Recenze - Ano, debuty nemají v poslední době v Česku dobrou pověst, a pořád to připomínat už hraničí s obviněním ze zaujatosti. Naštěstí se občas vyloupne snímek, který nehraje na komerční jistoty. Snaží se něco sdělit a místo rafinovaného product placementu nabídne leckdy neobratný, ale o to realističtější pohled na skutečnost.
Film Olgy Dabrowské, vystudované scenáristky, bývalé spolupracovnice Petra Zelenky a autorky několika televizních scénářů, přichází do kin rok po Pusinkách a ještě o něco déle po Bestiáři.
Opět snímek ženské režisérky s tématem více či méně ženským - ženy tu jsou opět mrchy, které se rozhodně nedrží zpátky. Kuličky nabízejí čtyři povídky a s nimi čtyři pohledy na téma ženské vypočítavosti.
Dabrowská je nesplétá, jak by to možná kdysi udělal Zelenka, ale „spokojí se" se čtyřmi miniaturami, které dobře mění atmosféru a slovník. Takový je výsledný dojem: čtyři variace ženského bestiáře bez líbivého obalu Ireny Pavláskové, zato s obsahem.
První Svatba má sice stopáž skeče a hrdinku jen z mateřské školky, ale nijak to neumenšuje její protřelost, když svému manžílkovi z pískoviště pánovitě zavelí. V druhé povídce se seznamujeme s o něco starší mrchou. Angelka je sice maminčin andílek - tak zní i název povídky - ale je schopna svou lásku dokázat těmi nejdrastičtějšími způsoby.
V Mravním imperativu se další mrcha střetává s kontrastním světem uzavřené křesťanské komunity a v závěreřné Pomalu, ale slábnu pak babička Boženka dokazuje, že ani na stará kolena ženám vervy neubývá.
Nejpozoruhodnější je asi druhá povídka, v níž na plátno ve vší průbojnosti vtrhává generace mladých Čechů, potažmo Češek. Dívenky s andělskými tvářičkami navlečené do něžně růžových hadříků se tu do krve perou o láhev vodky a z jejich úst se line proud vulgarit, před zraky učitelů si balí dalšího špeka a souloží pod soundsystémem.
Olgu Dabrowskou lze občas obvinit z bakalářského a modelového rozvržení postav i situací, stejně tak i z občasných potíží s tempem a neobratného vedení herců. První povídce by také pomohla delší stopáž, třetí by naopak zasloužila zkrátit - je to zábavná, ale přece jen trochu laciná protináboženská agitka.
Zato Dabrowská velmi jistě buduje atmosféry - od zdánlivě nevinného dovádění na hřišti po apokalypticky syrové prostředí technoparty v Poldovce, od naivně trapného ovzduší křesťanské komunity po trpké i dojemné soužití na sklonku života.
Její předností jsou při tom drobnopisu i odpozorované detaily a autentické dialogy. A hlavně verva, s níž se - podobna svým hrdinkám a hrdinům - vrhá do debutu. Čiší z něj energie cosi říct, nebo minimálně odkrýt, která v záplavě sladkobolných, prosluněných, sebedojímavých komedií působí jako vítaná pěst na oko.
Přitom ji nelze obvinit z ženské předpojatosti: muži tu nejsou jen slabochy jako v Bestiáři a ženy tu jen nejsou těmi, které mají vždycky navrch, i když se o to pořádně snaží.
Dabrowské nechyběla ani vůle nevsadit na známé tváře, ale spíše na herce z oblastních divadel či rovnou neherce. A určitě ji lze pochválit za objevení několika nadějí: zejména mladá Věra Švejkina v roli Angeliny kamarádky by byla osvěžením zatuchlého českého rybníčku; o nejstarší debutantce Libuši Balounové v roli Boženky ani nemluvě.
Třetí povídku opanuje Marika Procházková, ve vděčné epizodě se mihne manželský pár Jan Burian jako letargický evangelický kněz a Ester Kočičková coby megerská matrona od plotny.
Jesli hledat referenční body, pak Kuličkami prostupuje jakési brňáctví - ne nepodobné světu, který pro film objevil Vladimír Morávek v Nudě v Brně, taktéž produkčním počinu Čestmíra Kopeckého.
Svět hrdého filmového outsiderství, které se nestydí přihlásit ke své nezávislosti, sázet na trochu jiný, poněkud bizarní humor a jistou provinčnost alternativní kultury.
Ale právě tím může působit jako jarní vánek na petřínském kopci; datum premiéry na 1. máje je sice vzhledem k obsahu spíš ironické, ale v tomto ohledu symbolické.
Kuličky, ČR 2008, Scénář a režie Olga Dabrowská, kamera Diviš Marek, David Čálek, hrají Julinka Dočekalová, Tereza Nvotová, Petr Jeništa, Jiří Vyorálek, Marika Procházková, Libuše Balounová, Josef Vystrčil, Jan Burian, Ester Kočičková a další. 75 minut, distribuce Cinemart. Premiéra 1. května 2008.