Praha - Na hlavní podium berlínského filmového festivalu 5. února vstoupí režisér Tom Tykwer a herci Naomi Watts a Clive Owen.
Pravděpodobně to budou právě oni, kdo uvedou světovou premiéru filmu International, jenž příští Berlinale zahájí.
Akční thriller International se ostatně natáčel právě v Berlíně, krom některých lokací vzniklých v New Yorku, Miláně a Istanbulu. Konspirační thriller sleduje Clivea Owena v roli agenta Interpolu Louise Salingera, který zjistí, že největší světová banka se tajně podílí na praní špinavých peněz a ilegálním obchodě se zbraněmi.
S pomocí newyorské prokurátorky Eleanor Whitman v podání Naomi Watts pak vyráží do světa odhalit pachatele a přivést je před soud.
International je už druhým Tykwerovým filmem, který Berlinale zahajuje; v roce 2002 se mu podobně poštěstilo se snímkem Nebe. Jeho mezinárodně asi nejslavnějším filmem ale zůstává Lola běží o život z roku 1998.
Své schopnosti pracovat s velkými rozpočty si už Tykwer ověřil předloni se svým zatím posledním snímkem Parfém: Příběh vraha. International je ale vůbec prvním Tykwerovým filmem vzniklým se zázemím amerických studií.
Německou premiéru si po uvedení na Berlinale film odbude 12. února, americkou o den později. Ta česká ho čeká 26. března.
Nastupující ročník Berlinale je už devětapadesátý a proběhne od 5. do 15. února. International tu bude uveden mimo soutěž. Několik filmů, které se utkají o Zlatého medvěda, ale už organizátoři zveřejnili.
"Jsme potěšeni, že můžeme uvést filmy od zavedených režisérů i od slibných mladých tvůrců," řekl tradičně k prvním odtajněným soutěžním filmům ředitel festivalu Dieter Kosslick.
"Mnoho z těch filmů odhaluje globalizovaný svět a jeho vliv na soukromé lidské životy. Jsou v nich reflektovány mezinárodní konflikty, ale i naděje, že lepší svět existuje."
"A Růžový panter na konci festivalu dokáže, že svět lze znovu spojit s pomocí humoru," doufá optimisticky Kosslick v souvislosti s premiérou filmu Růžový panter II se Stevem Martinem, Emily Mortimer, Jeanem Reno a Andym Garciou.
Snímek slibuje těžkotonážní humor, který nejspíš podobně jako první díl nebude dávné klasice s Peterem Sellersem sahat ani po kolena.
Přiveze ale další hvězdy - a to se počítá, letos jich berlínský červený koberec nabídne kvanta.
Zavedené festivalové ikony reprezentuje mimo jiné Sally Potter, režisérka snímku Orlando s Tildou Swinton nominovaného na dva Oscary.
Letos v Berlíně představí ve světové premiéře svůj nový snímek Rage s Judi Denchovou, Judem Lawem, Stevem Buscemim. Odehrává se v zákulisí newyorského modního domu a vyšetřuje se v něm vražda na dálnici.
Řecký klasik Theo Angelopoulos přiveze Dust of Time s hvězdným obsazením v podobě Irene Jacob, Michela Piccoliho, Willema Dafoa a Bruna Ganze.
Ve výběru je i čínský film Mei Langfang od Chena Kaige, tvůrce snímků Sbohem má konkubíno, Úpis či Svůdný měsíc. Hrají tu čínské hvězdy Leon Lai či Zhang Ziyi.
Z Ameriky přijede i The Messenger, kterým na režijním poli debutuje Oren Moverman, scenárista řady ceněných snímků v čele s dylanovskou biografií I´m not There. Ve filmu se objeví Ben Foster, Woody Harrelson a Samantha Morton.
Rachid Bouchareb z Alžíru přiveze světovou premiéru Londýnské řeky, dramatu s Brendou Blethyn. Mammout Sweden je koprodukci Švédska, Německa a Dánska, objeví se v něm Gael Garcia Bernal a Michelle Williams v režii Lukase Moodyssona, režiséra i v Česku známého snímkem Láska je láska.
Mimo soutěž se ve světové premiéře představí i Robin Wright Penn, Keenu Reeves, Julianne Moore a Winona Ryder v americkém filmu Soukromé životy Pippy Lee.
Chybět nebude ani napjatě očekávaný snímek, který má s Německem hodně společného, adaptace románu Bernharda Schlinka Předčítač. Režisér Billyho Elliota a Hodin Stephen Daldryho do něj obsadil mimo jiné Kate Winslet a Ralpha Fiennese.
Český film zatím ve výběru není, i když se nadcházející berlínský festival chce zaměřit na východoevropské a německé filmy o studené válce a pádu komunismu.
V sekci Po zimě přijde jaro oslaví Berlinale 20. výročí pádu berlínské zdi, které připadne na příští rok.
Sekce nabídne hrané, dokumentární, animované i experimentální filmy z 80. let. Bude mezi nimi Kieslowského Krátký film o zabíjení a český zástupce - Švankmajerovy Možnosti dialogu z roku 1982.