Týmová práce slaví v současném Hollywoodu úspěch. Komiksoví hrdinové se po tuctech houfují ve filmech jako Avengers či Captain America: Občanská válka. A tak není divu, že když dojde na předělávku nějakého klasického westernu, je to zrovna Sedm statečných, tedy snímek o skupince "superpistolníků", kteří svět zbaví padoucha.
Nová verze Sedmi statečných však ke srovnání s komiksovými filmy dává mnohem víc důvodů.
Western je nejtypičtější a nejpůvodnější americký žánr. A donedávna také žánr mrtvější než chladnoucí tělo pistolníka na prknech saloonu. V poslední dekádě došlo k westernovému zmrtvýchvstání, ale většina filmů revitalizujících kovbojky se od kánonu výrazně odklání - buď k odlehčeným, výstředním, formálně nápaditým tvarům, nebo naopak k pomalým závažným filmům, které svými kolty míří spíš na festivalové ceny než na srdce zástupů diváků. Režisér nových Sedmi statečných Antoine Fuqua se nevydal ani jednou z těchto cest. A vlastně ani žádnou jinou.
Film Johna Sturgese Sedm statečných z roku 1960 byl sám předělávkou o šest let staršího samurajského dramatu Sedm samurajů od Akiry Kurosawy a už tehdy se objevovaly námitky, že nová verze je pouze kratší, "zhuštěnější" a o něco prázdnější verzí originálu.
V tehdejších Sedmi statečných nepochybně žádná z postav neměla takovou hloubku jako samuraj, kterého ztvárnil japonský herec Toširó Mifune. Ale stále jde o film, jenž pochopil kvality originálu, který kopíruje. Nejnovější verze vlastně jen mechanicky přebírá zápletku o chudých vesničanech, které chce padouch připravit i o to poslední, co jim zbývá, a o sedmi hrdinech, kteří se za ně postaví.
Jenže novinka se tak soustřeďuje na představení co nejosobitějších hrdinů a na co nejvelkolepější závěrečnou akci, až cestou ztratí vše, co učinilo původní western klasikou.
Sestava herců v čele s Denzelem Washingtonem je bezpochyby charismatická, nejistý střelec v podání Ethana Hawka přesvědčivě bojuje se svými vnitřními démony a nedávný objev Chris Pratt opět hraje vtipálka s kloboukem, tak jako v komiksovém filmu Strážci galaxie, jímž se proslavil.
Denzel Washington dále naverbuje korejského vrhače nožů, Mexičana, indiána i pološíleného zarostlého "medvěda", který klidně rozdrtí nepřítele holýma rukama. Skoro jako v komiksovém filmu. Mezi postavami však nevzniknou žádná skutečná pouta, je to jen sbírka vizuálně výrazných mstitelů, kteří dostali důvod ke rvačkám.
Byť ta finální je natočená působivě i napínavě, ve filmu chybí motiv původní solidarity s chudými mexickými venkovany. A zatímco do titulní sedmy se tu dostali zástupci snad všech etnik, vesničané o svůj mexický původ přišli. Tentokrát navíc nemají žádnou práci s tím, aby na svou ochranu někoho naverbovali. Současní Stateční jsou tak jako v každém "správném" akčním filmu dychtiví si zastřílet.
Soucit, láska, vztah k dětem, ale také nejistota a chvilkové pohrdání - všechny emoce, díky nimž byly vztahy mezi ochránci a chráněnými silné a dojemné - v novince chybí. Zůstalo jen pár vtípků na adresu farmářů, kteří umí zacházet lépe s vidlemi než puškami. Ty jsou nadále legrační, a neméně zábavně působí veškeré výstupy irského pistolníka v podání Chrise Pratta, který umí protivníky v jakékoli situaci ošálit karetním trikem.
Celý film je tak pouze varietním vystoupením. Zábavným, akčním, profesionálně odvedeným, ale prázdným jako kouzelníkův klobouk, z něhož všichni králíci dávno zmizeli.