Indy rekord nepokořil, ale dal razítko věku zábavy

Kamil Fila Kamil Fila
27. 5. 2008 21:30
Za dlouhý víkend má 151 milionů dolarů v USA
Foto: Aktuálně.cz

Los Angeles - Letos neměl žádný film v amerických kinech silnější nástup. Všechno nahrávalo tomu, že padnou i absolutní rekordy. Ale čtvrtý Indiana Jones to nakonec nezvládl způsobem, jakým na začátku snímku špatně odhadne vzdálenost při zhoupnutí se na biči: „Zatraceně, myslel jsem, že je to blíž!"

Za tzv. Memorial day víkend, který trvá kvůli pondělnímu svátku veteránů čtyři dny, utržil v domácích pokladnách 126 milionů dolarů a zůstal druhý za Piráty z Karibiku 3, kteří měli před rokem 139,8 milionu.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte více:
Indy vyhrál v Česku nad sluníčkem i nad Hřebejkem
Důchodce Indy popudil komunisty a chystá se na rekord
Indy si digitálně oprášil klobouk a mrká na nás

První reakce na Indyho? Ford je skvělý, akce slabší

Od středeční půlnoci z minulého týdne do pondělí večer - fakticky tedy šest dní, formálně počítáno pět dní - se mu nastřádala suma 151 milionů, čímž zase zůstává dost pozadu za Epizodou III. Hvězdných válek: Pomstou Sithů se 172,8 miliony.

Toto číslo je tak veliké, že jej v dohledné době zřejmě nikdo nepřekoná -  ani blížící se pokračování Batmana s posmrtnou rolí Heathe Ledgera či případný nový Spider-Man.

Nástup nové éry

Nutno dodat, že Piráti měli ještě o 100 kopií více než Indy a Sithové. Jonesovský nálet se 4260 kopiemi každopádně potvrzuje vstup do nové éry a zároveň její limity.

Ještě v 80. letech byl film s více než jedním tisícem kopií pokládán za nafouknutou bublinu. Když před pár lety padla hranice s výrobou tří tisíc kopií, bylo zřejmé, že multiplexová kultura zcela ovládla trávení volného času.

Dříve bylo plošné nasazení ve stovkách kopií znakem obrany producentů a distributorů před špatnými kritikami a šuškandou. Předpokládalo se, že než se rozšíří špatná pověst, přijde za první týden dost lidí, aby se náklady vrátily.

Dnes se u blockbusterů - předem připravovaných a vypočtených hitů - naopak předpokládá, že budou mít dobré kritické přijetí. Mainsteramová média už si zvykla, že kritikou velkofilmů, jež se předem samy označí za odpočinkovou zábavu, toho ve věku zábavy moc nezískají. Zvlášť, pokud je to zábava s ironickým pomrkáváním.

Počítá se i s pozitivní šeptandou cílové skupiny; a to všechno znamená, že v kinech vydrží víc týdnů. Na tom ostatně vyrostl Matrix, Pán prstenů i Harry Potter.

Globální útok na kina má i další důvody: ochranu před piráty i zužitkování reklamní kampaně, stejně jako přelétavého zájmu médií. Stále nákladnější propagace si vyžaduje víc kopií v kinech a pokrytí kin plakáty se počítá za reklamu i pro vydání na DVD.

Jestli je americký trh na svých limitech, právě Indiana Jones je jedním z filmů, kde se na tržbách výrazně může podepsat zahraničí, tady má možná americký hrdina ještě víc fanoušků. Za první víkend má film celosvětově 311 milionů dolarů a některé země včetně Japonska na premiéru ještě čekají.

Vypočtěte si oblíbenost

I Indiana Jones se vrátil s tím, že měl ve statistickém přepočtu nejvíc pozitivních recenzí ze všech dosud uvedených dílů. Paradoxně přesto, že dosavadní konsensus ho zařazuje jako nejslabší kousek celé série.

Foto: Aktuálně.cz

Je vskutku zvláštní, jak byli protentokrát recenzenti opatrní  a zahrnuli snímek shovívavou chválou. Naopak mnoho obyčejných diváků registrovaných v uživatelských databázích a píšících si blogy bylo nesmiřitelných.

Zdá se, že existují určité algoritmy, podle nichž je nejnovější díl hodnocen. Líbil se vám nejvíce první, nebo dokonce druhý díl? Budete mít čtvrtý díl nejspíš rádi. Máte nejraději třetí díl, který je zdaleka „nejnormálnější" a nejméně „brakový" cirkus? Budete se čtyřkou asi nespokojeni.

 

Právě se děje

Další zprávy