New York Českému dokumentu se povedl historický úspěch. Jako vůbec první dokumentární film vstupuje v pátek do americké distribuční sítě snímek Český sen dvojice Filip Remunda a Vít Klusák.
Remunda s Klusákem v něm v roce 2003 vytvořili reklamní kampaň na neexistující supermarket, na jeho otevření v pražských Letňanech pak nalákali tisíce lidí, kteří ale na místě našli jen kulisu. Zklamaní potenciální zákazníci se stali oběťmi mystifikace autorů, kteří všechny aktivity kolem akce popsali ve svém filmu.
V Česku Český sen vyvolal řadu kontroverzí, v USA byl zatím k vidění jen na festivalech, kde zaznamenal značné úspěchy, což vyústilo až v americkou distribuci. Hraných českých filmů se za uplynulých deset let dostalo do kin ve Spojených státech dvanáct.
V San Francisku například získal Český sen v roce 2005 jednu ze dvou hlavních cen určených pro dokumentární tvorbu. Pozitivní recenze před uvedením do kin už vyšly v časopisech Timeout, Village Voice a New York Magazine. Newyorské Muzeum moderního umění (MoMA) tento týden oznámilo tvůrcům, že snímek kupuje do své stálé kinematografické sbírky.
"V USA víc než v Evropě rezonuje část filmu, kde lidé srovnávají reklamní kampaň Českého snu s reklamní kampaní české vlády pro referendum ke vstupu do Evropské unie," řekl před páteční distribuční premiérou v New Yorku Filip Remunda.
"Otázka propojení marketingu s politikou je v USA hodně diskutovaná. Dokonce někdo použil přirovnání, že Český sen je pro Američany něco jako zbraně hromadného ničení v Iráku. Vláda jimi hrozila a ospravedlňovala útok na Irák, ale ty zbraně se tam potom nenašly. Takže to byla také taková mediální blamáž," říká.
V České republice, Rusku, Srbsku nebo Polsku se naopak diskuse víc točily okolo témat, jako je přechod ke kapitalismu nebo narůstající konzumní způsob života. "O tom se v USA také diskutuje, ale pro Američany je hodně důležitá role médií v demokracii a jejich využívání pro získávání politických bodů nebo pro manipulaci veřejného mínění," srovnává.
Názory na mystifikaci jako na metodu, na níž je dokument postaven, jsou v USA různé. "Na Tribeca festivalu v New Yorku jsem měl dojem, že jí až na výjimky všichni rozuměli. Ale na festivalu v Los Angeles, což byla hodně komerčně založená přehlídka, nám někteří lidé říkali, že vůbec nechápou, proč jsme udělali takový podvod."
"Asi záleží na regionu a na tom, jací se sejdou diváci a jak jsou ochotní přistoupit na jiný způsob vyjadřování, než jsou zvyklí. Pro někoho možná není srozumitelná ironie a humor," připouští za polovinu autorského tandemu.
Snímek Český sen už byl kromě domácí distribuce uveden v kinech na Slovensku, v Británii, ve Francii, v Německu, v Polsku, v Maďarsku, v Estonsku a ve Slovinsku. I přesto se podle Remundy zatím nezaplatil.
Celkové náklady činily 19 milionů korun, z čehož polovina měla nefinanční podobu - šlo zejména o bezplatné poskytnutí služeb nebo o slevy. Už prý ale udělali radost koproducentům a vypláceli podíly z prodejů, které se povedlo uskutečnit.
Film, který v USA zastupují společnosti SchwarzSmith nezávislé newyorské distributorky Ireny Kovářové a britská Taskovski Films, poběží v kině IFC Center v New Yorku týden. "Když se filmu bude dařit, jsou předjednaná další kina i další města, například Seattle, Hartford nebo Columbus," plánuje Kovářová.