Banksy: Pro Oscara nemůžu v převleku, tak nepůjdu vůbec

Pavel Kroulík
23. 2. 2011 18:30
Art terorista před udílením vymaloval Los Angeles
Foto: Aktuálně.cz

Los Angeles - Proslulý britský street artista Banksy se podle ostrovních médií rozhodl, že upřednostní svou anonymitu  před případným převzetím Oscara. Organizátoři totiž odmítli, že by se v neděli v případě vítězství dostavil pro zlatou sošku plešouna v přestrojení.

Umělec, jehož identita zůstává veřejnosti stále skryta, je nominován v kategorii dokumentů se svým filmovým debutem Exit through the Giftshop. Pokud své konkurenty porazí, logicky se nabízela otázka, jestli by přišel na pódium, a odhalil tak svou tvář.

Foto: Aktuálně.cz

Podle médií mu sami pořadatelé naznačili, že není v Kodak Theatre vítán, protože by mohl něco vyvést a pokazit tak blyštivou atmosféru večera. Organizátoři tyto zprávy odmítli s tím, že mají zájem představit všechny tvůrce - a cokoli se stane, nebude jejich ostuda. 

Nabídku, že se tedy Banksy dostaví v převleku, ale šéfové akademie podle umělce nepřijali. Prý kvůli obavám, že by to mohlo vést k "nevítané invazi" jeho napodobitelů.

Muž pokrytý zlatem

Banksyho verze jednání s pořadateli sice mohla vypadat, že příliš "prodává" svou anonymitu, jež mu poskytuje nástroj propagace s mysteriózním nádechem. Jeho slova pak ale potvrdil výkonný ředitel akademie Bruce Davis, když časopisu Entertainment Week řekl: „Legrační, ovšem zneklidňující scénář oscarového večera by byl, kdyby Banksyho film vyhrál, na scénu by přišlo pět mužů převlečených za opice a všichni by říkali Já jsem Banksy. A komu bychom pak tu cenu měli dát?"

Sám Banksy svou nominaci ihned po zveřejnění okomentoval takto: "Je to velké překvapení. Nesouhlasím s konceptem cen a ceremoniálů, ale jsem ochoten udělat výjimku u těch, na které jsem nominován. Když byl naposledy v mém domě k vidění nahý muž pokrytý zlatem, byl jsem to já."

Foto: Aktuálně.cz

Pořád se ještě může stát, že Banksy přece jen plánuje v neděli nečekanou akci, nebo je vše domluvená hra s pořadateli, kteří v posledních letech dělají vše pro sledovanost přímého přenosu. V opačném případě zůstanou jeho nejviditelnější oscarovou připomínkou malby, které se deset dní před předáváním Oscarů objevily v ulicích Los Angeles coby svérázná reklama a vzkaz akademikům.

Na billboardu naproti sídlu amerického Sdružení filmových režisérů se minulou středu objevil přimalovaný chlípný myšák Mickey, který v jedné ruce držel koktejl a druhou rukou drží za ňadro modelku. Ten samý den bylo ovšem graffiti odstraněno. Další malbou byla obří figura Oscara v mikině s kapucí stojící na červeném koberci hlídaném vojáky z Hvězdných válek.

Na jedné zdi se zase obejvila postava malého chlapce s kulometem, který má pás pro nábojnice nabitý barevnými křídami.  Na další byl pokuřující chlapeček Charlie Brown, majitel psa Snoopyho.

Podobným způsobem se Banksy "projevil" už loni. Během festivalu nezávislého amerického Sundance, kde měl jeho debut premiéru, vyzdobil svými ironickými kresbami ulice utažského Park City.

Foto: Aktuálně.cz

Předloni umělec v rodném Bristolu připravoval velkou výstavu, podle které posléze nazval i svůj filmový debut. Ředitelka se s ním prý nikdy osobně nesetkala, komunikovali jen telefonem a prostřednictvím vzkazů. Pak ale přiznala, že se na instalaci zcela určitě podílel - ona pouze dodnes neví, kdo z početného týmu byl doopravdy on.

Silní soupěři

Při souboji o Oscara má každopádně Banksyho snímek silné soupeře. Favority jsou dokumenty Inside Job (autoři Charles Ferguson a Audrey Marrs), jenž se se vrací k americké finanční krizi, a ze Sundance oceněné Restrepo od dvojice Tim Hetherington a Sebastian Junger o amerických vojácích v afghánském údolí Korangal, kde s nimi tvůrci strávili rok života.

Do pětice nominovaných patří ještě Gasland o lidech, kteří museli odejít ze svých domovů kvůli těžbě zemního plynu, a po Banksym další "umělecký dokument" - Waste Land od Lucy Walkerové o výtvarníkovi, který se rozhodne portrétovat třídiče odpadu na největší světové skládce v Rio de Janeiru.

Foto: Aktuálně.cz

Banksyho biografie obsahuje jediný známý údaj; že pochází z Bristolu . Britská ikona street artu kromě svého umění láká právě důsledným skrýváním identity. Autor to ovšem vysvětluje přísně účelově, že mu inkognito pomáhá unikat před žalobami. Poprvé o sobě dal anti-autoritářský a anti-kapitalistický umělec vědět počátkem 90. let.

Kromě prací na zdech proslul „art teroristickými" akcemi - např. výměnou bookletů originálních CD Paris Hiltonové v hudebním obchodě nebo tím, že do Britského muzea umístil svou "pravěkou" kresbu člověka s nákupním košíkem.

Jeho netradiční dokument a zároveň mystifikační autoportrét Exit through the Giftshop byl po Sundance uveden na Berlinale a od té doby sbírá velmi dobré ohlasy. Základní story se netočí přímo kolem Banksyho, nýbrž kolem excentrického francouzského milovníka umění Thierryho Guetty, jenž žije v Los Angeles a zbohatl na obchodu s módou.

Je to člověk, který věnoval celý život amatérskému filmování prakticky všeho. "Shodou okolností" je jeho bratranec známý streetartista Invader, který díky inspiraci hrou Space Invaders skládá své postavičky z dlaždiček do formy mozaik, které lepí na mosty, fasády a pod střechy.

Thierry se chytí Invadera a jezdí s ním po světě; přes něj se pak dostane k dalším hvězdám streetartového nebe. Film vrcholí, když Thierry přijde k Banksymu. Zaznamenávají spolu, jak Banksy v Jeruzalémě pomalovává zeď mezi židovskými a palestinskými územími, film zachycuje i další Banksyho kousek, umístění figurín vězňů z Guantánama v Disneylandu.

Foto: Fox

Snímek oslavuje street art coby „nejmasovější umění po punku", ale přitom reflektuje situaci, do níž se tento směr a Banksy coby jeho přední ikona dostali. Ptá se, nakolik se toto "lidové umění" stalo záležitostí byznysu, resp. zda se nestaly z jeho představitelů spíš celebrity a nejsou už jen součástí mainstreamu, který karikují.

Výměnný obchod?

S tímto obviněním se Banksy naposled setkal loni v říjnu, když přepracoval známou simpsonovskou znělku. V ní navodil dojem, že seriál Simpsonovi není jen „zábava pro celou rodinu", nýbrž hlavně průmyslový produkt. Autoři seriálu prezentovali Banksyho práci jako zcela nečekaný výsledek objednávky, nebo dokonce "napadení Simpsonových".

Bylo to pochopitelně v nadsázce a znělka všeobecně sklidila úspěch jako "temná i vtipná". Nicméně část médií ji zároveň komentovala jako dobrý výměnný obchod, kdy si obě ikony navzájem vypomohly k udržení rebelské pověsti. 

Foto: Aktuálně.cz

Banksy komentuje posedlost konzumem, přitom sám dorostl statutu draze placené superhvězdy, jejíž výtvory sbírají celebrity jako Brad Pitt . Podle svého dokumentu si ovšem tuto schizofrenní situaci velmi dobře uvědomuje - a pro některé recenzenty je tato vrstva snímku cennější než mapování street artu a autorovy hravé mystifikace.

V komentářích, které kritizovaly slabý výběr finalistů pro poslední ročník britské výtvarné Turnerovy ceny, se poměrně čato objevoval názor, že pokud už měli být nominování zavedení umělci, měl se mezi ně dostat i Banksy právě díky svému filmu.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy