Recenze: Nový český seriál Lynč myslí globálně, ale vypadá lokálně. V dobrém i zlém

Seriál Lynč zaujme neokoukanými mladými tvářemi i touhou pracovat s uvěřitelným prostředím.
23. 10. 2018 17:23
Nový seriál České televize Lynč, který vznikal pod dohledem Američana, se točí kolem rasového napětí v malém českém městě. Ke sledování dalšího dílu lákají společenské vztahy.

Zločin, po jehož potrestání nikdo netouží. Už svou premisou zaujme nový osmidílný seriál Lynč, který včera začala vysílat Česká televize. Vznikl pod vedením amerického scenáristy Harolda Aptera, který při workshopu spolupracoval se studenty tuzemských filmových škol. Výsledek umí překvapit.

Vražda na malém městě, kam se hlavní hrdina vrací pracovně i z osobních důvodů, není v dnešních kriminálních seriálech nijak originální motiv. Nedávno s ním pracovaly Ostré předměty od HBO, předtím třeba seriál Na jezeře.

Spojení začínajících českých tvůrců se zkušeným americkým showrunnerem však, alespoň dle první části seriálu, přináší pozoruhodnou lokální variantu osvědčené zápletky. Jen se nabízí otázka, zda Apter - který napsal jednu epizodu seriálu Star Trek: Nová generace či některé díly Walkera, Texas Rangera a nemá mnoho zkušeností s moderní televizí - je ideálním rádcem pro mladé autory.

Hlavním hrdinou Lynče je dokumentarista Lukáš, který se vrací do maloměsta, kde jako kluk pobýval u babičky. A tím mrtvým, jenž se objeví hned v první scéně, je Rom Denis. Příběh se evidentně bude točit kolem rasového napětí v malém městečku Buchnově.

Lukáš cítí vinu za své nerozvážné - a zatím blíže nespecifikované - klukovské skutky, které se nyní snaží odčinit s pomocí kamery, jež má odhalit pravdu o Denisově smrti. K vraždě došlo na náměstí, ale překvapivě nikdo nic neviděl, po městě se říká, kdo to byl, důkazy však chybí.

Seriál Lynč zaujme neokoukanými mladými tvářemi i touhou pracovat s uvěřitelným prostředím. Stačí dobře vybraná stará továrna či miniaturní dřevěná bouda obklopená zelení a kočkami, sloužící jednomu z hrdinů jako obydlí.

Především však projekt od začátku pracuje se sociální linkou. Tvůrci ukazují soužití bílé většiny s romskou menšinou nečernobíle, empaticky hledí na truchlící romskou matku či syna, který za drsná slova schovává city k mrtvému bratrovi. S podobnou pozorností nicméně seriál zobrazuje i postavy, které reprezentují onen typický model "nejsem rasista, ale…" Třeba místostarosta Buchnova v podání Jiřího Dvořáka tuto figuru předvádí tak emotivně, až má divák takřka tendenci vcítit se do jeho kůže.

Jako by se fakt, že hlavní hrdina je dokumentarista, promítl i do způsobu vyprávění, do pozornosti věnované všem hrdinům. A jak se mezi ně postava Lukáše noří, jak se zaplétá do vztahů na maloměstě, přestává tu pro ni být bezpečno.

Lynč chce být nejen detektivka, ale také syrové sociální drama. | Video: Česká televize

Na druhou stranu seriál Lynč často působí prkenně. Hned první scéna, v níž dívka nalézá mrtvého, je zrežírována skoro jako na divadle. A podobné je to s každou situací, kdy se děje něco inscenačně složitějšího. Když někoho srazí auto, scéna, kde má buď kulminovat napětí, nebo má naopak být záměrně ztišená a distancovaná, působí spíše dojmem, jako by si tvůrci říkali: "Hlavně ať už to máme za sebou."

Také se tu projevuje, jak těžké je držet se v zavedených žánrových mantinelech a přitom působit realisticky. Někdy se to daří díky přirozeným dialogům, tvůrci už výběrem "šedé myši" Matěje Anděla do hlavní role ukazují, že nechtějí dílo silně stylizovat, spíše točit o obyčejných lidech v obyčejném městě, kde se událo něco nevšedního.

Tím, že si Lukáš natáčí a posléze přehrává výpovědi okolí, se daří s minimem prostředků chytře dávkovat a doplňovat informace - někdy kvůli tempu či dramatickému účinku přeskočit dialog, později jej nechat běžet jen na obrazovce počítače.

Nakonec ke sledování dalšího dílu lákají především společenské vztahy. Režijně seriál působí trochu rutinně, vyprávění rozhodně nestojí na stylu zmiňovaných zahraničních produkcí. A kupříkladu jedna z ústředních linií, v níž figuruje těhotná dívka a její podivně starostlivý a panovačný otec, ztvárněný Pavlem Křížem, občas až příliš hraje snahou jít na hranu tajuplného a děsivého tabu.

S takovými tabu se pracuje jak ve skvělých dílech typu Ostrých předmětů, tak v telenovelách. Zatím nelze říci, zda tady seriál Lynč diváky záměrně nesvádí na špatnou stopu. Provedením zkrátka má občas blíže ke klišé než svébytné stylizaci, která by dávala prostor pro funkční nadsázku.

Lynč chce být nejen detektivka, ale také syrové sociální drama. Nebojí se sprostých slov, s nimiž pracuje sice uměřeně, avšak s nevyrovnaným účinkem. A takový je zatím i jako celek. Pozornost si zasloužil, teď je otázka, zda se mu podaří rozptýlit rozpaky.

Základní část NHL se bude hrát až do poloviny května

Vedení NHL rozhodlo o prodloužení základní části soutěže až do 16. května. K tomuto kroku vedlo elitní ligu odložení hned osmi zápasů Vancouveru kvůli nákaze nemocí covid-19. NHL nicméně stále počítá s tím, že ve zkrácené sezoně odehraje každý z týmů v souladu s původním plánem všech 56 utkání dlouhodobé fáze. Zatím však není jasné, kdy začnou vyřazovací boje o Stanley Cup.

Přestože bylo ve zhuštěném programu základní části, při němž čeká za normálních okolností každý klub 82 zápasů, odloženo od začátku sezony z důvodu koronavirové pandemie 54 utkání a dalších pět kvůli potížím s počasím, nenabrala NHL zatím nijak dramatický skluz. Původně měla dlouhodobá fáze skončit 8. května, již dříve byla prodloužena do 11. května.

Tým Canucks byl v rozehrané soutěži zasažen nákazou dosud nejvýrazněji. Různé formy koronaviru byly diagnostikovány u 21 hráčů a čtyř dalších zaměstnanců klubu. Kanadský celek, který má odehráno nejméně utkání (37) v soutěži, hrál kvůli tomu naposledy 24. března. Dnes už ale může začít s tréninkem, do zápasového zatížení pak naskočí v pátek soubojem s Edmontonem.

O začátku play off nebylo zatím rozhodnuto. "NHL bude i nadále sledovat a pečlivě vyhodnocovat průběh základní části, teprve pak bude definitivně oznámeno datum, kdy se začne hrát o Stanley Cup. S posledními změnami a posunutým koncem základní části v Severní divizi je ale možné, že zápasy prvního kola play off začnou ve Východní, Centrální a Západní divizi o pár dnů dříve než v Severní divizi," uvedla liga v tiskové zprávě.

S prodloužením základní části NHL se však zmenšil časový prostor hráčům, kteří posílí národní týmy na mistrovství světa v Lotyšsku. Rovněž posunutý šampionát, jehož spolupořadatelem mělo být původně i Bělorusko, začne v pátek 21. května. Hned v jeho úvodní den půjdou do akce i čeští hokejisté, které čeká souboj s Ruskem. Finále turnaje je pak naplánováno na neděli 6. června.