Praha - Přes tisíc lidí se za tři dny podepsalo pod petici, která požaduje, aby nové sídlo Národního filmového archivu (NFA) nevzniklo na periferii Prahy, ale v centru. Archiv sídlí na několika místech v nouzových či pronajatých prostorách. Několik let se sice připravuje stavba v Nových Butovicích, podle autorů petice by ale měla tato instituce sídlit v centru metropole.
Autory petice jsou režisérka Helena Třeštíková, kameraman Marek Jícha a režisér Vít Janeček. Spolu s těmi, kdo podepsali petici, se obracejí na ministryni kultury, vládu i pražský magistrát, aby iniciativu podpořily.
Připomínají, že plánované nové sídlo nemůže naplňovat tu část práce archivu, která vyžaduje kontakt s veřejností. Také nový ředitel NFA Michal Bregant ve své koncepci, s níž byl do své funkce jmenován, upozornil, že sídlo tak významné kulturní instituce má být v centru Prahy.
"Nemám nic proti tomu, že depozitář filmového archivu je mimo město, to je v pořádku. Knihovna, kino Ponrepo či badatelny ale potřebují být na místě, které bude dobře dostupné odborné i laické veřejnosti," řekl Bregant.
Podle něj je možné navíc ušetřit veřejné prostředky: rekonstrukce existující budovy bude i při technologických nárocích levnější než novostavba. Peníze na nové sídlo by měly jít z Programu péče o národní kulturní poklad, který vláda schválila v roce 2006 a zavazuje se v něm investovat deset miliard korun do sídel několika národních kulturních institucí.
Nové sídlo NFA mělo stát přibližně 350 milionů korun. V plánu je také rozšíření depozitáře v Hradišťku v Praze-západ. Výběrové řízení na dostavbu depozitáře stálo místo Bregantova předchůdce, dlouholetého ředitele NFA Vladimíra Opělu.
Bývalý ministr kultury Jiří Besser ho loni v prosinci odvolal; podle médií to bylo proto, že Opěla odmítl bez písemného nařízení z ministerstva podepsat výběrové řízení formou losování na organizátora tendru; podle Respektu pokyn k vypsání tendru dostal Opěla od vysokého úředníka ministerstva. S tím Besser nesouhlasil, Opělu podle svých slov odvolal kvůli opakovaným manažerským pochybením.
Problematické jsou dvě smlouvy uzavřené s architektem depozitáře Martinem Kotíkem; Opěla uznal drobné chyby, které ve smlouvách udělal, ale odmítl ministrovo podezření, že plýtval veřejnými penězi. V čele archivu stál od roku 1992 a vytvořil z něj mezinárodně uznávané badatelské a archivní centrum, jedinečný archiv domácího i světového filmového dědictví.