Praha - Tajemné a hrůzostrašné výpravy do podzemí slibuje právě dotočený nový český snímek Labyrint debutujícího režiséra Tomáše Houšky.
Filmový křest si odbyl loni jako scenárista Vorlova Gymplu, ve kterém vyšel i ze svých zkušeností středoškolského učitele. „Učením se už neživím a ani to neplánuju," říká dnes čerstvý režisér-debutant.
S Gymplem, který jen v Česku vidělo úctyhodných 470 tisíc diváků a za loňský rok byl pátým nejnavštěvovanějším filmem české distribuce, ale očividně příliš spokojen není.
„Právě proto, že můj předchozí scénář natočil Tomáš Vorel, jsem se rozhodl, že si tenhle film natočím sám," prohlašuje. „Nechci říct, že bych Gympl natočil líp, ale určitě bych ho natočil jinak."
Čím dál víc prý považuje spíše za nemožné, že se dva lidé-autoři při natáčení sejdou tak, aby oba byli s výsledkem spokojeni.
O scénáři právě dokončeného Labyrintu Houška příliš prozrazovat nechce; on i herci mluví v náznacích o příběhu jednoho malostranského domu, v němž se začnou ztrácet lidé. „Jedna všetečná novinářka chce zjistit, co se tam děje," dodává jen autor.
Hrdinka pátrá v podzemí po případech zmizelých lidí spolu se sousedem, inženýrem Honzou, kterého hraje Martin Zbrožek. Do všeho se zaplete ještě partička satanistů a dvě tajemné postavy.
Novinářku ztvárňuje Lucie Vondráčková, která přes původní potvrzení účasti na tiskovou konferenci filmu nedorazila, dala přednost zkoušce landovského muzikálu Touha.
Ve filmu hraje také David Steigerwald, největší kráskou je v něm kostarická modelka Mary Coronado - ztvárnila jihoamerickou studentku architektury, která zasáhne do příběhu „Chtěl jsem, aby lidé nemuseli moc hrát, aby působili přirozeně," vysvětluje casting Houška.
„Mělo by to být hodně temné a strašidelné," upřesňuje žánr s tím, jde o thriller. „Na začátku jsem tomu říkal horor, ale když vidím, čemu všemu se dnes takhle říká, tak to asi horor není."
Překvapivé rozuzlení příběhu slibuje Houškou zmiňovaný inspirační zdroj v podobě Roalda Dahla, autora příběhů s překvapivou černěhumornou pointou.
Originální bude snímek použitou technologií: natáčel se totiž na prototyp zcela nové kamery Red - digitální kamery s vysokým rozlišením. „Budeme mezi prvními na světě, kteří natočili film touhle technologií," dušuje se režisér.
K navození děsivé atmosféry má přispět i hudba. „Chci, aby podpořila emoce, aby tam nepůsobila neorganicky," říká a jako jeden z možných zdrojů označuje české metalisty Silent Stream of Godless Elegy.
Labyrint se natáčel letos v létě, druhá půlku vznikla ve znojemském podzemí, kde tvůrci trávili 12 až 14 hodin denně a „doufají, že ta stísněná atmosféra se do filmu dostala".
Do kin by Labyrint měl vstoupit 22. ledna příštího roku pod vedením distribuční společnosti HCE, která se podílela koprodukčně i na jeho realizaci.