Los Angeles - Nejúspěšnějšími filmy letošních Zlatých glóbů se staly černobílý němý francouzský snímek Umělec a drama Děti moje. Žádný titul však cenám od asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu výrazně nedominoval.
Relativně zpátky se držel kontroverzní moderátor Ricky Gervais, který loni způsobil skandál, když pozurážel spoustu celebrit, ale tím také zařídil vysokou sledovanost. Tentokrát se pohyboval v mantinelech povolené provokace, což sám popsal slovy: "Asociace mi řekla, že jestli zase někoho urazím, určitě mě najmou i příští rok."
Film Umělec proměnil polovinu ze šesti nominací. Získal ocenění za nejlepší filmovou komedii/muzikál, představitel hlavní role Jean Dujardin si odnesl cenu pro nejlepšího herce v této kategorii. Ocenění získal i autor hudby k filmu Ludovic Bource. Cenu za nejlepší režii ovšem obdržel veterán Martin Scorsese za další oslavu počátků kinematografie - 3D snímek Hugo a jeho velký objev (seznam všech vítězů najdete zde).
Umělec je největším sběratelem cen v letošní sezóně. Nicméně nechce se stále věřit, že by němý film skutečně vyhrál i hlavního Oscara. Na druhé straně za ním v USA stojí bratři Weinsteinovi, jedni z nejlepších lobbistů v Hollywodu. Do šablony oscarového vítěze i do současné krizové nálady přesto víc zapadá drama Černobílý svět a zmíněné Děti moje (The Descendants) od autora Bokovky Alexandra Paynea.
Čtěte také:
Jak se neuctivý Gervais chystal na udílení Zlatých Glóbů
Do nominací na Glóby nejhlasitěji promluvil němý Umělec
Nejapný Gervais bude opět moderovat Zlaté Glóby
Francouzský Umělec opanoval Critics Choice Awards
The Descendants kromě ceny za drama přinesly i titul nejlepšího herce Georgi Clooneymu: představuje tu otce, který navazuje vztah se dvěma dcerami poté, co se manželka ocitne v kómatu. Nejlepší herečkou v dramatu je Meryl Streepová za ztvárnění Margaret Thatcherové v životopisném filmu Železná lady.
Michelle Williamsová získala cenu pro nejlepší herečku v komedii/muzikálu za ztvárnění Marylin Monroe ve snímku Můj týden s Marilyn. Ceny za vedlejší role převzali Christopher Plummer (umírající otec-gay ve snímku Začátky) a Octavia Spencerová za drama Černobílý svět o emancipaci černých služek - ale nakonec je to překvapivě jediná cena pro tuto adaptaci knižního bestselleru.
Cenu pro nejlepší zahraniční film si odnesli tvůrci íránského snímku Rozchod Nadera a Simin (A Separation), kteří se postarali o jeden z mála vážných okamžiků večera. Režisér filmu Asghar Farhádí podotkl, že by měl poděkovat všem, kdo se na snímku podíleli, a ke vztahům USA s jeho zemí řekl: "Chtěl bych vám říct něco o Íráncích. Myslím, že to jsou skutečně mírumilovní lidé."
Cena za scénář připadla Woodymu Allenovi za Půlnoc v Paříži; ovšem režisér nezměnil svou tradici a na slavnostní večer se nedostavil, stejně jako bývá jeho zvykem na Oscarech. Mezi televizními díly bodovalo drama Homeland (Domovina), které získalo cenu pro nejlepší dramatický seriál. V komediální kategorii pak vyhrál seriál Taková moderní rodinka (Modern Family). Nejlepší minisérií je britské Downtonské opatství (Downton Abbey) odehrávající se před začátkem 1. světové války.
Za celoživotní dílo asociace odměnila herce Morgana Freemana, který si vysloužil ovace ve stoje stejně jako Sidney Poitier, jenž mu cenu spolu s herečkou Helen Mirrenovou předal. Poitier a Freeman si tak zároveň symbolicky předali štafetu v životní roli "všemi oblíbeného černošského herce".
Moderování večera se již potřetí v řadě ujal britský komik Ricky Gervais. Opět se pustil do celebrit i asociace, ale jeho vtipy byly krotšího rázu. "Zlaté glóby jsou - pro ty, co nevědí - totéž, co předávání Oscara, ale bez vážnosti," řekl v úvodu a srovnal oba ceremoniály jako herečku Kim Kardashianovou s nastávající královnou Kate Middletonovou - jsou hlasitější, pokleslejší a opilejší.
O chvíli později vtipkoval o přirození. A to jak svém, tak herečky a režisérky Jodie Fosterové, když narážel na její poslední film Bobr. "Sám jsem ho neviděl. Mluvil jsem s mnoha chlapy, kteří ho také neviděli. To ale neznamená, že stojí za nic," odtušil. Fosterovou jeho slova podle všeho pobavila a na dálku Gervaise pozdravila zdviženými palci.
Tříhodinová show ale plynula spíše poklidným tempem; na pódiu se střídaly hollywoodské hvězdy vyhlašující oceněné a s postupem času bylo Gervaise vidět čím dál tím méně. Zpěvačka Madonna, jejíž skladba Masterpiece získala cenu za nejlepší filmovou píseň, jej pak na pódiu přirovnala k "holčičce". Oceněná skladba zní v hereččině filmu W.E.
Glóby jsou označované za generálku na Oscary. Stejně tak ale mnozí jejich organizátory označují za obskurní spolek, který v tipech na vítěze není nijak výrazně úspěšnější než jiná sdružení, jež se účastní výhodné mediální oscarové hry. V nominacích se takřka vždy objeví i pozdější oscarový vítěz, sami ho však dokázali předpovědět za posledních sedm let jen jednou.
Navíc loni propukl skandál, že se členové sdružení nechávají uplácet. Nicméně popularita cen těží z toho, že se jako jedny z mála cen vysílají v přímém přenosu za přítomnosti hvězd a v neformální atmosféře. Pro studia a distributory je to tedy velká šance, jak na své filmy upozornit diváky i akademiky.
Pokud budeme chtít letošní výsledky Zlatých glóbů, ale i celou sezónu cen nějak předběžně shrnout, pak z dosavadních ocenění vyplývá, že Hollywood jednak oceňuje sebereflexivní oslavy dějin kinematografie (Umělec, Hugo a jeho velký objev), ale vážná společenská témata jako rasismus a dopad finanční krize raději zobrazuje s konejšivou, hořkosmutnou nadějí a smířením (Děti moje, Černobílý svět). Chybí jakýkoli snímek, z nějž by vyzařovala ostřejší kritičnost, nebo se nesnažil uhlazovat nepříjemné realistické detaily.