdu příliš skryto pod rouškou noci. Nejvíce naslepo bohužel střílí postava hlavní. Ben Affleck hraje Joea jako černou ovci rodiny a zároveň tragického, v nitru spravedlivého hrdinu, který se kvůli své míšenecké partnerce pere i s všeobecnou nenávistí a předsudky. Za všemi těmi vrstvami však nestojí plnokrevný hrdina, spíš otravný panák.

Za nedotažené moralizování a vršení nakousnutých témat by si možná zasloužil stejnou dávku ze samopalu jako mnohem jednodušší, zkažení, a přesto lidštější gangsteři z těch dávných dob, kdy se film teprve učil mluvit.

 

Právě se děje

před 6 hodinami

Brémy podlehly Frankfurtu 0:3, Pavlenka inkasoval po 342 minutách

Fotbalisté Brém v dohrávce 24. kola německé ligy podlehli Frankfurtu 0:3 a zůstali na předposledním místě tabulky. Brankář Jiří Pavlenka byl v bundeslize překonán po 342 minutách, celý zápas za domácí Werder odehrál i krajní obránce Theodor Gebre Selassie.

Brémy prohrály poprvé po třech ligových zápasech a ztrácí dva body na šestnáctý Düsseldorf, který drží barážovou pozici. Eintracht zvítězil podruhé za sebou a poskočil na 11. příčku.

Domácí si v úvodním poločase vytvořili víc nebezpečných šancí než soupeř, ale brankář Trapp zneškodnil dalekonosnou ránu Klaasena nebo Selkeho pokus z úhlu.

Druhé dějství jasně patřilo Frankfurtu. V 61. minutě si na Kostičův centr naskočil Silva a přesnou hlavičkou překonal Pavlenku. Reprezentační gólman podruhé inkasoval v 81. minutě z rohu od nepokrytého Ilsankera a hostující náhradník ještě v poslední minutě uzavřel skóre hlavou.

Hráči Werderu potvrdili pozici nejhoršího domácího týmu německé ligy, v aktuální sezoně na Weserstadionu ze 14 utkání získali pouhých šest bodů a vyhráli jen v září nad Augsburgem (3:2).

před 6 hodinami

V případě Maddie McCannové, jež zmizela před třinácti lety, je podezřelý Němec

Němečtí vyšetřovatelé podezřívají z vraždy britské dívky Maddie McCannové, která zmizela před 13 lety při rodinné dovolené v Portugalsku, 43letého muže z Německa. Vyšetřování otevřelo státní zastupitelství v Braunschweigu, informoval dnes Spolkový kriminální úřad. Podezřelý, který byl už v minulosti podle agentury DPA vícekrát trestán kvůli sexuálním deliktům i na dětech, si v současnosti odpykává víceletý trest ve vězení.

Tehdy tříletá Madeleine McCannová zmizela v květnu 2007 z apartmánu v turistickém komplexu v Praia da Luz u jihoportugalského města Lagos v regionu Algarve. Její rodiče byli tehdy na večeři v blízké restauraci. O osud dívenky se zajímala média na celém světě. 

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Anderson, Ozon, McQueen. Festival v Cannes zveřejnil výběr filmů pro letošní ročník

Nové filmy amerického režiséra Wese Andersona, francouzského Françoise Ozona či britského Steva McQueena jsou součástí oficiálního výběru 56 snímků pro letošní ročník mezinárodního filmového festivalu v Cannes. Filmový svátek se letos v květnu nekonal kvůli koronavirové pandemii, pro snímky je ale zařazení na jeho program prestižním oceněním, uvedla agentura AFP. Žádný český film se do výběru neprobojoval.

Na seznamu oficiálního výběru se nachází Andersonův film The French Dispatch (Francouzská spojka), Ozonův Eté 85 (Léto 85), britský filmař Steve McQueen má ve výběru snímky hned dva - Lovers Rock (Skála milenců) a Mangrove (Mangrovník).

Žádný český film v letošním oficiálním výběru festivalu nefiguruje. Ze zemí střední a východní Evropy zde mají své zástupce pouze Litva (film Soumrak režiséra Šarunase Bartase) a Bulharsko (snímek Únor od režiséra Kamena Kaleva).

Zdroj: ČTK
Další zprávy